Ledninger til eltavlen og måler

Hej alle.

Jeg skal have sat 2 nye eltavler op, samt en tavle til elmåler.

Jeg tænkte på om man kunne fræse ledningerne  ind i væggen? Hvis ja hvor skal de så komme ud henne? Lige bag skabet samlet eller? 
Hej alle. Jeg skal have sat 2 nye eltavler op... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis i skulle lave det, hvordan ville i så placere nedføringerne og placere de to eltavler, samt målerskab? :-)
Andersv9 skrev den 07-10-2023 11:21:21

Hvis i skulle lave det, hvordan ville i så placere nedføringerne og placere de to eltavler, samt målerskab? :-)
Der er to måder at gøre det på. Jeg kender ikke din installation, så der er forbehold for mulighederne.
1. Flyt måleren udenfor, enten placeret udvendig på væggen eller indbygget i væggen. Den indbyggede er den pæneste og den der kræver mest arbejde.
Gruppetavlerne kan så placeres, hvor du synes. Jeg ville placere den ved siden af hinanden. Den ledige plads kan så reserveres til en evt. gruppe til lader til elbil.
I stedet for at hugge kablerne ind i væggen, ville jeg montere et par stykker kabelkanal. Kabelkanalen giver mulighed for udvidelser uden at skulle hugge riller i væggen. Kabelkanalen kan selvfølgelig hugges ind i væggen, hvis væggen er tyk nok, så kun låget er synligt.
2. Du placerer måleren, hvor du havde tænkt dig, og resten er som i punkt 1.
3. Endelig er der den mulighed at planforsænke det hele, hvis vægtykkelsen er til det.

fase
Super fedt og tak for dine gode svar :-) Jeg kører nok med en løsning der hedder målerskab og de to tavler bliver ført ned i to kabelkanaler, så jeg kan som du var inde på udvide løsningen på sigt. :-)
Jeg har tænkt på at få flyttet mine to tavler over på en anden væg, hvor der ikke er en dør.

Men hvordan placerer jeg det smartest?

Der er kun plads til der kan være 2 ved siden af hinanden.

Hvor skal jeg bore de forskellige kabler ned henne? Og er det smartest at eltavlerne er ved siden af hinanden eller ovenpå hinanden og så målertavlen ved siden af?
Kan man gøre sådan her? Med en stor kabelkanal?
Annonce
Det er ikke en god løsning. Du har de fleste kabler ved siden af døren. Så skal du måske til at have nogle kabler forlænget. 
På de første billeder kunne det se ud som om døren var i en væg der er vinkelret på væggen med kablerne. Men jeg kan nu se at det er på samme væg. På den måde kommer el-tavler jo ikke i vejen for døren. 
Så sæt dem ved siden af hinanden, og ved siden af døren.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Ledningerne er heldigvis lange nok til at komme over på den anden væg. Og der kommer også en skydedør i, da det er teknikrum til vand og varme. Så det ville måske være smart at flytte det derover, så kan man gemme det væk bag en skydedør :-)

Problemet er så bare der kun er plads til 2 i bredden, men kan det lade sig gøre med kabelkanaler? Og kan man trække det i en stor? :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis