Mulig køb af rækkehus: Spm til installation af ventilationsanlæg?

Hej alle,

Jeg har kigget på et rækkehus i 2 plan med uudnyttet loftsrum. Jeg havde egentligt troet at jeg kun ville gå efter en nyere bolig hvor ventilationsanlæg med varmegenvinding allerede er/var installeret, men jeg har ikke kunnet finde nogen og jeg har så fundet det næst-bedste, som er et rækkehus fra år 2010 med uudnyttet loftsrum og gulv-varme med gas overalt. Jeg har læst en masse og set en masse youtube-videoer om installation af ventilations-anlæg med varmegenvinding og det ser umiddelbart ud til at man kan gøre det selv - bortset fra slut-indstillingerne som en proffessionel gør. Det rækkehus jeg har set på, har gulv-varme i stueetage og 1.sal, derfor tør jeg ikke bryde gennem gulvet. Stuetage er ca. 70 m2 og 1. sal måske ca. 55 m2 (vist bare pga skrå vægge, jeg tror gulv-arealet er ens). Mine spørgsmål, til jer kloge hoveder - først om ventilation:

1. Er det ikke forholdsvist let at lave rør-føring på lofts-rummet og så bare fjerne isolering på loftet og bryde gennem til 1. salen med rør og så installere ventilations-anlæg kun til 1. sal og tilsidst isolere rørene på loftet?
  2. Er det et problem kun at have ventilation med varme-genvinding på 1. sal og ikke have noget i stue-etagen?
  3. Er der nogen der har 2 ventilations-anlæg, et på 1.sal og et i stue-etagen, så man ikke behøver at trække rør igennem gulv-varmen eller er det for meget?
På forhånd tak, hvis i kender svaret på et/flere af spørgsmålene og måske selv har rodet med det og har nogen anbefalinger eller viden!   

Her er min signatur...
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal jo under alle omstændigheder have ført nogle rør. Og det indebærer jo at du enten skal have gulvet op på 1. sal for at lave det til stueetage ELLER taget noget af loftet ned i sturetage. Det er rigtig godt at have rørene til at ligge ude i skunk og så sætte dem igennem. en det kommer jo også meget an på hvad etage adskillelse består af. 
Det med gennemføringer i gulvet er den mindste del. Du skal bare blive klar over hvor gulvvarme er, og hvor langt det går ud imod skunk. Her kan du lån / leje et termisk kamera og gennem fotografere gulvet. Det fungere bedst hvis du slukker helt for gulvvarme og så tager billeder efter et stykke tid efter at der er tændt igen Er det let gulv varme så efter 5 - 10 minutter ved tung gulvvarme efter 1 . 2  timer.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
@ev elmand: Gode tips, tusind tak! Til min seneste gennemgang åbnede jeg/vi kort en låge på 1. sal, så man kunne kigge ud i skunken og der lå et par vand-/varme-rør til gulv-varmen, så det var nok en "service-lem" til skunken med nogen rør. Men det var et lille rum og desværre tog jeg ikke et billede og jeg tror ikke skunken er fyldt med vandrør, nok kun lige der ved lågen. Der var kun 1 låge til skunken på hele 1. sal, men ellers kan man nok bare save/bore hul hvis man vil have fat i skunken i modsatte side (jeg tror der er mere plads, fordi jeg tror ikke der er nogen vandrør, nok kun isolering)...

Det lyder som en fantastisk god ide, med et termisk kamera - jeg har tidligere overvejet at købe et, for at se hvor der er kuldebroer om vinteren og man kan få nogen på ebay/amazon der sættes til sin mobil-telefon, til en fornuftig pris og så har man det for evigt til at checke den slags. Men dvs. jeg skal nok købe boligen først og så satse på at tingene bagefter kan lade sig gøre og så se om jeg kan snakke med en håndværker om at jeg hjælper eller udfører det letteste af arbejdet, så regningen og håndværker-timerne kan holdes nede... Rørene kan jeg nok godt selv montere og få anlægget op på loftet og montere kan jeg nok også godt... Rør fra loft til 1. sal lyder let nok og jeg har set nogen youtube-videoer også, der er måske en dampspære man skal gøre tæt + efterisolere - men ellers ser det ud til at man selv kan gøre det. Det er gennemføringerne i etageadskillelsen mellem stue og 1.sal jeg er bekymret for og der må jeg nok købe mig til hjælp, så intet går galt... Umiddelbart er jeg jo lidt bekymret over at skære hul i gulv eller skunk, men den del kan jeg jo købe mig hjælp til, hvis det er, så der ikke sker noget kritisk (hul på ledninger/vandrør osv, som nok er min største frygt).

Jeg kan så iøvrigt tilføje, at jeg ringede til en lokal ventilationsmand i dag som var listet på genvex hjemmeside og spurgte om det gav mening kun at have ventilationen på 1. sal, men det sagde han at det giver ikke mening fordi arealet er for småt og man skal helst lave ventilation for over 100 m2 (det her er jo så ca. 125 m2, for begge plan) - køber man et meget lille anlæg støjer de og så var det ikke ret meget værd sagde han...

Så man skal åbenbart kun have 1 anlæg og så skal man gennem gulvet på 1.sal, med gulv-varmen - eller udi skunken, som lyder som en god løsning da der nok ikke er gulvvarme der... Herudover tænkte jeg at det umiddelbart stadigt er lettest at have anlægget på loftet istedet for i bryggerset, fordi de store rør vil jo så samle sig tæt ved ventilations-anlægget og det er lettest at samle de store rør på loftet over 1. sal, så alle andre steder kan laves med mindre rør-diameter og så der bliver mindst huller fra 1.sal til stue-etage... Det var ihvertfald mine tanker, her efter at have talt med den hjælpsomme ventilationsmand...

Nu har jeg jo ikke købt boligen og de kan afvise mit bud, men jeg tænker at jeg nok må byde med de bagtanker at det godt kan lade sig gøre og skunken er nok det bedste sted at føre rørene mellem stue og 1. sal og så må jeg få resten til at fungere senere, beregninger og rørtegninger og måske også alliere mig med en der har prøvet der eller en professionel ventilationsmand - en af delene, jeg skal ihvertfald ikke gøre noget uden jeg er 100% sikker på at det er korrekt... Tusind tak @ev elmand for sparringen, jeg tror jeg er rimeligt afklaret!

Her er min signatur...
Jeg er nød til at spørge. Hvorfor vil du sætte ventilation i et hus der ikke er født, med ventilation? 
Det er dyrt og vil nok ikke fungere i et hus uden ventilation. Til at starte med, skal du ha taget en blowdoor test og tjekke tætheden i boligen. Hvis boligen ikke er tæt, vil du ha svært ved at styre ventilationen. Eller mener du et varme flytte system? Hvilken form for varmegenindvinding har du i tankerne? Rotor, kryds, modstrøm osv. ?
Jeg er muligvis lidt hurtig på aftrækkeren, men det giver ingen mening, for mig. 

it is better to burn out than to fade away
Hvorfor findes der ventilations-firmaer? Det er fordi det er vel det de gør hele tiden. Der er mig bekendt masser af huse, der får lavet ventilation efterfølgende. Hvem siger det ikke vil fungere? Hvad bygger du det på?

Hvem siger man skal have lavet blowdoor test og er du sikker på at det er det folk gør? Det er et hus i energi-klasse A-2010, så helt utæt er det nok ikke. Jeg har set og læst folk der har meget ældre huse, der får det lavet, for at slippe for fugt og duggede ruder - det tænker jeg dog ikke et hus fra 2010 i energiklasse A-2010 har...

Mht. hvilken form, så er jeg ikke kommet dertil, i første omgang handler det bare om det er muligt og så må detaljerne komme bagefter. Hvad vil du anbefale af rotor/kryds/modstrøm?

Her er min signatur...
selvdetlav skrev den 03-10-2023 02:06:51

Hvorfor findes der ventilations-firmaer? Det er fordi det er vel det de gør hele tiden. Der er mig bekendt masser af huse, der får lavet ventilation efterfølgende. Hvem siger det ikke vil fungere? Hvad bygger du det på?

Hvem siger man skal have lavet blowdoor test og er du sikker på at det er det folk gør? Det er et hus i energi-klasse A-2010, så helt utæt er det nok ikke. Jeg har set og læst folk der har meget ældre huse, der får det lavet, for at slippe for fugt og duggede ruder - det tænker jeg dog ikke et hus fra 2010 i energiklasse A-2010 har...

Mht. hvilken form, så er jeg ikke kommet dertil, i første omgang handler det bare om det er muligt og så må detaljerne komme bagefter. Hvad vil du anbefale af rotor/kryds/modstrøm?

Der er store omkostninger ved at installerer et velfungerende ventilationsanlæg i en bygning og endnu større ved et hus der ikke er bygget til det. For at et anlæg skal køre godt, kræver det at du kan styre zonerne, hvor du blæser og suger. Jeg ønsker ikke at skyde din drøm i sænk, men tror at det bliver en meget dyr løsning og tvivler på at den vil fungere efter hensigten. Hvis du bare vil fjerne fugt fra vinduer, er der billigere og bedre løsninger. Så som vinduer med ventilation eller varmepumpe tilkoblet. Det går lidt hurtigt, med hvilke veksler, der er bedst, men rotor er god og hvis jeg ikke husker forkert, er modstrøm ved at være lige så god, da den er passiv. Jeg har set en del ventilationsanlæg og de er ikke nemme at få til at køre optimalt. Det er bare hvis du skulle tro at det er en simpel opgave at få et ventilationsanlæg til at kørere godt. Der skal data konstant, som måler lufthastighed, filterskift, om der skal køre varme genvending  CO2, temp. og så videre. Brændspjæld  

Annonce
Der laves mange ventilations anlæg også i ældre huse. Jeg har da selv monteret flere og her er f.eks. anlæg i huse fra 1916 (mit eget) - 1960 - 1970 `rne og så i et nyt hus i 2008. 
Derudover i institutioner som eftermontering. De sidste havde op til 400 mm rør som indblæs og udsug ud imod anlægget. Det var en børnehave og en varmestue, hvor den sidste var med rygere. 
Det var ikke primært på grund af varmebesparelse eller fugtighed, men for bedre luftkvalitet. 
Om det kører 100 % optimalt er ikke så vigtig men den dejlige friske luft uden alt for meget varmespild og vigtig. 
Til trådstarter. 
Det er en meget stor opgave at installere et anlæg i sådan et hus som du beskriver. Men det er ikke umuligt. Mn du skal væk fra at betragte etage gennemføringer som et stort problem. Er der plads i skunken, så skal du sikkert have hele skunkvæggen taget ned. Eller tag tagplader af hvis der ikke er undertag. Du kan ikke arbejde igennem et lille hul med de rørføringer og isolering. 
Nede i stueetage er det ikke nødvendigt at indblæsnings ventiler f.eks. sidder midt i rummet. De kan lige så godt sidde f.eks. 50 cm fra vindue, og derved lige netop op igennem etage adskillelse til fordelings rør i skunk. 

@gasse: Hvorfor tvivler du "på at den vil fungere efter hensigten" , det forstår jeg ikke rigtigt ? Jeg har læst en masse om det og har endnu ikke læst noget om nogen der har installeret alting, men hvor det ikke har fungeret efter hensigten...?

Mht. fugt fra vinduer, hvad er det for "billigere og bedre løsninger" du mener der findes? Du skriver "Så som vinduer med ventilation eller varmepumpe tilkoblet" - men så tror jeg det er fordi du ikke forstår konceptet. Jeg kender ikke nogen bedre måde end et ventilations-anlæg med varmegenvinding og hvis der findes de her "billigere og bedre løsninger", hvorfor er der så masser af firmaer der lever af ventilations-løsninger med varmegenvinding?

Grunden til at ventilation med varmegenvinding er en god måde at ventilere på og giver god luftkvalitet, er at der f.eks. ikke kommer kold loft ind om vinteren i modsætning til friskluft-spjæld og lignende løsninger. Ja, frisk-luft spjæld er billigere - men det er ikke bedre, tværtimod - der er heller ikke noget filter. Så er der det med varmepumpe: Du skriver "vinduer med ventilation eller varmepumpe tilkoblet" - man tilslutter mig bekendt ikke en varmepumpe til et vindue og herudover udfører en varmepumpe ikke det samme som et ventilations-anlæg. Varmepumpen bruges til opvarming. Ventilations-anlægget til at ventilere. Det er ikke en bedre løsning at installere en varmepumpe i stedet for ventilations-anlæg, fordi så kunne alle Danmarks ventilations-firmaer ligeså godt blive omdannet til varmepumpe-firmaer i stedet - men det sker jo ikke. Ventilation og opvarmning, det er 2 forskellige ting - og varmepumpe er iøvrigt ikke nødvendigvist attraktivt hvis man f.eks. har fjernvarme og i forvejen har billig varme. Mht det sidste du skriver, så er det klart at der skal en professionel til at indregulere det til slut. Jeg har ikke skrevet eller påstået at indregulering er let. Det virker som om du ikke helt har styr på hvornår man køber ventilations-anlæg og hvornår man køber varmepumpe, undskyld mig og det er måske derfor du også har skrevet at du tvivler på at anlægget vil fungere efter hensigten?

@ev elmand: Ja, enig formålet er ikke opvarmning eller at slippe af med fugt, det er nemlig bedre luft-kvalitet, især om vinteren hvor det er koldt udenfor, fordi om sommeren kan man jo åbne alle vinduer og åbninger. Jeg er enig i at det er en stor opgave, men jeg har set eller læst ret mange der har gjort rigtigt meget af arbejdet selv og så fået professionelle til de svære ting og det er noget jeg mener kan hjælpe til at få prisen ned i et rimeligt niveau. Jeg er glad for at du skriver at etage-gennemføringer ikke er så slemt, heller ikke med gulv-varme og det lyder rigtigt med et termisk kamera eller bare bruge skunken og måske pille skunkvæggen ned og genopbygge den, når rørene er på plads. Jeg er lidt i tvivl om sætningen "Eller tag tagplader af hvis der ikke er undertag", men uanset hvad, vil jeg nok alliere mig med en der har forstand på det og prøvet det og betale mig til noget rådgivning så jeg ikke gør noget dumt. Jeg har set at professionelle firmaer kan installere det på nogen dage. Hvis jeg laver en del selv udenfor fyrings-sæsonen og køber en professionel's hjælp, tænker jeg at projektet er muligt og økonomisk kan lade sig gøre. Man skal selvfølgeligt tænke sig godt om, fordi når man først er startet på sådan et projekt her, så skal man sgu' også gennemføre det for ikke at have boret huller alle mulige steder, til ingen verdens nytte...

Mange tak for begge jeres kommentarer!

Her er min signatur...
Jeg mener at det måske er nemmere at tilgå skunken udefra hvis det er tagplader der er på huset. Altså sætte lille stillads op, tage de 2 nederste rækker tagplader af og på den måde undgå at ødelægge skunkvæg. 

Ah, nu forstår jeg. Da jeg var oppe på loftsrummet kan jeg huske at der ihvertfald var noget under taget - jeg tror det er det der hedder undertag og jeg husker det tydeligt, fordi det er første gang jeg har set en ventilations-rist i sådan et undertag. Nu er jeg ikke så god til bygninger, så nu ved jeg selvfølgeligt ikke om det undertag er ført hele vejen ned til 1.sal, fordi da vi åbnede lemmen til skunken så jeg mest vandrør til gulv-varmen og lidt isolering, men jeg bemærkede ikke hvad der var på ydervæggen og det var lidt mørkt, jeg burde have taget et billede... Men altså, okay - så enten tilgår man skunken indefra og skal reparere det man ødelægger ved at komme til - eller måske udfra, ja, det kan jeg godt se med et stillads til 1. sal... Okay, godt forslag, tak!

Skunk-højden som set fra 1. sal er iøvrigt nogenlunde ligesom på det første billede her: BOLIUS_SKUNK_BILLEDE - men der er kun 1 lille lem (ca. 30x40 cm) på 1.sal til gulv-varme rørene og vistnok ventiler til at lukke af - og alt andet er lukket af, dvs. i byggeriet er det ikke meningen at man skal opbevare noget i skunken og det er nok fordi det er bygget i 2010 og så er der sikkert isolering i (der var ihvertfald lidt/noget såvidt jeg husker)...

Uanset hvad kan jeg godt se at det er et stort arbejde - men hvis jeg gider bruge de timer det kræver og køber lidt professionel hjælp og har råd til materiale + håndværker til de svære ting og indregulering af en professionel, tror jeg sagtens det kan lade sig gøre... Jeg giver et bud på boligen og så må vi se, måske spørger jeg til sommer om nogen småting eller viser billeder, hvis jeg får boligen og beslutter at jeg vil begynde på projektet    

Her er min signatur...
Et ventilationsanlæg giver et bedre indeklima og derber ingen tvivl om at det er en god +løsning i et 1 familie hus, og varmegenvending er the shit, men det er en dyr løsning. Comfort bliver fantastisk og det ikke det jeg mener. Prisen er bare høj, men er det ikke et problem,  så skal du bare give den gas. Men du skal jo tilføre energi, for at det ikke føles som træk om vinteren og blæsere er heller ikke gratis.
Nu aner jeg ikke hvilken anlæg du har i tankerne og hvad din investering ligger på. De fleste anlæg jeg har set til normale husstande, er lokale blæsere. Jeg prøver blot at advare om at det koster lidt mønt at have ventilationsanlæg i en bolig. Intet andet

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis