Mulig køb af rækkehus: Spm til installation af ventilationsanlæg?

Hej alle,

Jeg har kigget på et rækkehus i 2 plan med uudnyttet loftsrum. Jeg havde egentligt troet at jeg kun ville gå efter en nyere bolig hvor ventilationsanlæg med varmegenvinding allerede er/var installeret, men jeg har ikke kunnet finde nogen og jeg har så fundet det næst-bedste, som er et rækkehus fra år 2010 med uudnyttet loftsrum og gulv-varme med gas overalt. Jeg har læst en masse og set en masse youtube-videoer om installation af ventilations-anlæg med varmegenvinding og det ser umiddelbart ud til at man kan gøre det selv - bortset fra slut-indstillingerne som en proffessionel gør. Det rækkehus jeg har set på, har gulv-varme i stueetage og 1.sal, derfor tør jeg ikke bryde gennem gulvet. Stuetage er ca. 70 m2 og 1. sal måske ca. 55 m2 (vist bare pga skrå vægge, jeg tror gulv-arealet er ens). Mine spørgsmål, til jer kloge hoveder - først om ventilation:

1. Er det ikke forholdsvist let at lave rør-føring på lofts-rummet og så bare fjerne isolering på loftet og bryde gennem til 1. salen med rør og så installere ventilations-anlæg kun til 1. sal og tilsidst isolere rørene på loftet?
  2. Er det et problem kun at have ventilation med varme-genvinding på 1. sal og ikke have noget i stue-etagen?
  3. Er der nogen der har 2 ventilations-anlæg, et på 1.sal og et i stue-etagen, så man ikke behøver at trække rør igennem gulv-varmen eller er det for meget?
På forhånd tak, hvis i kender svaret på et/flere af spørgsmålene og måske selv har rodet med det og har nogen anbefalinger eller viden!   

Her er min signatur...
Hej alle, Jeg har kigget på et rækkehus i 2 plan... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ja, selvfølgelig koster det og håndværkere er dyre, så derfor skal man gøre de simple ting selv og kun købe professionelle til de svære ting - ok, tak.

Her er min signatur...
Hvad mener I når I skriver ventilationsanlæg med varmegenvinding?

Hvis man lave et ventilationsanlæg i dag vil der altid være varmegenvinding fx i form af en passiv varmeveksler.  Når det bliver lavet i nye huse, hvor rørene er begarvet dybt i isolationen, har det en utrolig god virkningsgrad. Temperaturen på udblæsningsluften er kun en grad eller to over udetemperaturen.

Tidligere kunne man finde på at sætte varmepumper på udblæsningen. Det er ikke økonomisk, sammenliget med en passiv varmeveksler.

@GodeVen : Det jeg mener er et ventilationsanlæg med enten passiv eller aktiv varmegenvinding. Jeg tror dog jeg vil foretrække passiv varmegenvinding, men vil nok gerne snakke med en professionel senere om mulighederne og om hvad der er den rigtige mulighed, fordi jeg er enig i at jeg tror temperaturen er meget tæt på hinanden:

• modstrøms-veksler
  • entalpi-veksler
  • rotorveksler - jeg tror det her er bedst, umiddelbart...
Men jeg lytter gerne til anbefalinger eller råd...

Her er min signatur...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis