Lavfrekvent støj i min bolig

Hej
Vi byggede hus tilbage i 2016. Et hus uden larm.
De sidste par måneder har vi oplevet lavfrekvent støj i huset. Det er en brummen, som vi ikke kan komme af med.
Min mand og søn kan ikke høre det, men det kan jeg og min datter.
Det er der når jeg kommer hjem fra arbejde, og der hjælper det, at drejer på hanerne på fjernvarme tilgangen. Larmen forsvinder.
Når vi så når natten omkring kl 23, så begynder det igen. Her hjælper det ikke altid at dreje på hanerne. Vi har haft slukket strømmen i hele huset via relæet. Larmen fortsætter.
Vi har mistænkt cirkulationspumpen, men kan det overhovedet været den, når strømmen er slukket og hanerne er drejet ? I weekenden her, har jeg observeret, at når vi har haft tændt for det varme vand, så forsvinder lyden.Hænger det sammen med cirkulationspumpen?
Vi er ved at være desperate for det tære hårdt på humøret når man ikke kan få sin nattesøvn. 
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan være en ventil i jeres fjernvarmeunit der støjer. Måske er differenstrykket på den primære side af varmeveksleren for højt.
Når det stadig kan støje når der er slukket for strømmen, er det ikke cirkulationspumpen det er galt med.

Søren O
Søren O skrev den 30-09-2023 18:19:31

Det kan være en ventil i jeres fjernvarmeunit der støjer. Måske er differenstrykket på den primære side af varmeveksleren for højt.
Når det stadig kan støje når der er slukket for strømmen, er det ikke cirkulationspumpen det er galt med.

Vi har lige kigget på trykket, og kan se at fremløbstrykket er på ca 7 bar og retur på ca 2 bar. Jeg ved ikke hvad det optimale trykforskel er, men 4-5 bars tryk forskel er da noget. Måske der er noget i at få kigget på det ?

larsen56 skrev den 30-09-2023 18:32:19

Havde engang engang en TDC hometrioboks der brummede.

Hej Lars

Det er ikke. Godt at gøre med noget der er tilsluttet strøm, da vi har slukket for alt strøm på relæet, og det brummen fortsætter altså bare. 
Mon ikke der er monteret en trykdifferensregulator. Normalt skal trykket over styreventilen kun være 0,1 bar.
Prøv at tage er billede af fjernvarmeanlægget.

Søren O
Annonce
Søren O skrev den 30-09-2023 20:13:22

Mon ikke der er monteret en trykdifferensregulator. Normalt skal trykket over styreventilen kun være 0,1 bar.
Prøv at tage er billede af fjernvarmeanlægget.

Har prøvet at tage et par billeder af anlægget

Har I prøvet at tage strømmen i huset - via HPFI - det kan være en pumpe i huset ?

NB: Vi har også en brummen i huset - også selvom vi har slukket al strøm - så det er ikke vores varmepumpe der brummer. Måske en af naboerne har varmepumpe eller lign - men jeg kan høre brummen hele døgnet.
Kan du komme til at aflæse eller fotografere typeskiltet på bagpladen oppe til venstre - lige over cirkulationspumpen.

Søren O
Søren O skrev den 30-09-2023 21:33:17

Kan du komme til at aflæse eller fotografere typeskiltet på bagpladen oppe til venstre - lige over cirkulationspumpen.

Sådan

Thomas_Mygind skrev den 30-09-2023 21:29:19

Har I prøvet at tage strømmen i huset - via HPFI - det kan være en pumpe i huset ?

NB: Vi har også en brummen i huset - også selvom vi har slukket al strøm - så det er ikke vores varmepumpe der brummer. Måske en af naboerne har varmepumpe eller lign - men jeg kan høre brummen hele døgnet.

Hej Thomas

Vi har forsøgt at tage strømmen i hele huset via HPFI, men det brummede stadig, også efter 15 min. Vi mistænker der er noget galt med fjernvarmen, vi ved bare ikkehvad det er endnu. 
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis