Lavfrekvent støj i min bolig

Hej
Vi byggede hus tilbage i 2016. Et hus uden larm.
De sidste par måneder har vi oplevet lavfrekvent støj i huset. Det er en brummen, som vi ikke kan komme af med.
Min mand og søn kan ikke høre det, men det kan jeg og min datter.
Det er der når jeg kommer hjem fra arbejde, og der hjælper det, at drejer på hanerne på fjernvarme tilgangen. Larmen forsvinder.
Når vi så når natten omkring kl 23, så begynder det igen. Her hjælper det ikke altid at dreje på hanerne. Vi har haft slukket strømmen i hele huset via relæet. Larmen fortsætter.
Vi har mistænkt cirkulationspumpen, men kan det overhovedet været den, når strømmen er slukket og hanerne er drejet ? I weekenden her, har jeg observeret, at når vi har haft tændt for det varme vand, så forsvinder lyden.Hænger det sammen med cirkulationspumpen?
Vi er ved at være desperate for det tære hårdt på humøret når man ikke kan få sin nattesøvn. 
Hej Vi byggede hus tilbage i 2016. Et hus uden... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Har du prøvet at slukke for fjernvarmen ind i huset ?
Thomas_Mygind skrev den 30-09-2023 22:49:35

Ja det har vi prøvet. Det virker i nuet, men støjen kommer igen. 

Vi begynder at fornemme at det har noget med trykket at gøre.  

Det ene manometer viser 7 bar, hvor kommer det tryk fra. Når I har en cirkulationspumpe, må der også være en varmeveksler. Er der måske hul mellem primær og sekundær side.  Det kan ikke ses, men skal måles. Prøv at lukke for fjernvarmen og sænk trykket på centralvarmeanlægget. 
Jeg tror, at de to manometre viser tryk i frem og retur på fjernvarmen. Det er dog stadig en stor forskel. Prøv at få veksleren efterset.
Jeg skulle have set bedre efter på billederne.

fase
Cfp skrev den 01-10-2023 09:54:46

Thomas_Mygind skrev den 30-09-2023 22:49:35

Ja det har vi prøvet. Det virker i nuet, men støjen kommer igen. 

Vi begynder at fornemme at det har noget med trykket at gøre.  

Kommer brummen tilbage efter noget tid, eller efter genåbning af fjernvarme ?

Har I trykdifferensregulator monteret? Prøv at lukke helt for retur på fjernvarmen- bliver trykket på manometrene ens?
Annonce
Fjernvarmeunitten er med direkte fjernvarme, og indeholder en trykdifferensregulator. Unitten er med blandekreds, derfor også cirkulationspumpe, så fremløbstemperatur til radiatorer / gulvvarme kan reguleres.

Søren O
S. Fabrin skrev den 01-10-2023 11:43:47

Det ene manometer viser 7 bar, hvor kommer det tryk fra. Når I har en cirkulationspumpe, må der også være en varmeveksler. Er der måske hul mellem primær og sekundær side.  Det kan ikke ses, men skal måles. Prøv at lukke for fjernvarmen og sænk trykket på centralvarmeanlægget. 
Jeg tror, at de to manometre viser tryk i frem og retur på fjernvarmen. Det er dog stadig en stor forskel. Prøv at få veksleren efterset.
Jeg skulle have set bedre efter på billederne.

Tak det vil vi prøve 

Nu har vi fået skiftet vores cirkulationspumpe, i håb om at det var det. Det var det desværre ikke.

Nu er vi så i gang med at fejlfinde og søge på varmesystemet, og en ny tanke slår os.
I vinters, da støjen begyndte, fik vi problemer med vores gulvvarme i det ene badeværelse. I den forbindelse skiftede vvs’eren ventilen. Kan den ventil mon være defekt?

Til Jer der ved noget om ventiler:
Ventilen bør åbne, når badeværelset kalder på varme. Hvis den ventil ikke fungere, kan den så lave støj i systemet?
Jeg har hele tiden holdt på, at lyden kommer fra gulvet, uden at kunne bevise det.
Er det noget man selv kan tjekke?
Jeg smider lige et billede op af vores gulvvarmesystem.
Jeg vil stadigvæk gætte på at det er din trykdifferensventil i fjernvarmeunitten der giver støjen. Har du prøvet at lytte til ventilen mens støjen er der?

Søren O
Som flere er inde på  er det sandsynligvis Trykdifference der giver støjen.
Trykdifferenceregulatoren er den ventil der sidder inde i "kobbertunnlen" øverst på det ene billede.
Muligvis kan den justeres, eller det er muligt at der er kommet skidt i impulsledningen, så den ventilen ikke fungerer.

Her er der en tekst fra Danfoss:
Som tommelfingerregel bør differenstrykregulatoren bruges, så snart forholdet mellem det maksimale og minimale differenstryk fra netværket er større end 2.

Link til en ventil:LINK
Anden ventil med lidt forklaring: ​LINK2​​​

Bare kald mig BBB 
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis