2N eller 2L

Jeg undrer mig over betegnelsen 2N i denne tilslutning som jo tydeligvis handler om 2 faser.
Hvorfor betegnes det 2N og ikke 2L? Der er jo netop 2 faser (L) og kun en nul (N).

På forhånd tak
Jeg undrer mig over betegnelsen 2N i denne... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nu har jeg endnu engang set på diagrammerne. Det drejer sig ikke nullen. N står for hvor mange, faser der skal bruges ved 1N og 2N. 1N står simpelthen for tilslutning til en fase og nul, eller som f.eks. Norge, hvor man har 230V mellem to faser, eller Belgien hvor det er lovligt at tilslutte mellem fase og nul. Altså 230V. I DK og andre steder skal belastningen fordeles mellem to faser og nul derfor betegnelsen 2N. N betegner således antal faser og ikke antal nulledere. I tilslutningspunktet er der betegnelserne N samt L1 eller N og L1 og  L2 alt efter tilslutningsmåden.  Det er ledningsbetegnelserne.
Er det er brugbar forklaring?

fase
jenshøj skrev den 28-09-2023 17:25:27

Mit bedst bud, er at xN~ skal læses som "x faser OG nul"

Der findes ting, som ikke kræver nul (tilfældigt billede af diagram) Det er så mærket 3~

Hvis man havde brugt notationen 3L~ om noget som skal tilsluttes 3 faser OG nul, kunne dette forveksles med 3~ som også betyder 3 faser, men uden nul.

Men ja, det bliver så noget rod, da man jo så ikke kan angive, hvis man har flere nul. Der bruger man så 2L/2N~, hvor tallet foran L så er antallet af faser med separat nul.

Det giver faktisk god mening :-)

S. Fabrin skrev den 28-09-2023 17:26:31

Nu har jeg endnu engang set på diagrammerne. Det drejer sig ikke nullen. N står for hvor mange, faser der skal bruges ved 1N og 2N. 1N står simpelthen for tilslutning til en fase og nul, eller som f.eks. Norge, hvor man har 230V mellem to faser, eller Belgien hvor det er lovligt at tilslutte mellem fase og nul. Altså 230V. I DK og andre steder skal belastningen fordeles mellem to faser og nul derfor betegnelsen 2N. N betegner således antal faser og ikke antal nulledere. I tilslutningspunktet er der betegnelserne N samt L1 eller N og L1 og  L2 alt efter tilslutningsmåden.  Det er ledningsbetegnelserne.
Er det er brugbar forklaring?

Det er i hvert fald den bedste indtil nu, så den tilslutter jeg mig. Tak for hjælpen :-)

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis