2N eller 2L

Jeg undrer mig over betegnelsen 2N i denne tilslutning som jo tydeligvis handler om 2 faser.
Hvorfor betegnes det 2N og ikke 2L? Der er jo netop 2 faser (L) og kun en nul (N).

På forhånd tak
Jeg undrer mig over betegnelsen 2N i denne... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
I behandler tegningerne som om de stammede fra en hellig bog og derfor ikke kunne indeholde fejl eller uhensigtsmæssigheder.
I virkeligheden er det blot nogle tegninger, som en tegner måske i al hast har tegnet og en, der havde lidt kendskab til elektricitet satte et par betegnelser på. Det forekommer mig helt meningsløst, at prøve at analysere indholdet så præcist.
Det er vigtigt at dokumentation om installationsarbejde er entydigt. Der er i denne tråd to forskellige eksempler, der hver indeholder den samme logik. Så forklaringen med at det sjusket arbejde dur ikke.

Hvis du er ligeglad, hvorfor der er brugt de betegnelser, er der ikke grund til at du bruger energi på denne tråd.
GodeVen skrev den 27-09-2023 14:07:40

Det er vigtigt at dokumentation om installationsarbejde er entydigt. Der er i denne tråd to forskellige eksempler, der hver indeholder den samme logik. .

Her drejer det sig ikke om installationsarbejde, men om tilslutning af en brugsgenstand. Der er forskel på de to ting.

At forbinde nul og fase fra hver sin del af kogepladen er noget fabrikanten har valgt. Det giver så forskellige muligheder for at kombinere forbindelserne til forskellige spændinger i forskellige lande. I Danmark er det ikke tilladt at belaste en fase med mere end 16A, derfor forbindes til to faser og da nullen er fælles forbindes de to nulklemmer sammen. Hvis der forbindes til en fase og nul, forbindes de to nulklemmer og de to faseklemmer, så der kan tilsluttes 230V. Ledningerne er ført ud som to ledninger og samlet i punktet, hvor tilslutningen til den faste installation foregår. Dette for at holde det samme tværsnit til forskellige tilslutningsmåder. Hvad angår nullen her i DK, kan den ene ledning (grå) faktisk fjernes, så der kun er den blå tilbage. 

fase
Jeg først lige beklage for trådstarter, at det ikke handler om det der blev spurt om. Men ingen kan tilsyneladende give et svar.

Så er vi her igen. Man skal både følge producentens anvisning og dansk lov. Da producenten viser at både den blå og den grå skal monteres, må man ikke fjerne den ene. Man kan fx ikke vide om en enkelt terminal i appartet er er egnet til at trække hele strømmen.

Så er vi her igen. Man skal både følge producentens anvisning og dansk lov. Da producenten viser at både den blå og den grå skal monteres, må man ikke fjerne den ene. Man kan fx ikke vide om en enkelt terminal i appartet er er egnet til at trække hele strømmen.
Prøv lige at se på diagrammet, så vil du se at nullen er kortsluttet i begge ender. Den ene ledning kan udmærket bære nulstrømmen. 

fase
Annonce
Ikke hvis som jeg skrev, at begge nulstrømme er i fase med hinanden.

Der er lande hvor der ikke er fasedrejning mellem faselederne, og nulstrømmen derfor bliver for stor til at én nulleder bærer strømmen alene.

Elektronikteknikeren
GodeVen skrev den 27-09-2023 15:34:39

Jeg først lige beklage for trådstarter, at det ikke handler om det der blev spurt om. Men ingen kan tilsyneladende give et svar.

Du skal ikke beklage GodeVen, tværtimod. Det har taget en interessant drejning og jeg er glad for at jeg ikke er den eneste der ikke kan få det til at give mening. Der kommer mange bud om både fasedrejning, belastning og forskellige landes installationsformer - men det handler for mig bare om at forstå hvorfor det kaldes 1N og 2N, og ikke 1L og 2L, da det jo meget tydeligt handler om antallet af faser der tilsluttes og ikke om antallet af nul-ledere.

Har du fået svar på dit spørgsmål? Eller skal det uddybes yderligere, og hvad er grunden til dit spørgsmål. Som elektriker er det for mig ikke et problem. Koblingsplinten er udformet på den måde for at kunne koble kogepladen til forskellige regler. I DK er det fællesregulativet, der bestemmer, hvor meget en enfaset tilslutning må belaste.

fase
S. Fabrin skrev den 28-09-2023 08:28:19

Har du fået svar på dit spørgsmål? Eller skal det uddybes yderligere, og hvad er grunden til dit spørgsmål. Som elektriker er det for mig ikke et problem. Koblingsplinten er udformet på den måde for at kunne koble kogepladen til forskellige regler. I DK er det fællesregulativet, der bestemmer, hvor meget en enfaset tilslutning må belaste.

Næ, det har jeg ikke, for ingen kan tilsyneladende forklare det. Jeg tænkte oprindeligt at betegnelserne var velkendte og ville bare gerne forstå dem. Jeg har ingen problemer med at forstå hvordan kogepladen skal forbindes.

Mit bedst bud, er at xN~ skal læses som "x faser OG nul"

Der findes ting, som ikke kræver nul (tilfældigt billede af diagram) Det er så mærket 3~

Hvis man havde brugt notationen 3L~ om noget som skal tilsluttes 3 faser OG nul, kunne dette forveksles med 3~ som også betyder 3 faser, men uden nul.

Men ja, det bliver så noget rod, da man jo så ikke kan angive, hvis man har flere nul. Der bruger man så 2L/2N~, hvor tallet foran L så er antallet af faser med separat nul.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis