Havetraktor projekt

Hej derude

Roder lidt med en bs 12,5hk motor på min Stiga park Pro 16 havetraktor
Når stelforbindelse på batteri sættes på  går starteren op i hak og motoren slår igang uden tænding på , hvad kan det skyldes ?
Der går en ekstra plus ledning fra start relæ til starter og tændspole har en separat stel ledning og stel er sat på maskinens ramme og ikke motorblok

Mvh Kenneth 
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på LDS
Det tyder på defekt startrelæ. Tag et billede af tilslutninget af de små ledninger på relæet. Derefter afmonterer du de små ledninger. Hvis starteren stadig aktiveres når du monterer stelledningen er du helt sikker på et defekt relæ.

Søren O
Tak Søren , det prøver jeg

Mvh Kenneth 
Hej igen
Startrelæ skiftet på min Stiga park , men starteren slår stadig igang når stelforbindelsen tilsluttes fra batteri. Hvad kan det så skyldes ? Ingen sikringer sprunget, kan det være ekstra  + ledning som driller er sted siden den gør det?

Mvh Kenneth 
Prøv at tag en af de tynde ledninger af startrelæet (måske er der kun en, så tag den af)
Starter den så ikke, er der noget galt med styrestrømmen, enten er der et relæ der hænger, eller nøglekontakten er defekt, eller det er en forkert ledning der er på startrelæet, så den får plus konstant.

Vi prøver igen, i morgen --
Ok, det prøver jeg
Det er nemlig lige sådan et startrelæ jeg har skiftet til som der er billed af, og der går en ekstra plus ledning fra batteri og ned på det ene spadestik der ved siden af stel, det kan sagtens være den der gør det så, for ville da mene den får plus nok fra batteri og til den store skrue/bolt i toppen af start relæ .

Mvh Kenneth 
Annonce

Mvh Kenneth 
Vi er enige om at starteren kun skal have plus ledning ? Der er ikke noget spadestik til stel ledning så den får vel stel igennem motoren ikke? Start relæ skal have en stel samtidig med stel ledning til karossen? 

Mvh Kenneth 
Kpultz skrev den 01-10-2023 16:59:51

Vi er enige om at starteren kun skal have plus ledning ? Der er ikke noget spadestik til stel ledning så den får vel stel igennem motoren ikke? Start relæ skal have en stel samtidig med stel ledning til karossen? 

Ja starteren får stel gennem motoren/karossen.

Nogle startrelæer har kun et ben til styrestrømmen, så trækker det stell, gennem monteringsbolten, hvor relæet er boltet på karossen.
Har det to ben, skal det ene have stell, og det andet plus fra startnøglen.                      

Okay perfekt og plussen fra startnøgle kobles sammen med plus til motor og så videre til spadestik på startrelæ ikke?

Mvh Kenneth 
Kpultz skrev den 01-10-2023 18:37:20

Okay perfekt og plussen fra startnøgle kobles sammen med plus til motor og så videre til spadestik på startrelæ ikke?

Nej så vil den aktivere starteren hele tiden, du skal finde en plus ledning, som kun er aktiv når nøglen drejes om til start, som du montere på startrelæet. (har startrelæet 2 små terminaler, skal den ene forbindes til stel, og den anden skal have plus, når nøglen drejes til start.)

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis