Dampspærre

Hej er igang med at renovere mit hus og skal ha efterisoleret mine yder vægge. Det er et panbo træhus fra 1974. Lige nu er der 50 mm som bliver udskiftet til 150 mm glasuld. Mit spørgsmål ligger i bør jeg bruge dampspærre og skal det bare ligge helt ud til fibergipspladen? 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er helt i orden med dampspærre helt inde ved gipspladen rent funktionsmæssigt. Det vil dog være bedre at placere den 50 mm. inde i væggen. Så får du også plads til elinstallation på den varme side af dampspærre. Altså 100 mm. isolering, dampspærre, 50 mm. isolering og gipsplade.

Søren O
Okay så dampspærren skal være der? Syns bare at ha læst et sted at den bør undlades når man isolere med mindre end 200 mm. 
Men ja det vil nok være mest optimalt at sætte den lidt inde i isolering for at undgå perforering af den 
Men noget andet som jeg tænker lidt på er om dampspærren gør mere skade end gavn da isolering kommer til at ligge helt op imod det vindpap som der er monteret på yderbjælkerne. 
For da man byggede de huse der har man åbenbart ikke lavet ventilation af ydervæggene som nok ville ha været det bedste at gøre. 🤔
Men hvad er jeres erfaringer og holdning til det? 😊
Jeg ville sætte PE folie på under alle omstændigheder.
Det vil betyder at der alt andet lige vil komme mindre fugt ud til indersiden af tagpappet.
Annonce
Okay super det tænker jeg også at gøre. Men man læser bare så meget for og imod så syns det er lidt af en jungle at finde rundt i 😅
Der hvor dampspærre kan gøre mere skade end gavn, er hvor der lejlighedsvis / ofte er varmere ude end indenfor. Det kan være uopvarmet eller lidt opvarmet garage, eller lignende. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også