Fugt i isoleret skur

Ved emnet har været oppe flere gange. Men har et isoleret skur/værksted 14m2, der er 70% fugtighed nu. Overvjer at købe en affugter, men kan det overhovedet lade sig gøre at holde % nede, der er fliser som gulv. Rummet bliver opvarmet, så det ihvertfald står frostfrit. Har sådan en affugter fra borup, måske det gør lidt - måden man kan se der er meget fugtigt, er dartskiven der får belægning r sket 2 gange på  2 år😮, kan heldidvis nemt tørres af
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En gang til , luftfugtigheden er meget høj på denne årstid , lige nu er den ude relative luftfugtighed på 87 % og 70 % inde i et skur er flot , 

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
Hvis du vælger en el affugter, kan den sagtens bruges, dog virker de dårligt ved lav temperatur, men så er der jo også typisk lav fugtighed udendørs. (ellers skal du vælge en abstractions affugter, de fungere også ved lav temperatur, men de er mig bekendt dyre i drift)
Men rummet skal være helt tæt, ellers skal du affugte hele nabolaget.  

Jeg har et lille helt tæt hobbyrum i træ, med en billig el affugter, den køre næsten aldrig, men står dør eller vindue åbent når luften er fugtig udendørs, går den ret hurtig igang. Jeg holder fugten på ca 60, det passer med at der ikke kommer rust på blankt jern.

Vi prøver igen, i morgen --
Ifølge DMI varierer luftfugtigheden uden dørs lige nu mellem 71% og 95% på deres målepunkter landet over. jeg tror ikke fliserne betyder noget særligt medmindre vand kan rende ind på dem. Temperatur i området 17 til 20. 

Hej Jens. Kan du smide et link, eller hvad den affugter du bruger hedder?
Mvh Thomas 
je_ns sk.rev den 20-09-2023 13:24:27

Hvis du vælger en el affugter, kan den sagtens bruges, dog virker de dårligt ved lav temperatur, men så er der jo også typisk lav fugtighed udendørs. (ellers skal du vælge en abstractions affugter, de fungere også ved lav temperatur, men de er mig bekendt dyre i drift)

Jeg har et lille helt tæt hobbyrum i træ, med en billig el affugter, den køre næsten aldrig, men står dør eller vindue åbent når luften er fugtig udendørs, går den ret hurtig igang. Jeg holder fugten på ca 60, det passer med at der ikke kommer rust på blankt jern.

Har du gjort noget for at undgå fugt fra jorden? Prøv at lægge et stykke plast ud over ca. 1 m2. Hvis der kommer fugt på undersiden af plasten kommer der fugt op. Det kan stopped ved at lægge en plastdug ud under fliserne.

Søren O
Annonce
Kurt54 skrev den 20-09-2023 13:49:22

Ifølge DMI varierer luftfugtigheden uden dørs lige nu mellem 71% og 95% på deres målepunkter landet over. jeg tror ikke fliserne betyder noget særligt medmindre vand kan rende ind på dem. Temperatur i området 17 til 20. 

Passer meget godt med hvad vores udemåler siger de seneste dage.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
I år skulle være mærkelig fugtigt. Noget med den meget varme nat. Hos os ligger fugten på badeværelset >70% konstant pt. Så den lader vi være slukket 
Tga 72 skrev den 20-09-2023 18:47:36

Hej Jens. Kan du smide et link, eller hvad den affugter du bruger hedder?
Mvh Thomas
je_ns sk.rev den 20-09-2023 13:24:27

Jeg købte min brugt, for nok 10 år siden, så den kan ikke købes mere, men det er en i samme størrelse som denne her. Link 

Vi prøver igen, i morgen --
Søren O skrev den 20-09-2023 18:56:28

Har du gjort noget for at undgå fugt fra jorden? Prøv at lægge et stykke plast ud over ca. 1 m2. Hvis der kommer fugt på undersiden af plasten kommer der fugt op. Det kan stopped ved at lægge en plastdug ud under fliserne.

Nej, der blev lavet ny belægning, og efterfølgende bygget ovenpå

Du kan ikke sænke luftfugtigheden i et skur med en affugter, når luftfugtigheden skyldes høj luftfugtighed udenfor.
Det ville kræve at skuret var tryktæt, så der kunne være et lavere tryk inde i skuret.

Der er noget der hedder luftarters partialtryk. Det betyder at hver gasart i luften laver sit eget tryk. Vanddamp opfører sig som en gasart. Hvis der er højere luftfugtighed ude end inde (absolut tryk) vil vandampen med tryk blive presset ind i skuret øjeblikkeligt efter at affugteren har sænket luftfugtigheden. Så i det lange løb vil affugteren ikke have nogen virkning. Bemærk at situationen er helt anderledes, hvis fugten i skuret kommer fra noget der afgiver fugt i skuret.

Vanddamp opfører sig lige som ilt og CO2. I luften er der langt under et gram CO2 pr liter. Man udånder ca. 900 gram CO2 om dagen. Det betyder ikke at hvis man opholder sig indenfor uden at lufte ud, stiger CO2 markant. Den vil blive presset ud af det lave CO2 tryk ude.  Modsat vil ilt blive presset ind, når man forbruger det.

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis