Fugt i isoleret skur

Ved emnet har været oppe flere gange. Men har et isoleret skur/værksted 14m2, der er 70% fugtighed nu. Overvjer at købe en affugter, men kan det overhovedet lade sig gøre at holde % nede, der er fliser som gulv. Rummet bliver opvarmet, så det ihvertfald står frostfrit. Har sådan en affugter fra borup, måske det gør lidt - måden man kan se der er meget fugtigt, er dartskiven der får belægning r sket 2 gange på  2 år😮, kan heldidvis nemt tørres af
Ved emnet har været oppe flere gange. Men har et... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis der er 70% luftfugtighed i et skur med 30 kubikmeter luft er der cirka 300 ml vand i luften. Hvis man ønsker 50 % futfugtighed, skal der fjernes små 100 ml. De små affugtere med silicagel kan slet ikke opsuge så store mængder vand. Så selvom man havde et tryktæt skur, skulle der mere til.
GodeVen skrev den 21-09-2023 14:14:07

Du kan ikke sænke luftfugtigheden i et skur med en affugter, når luftfugtigheden skyldes høj luftfugtighed udenfor.
Det ville kræve at skuret var tryktæt, så der kunne være et lavere tryk inde i skuret.

Der er noget der hedder luftarters partialtryk. Det betyder at hver gasart i luften laver sit eget tryk. Vanddamp opfører sig som en gasart. Hvis der er højere luftfugtighed ude end inde (absolut tryk) vil vandampen med tryk blive presset ind i skuret øjeblikkeligt efter at affugteren har sænket luftfugtigheden. Så i det lange løb vil affugteren ikke have nogen virkning. Bemærk at situationen er helt anderledes, hvis fugten i skuret kommer fra noget der afgiver fugt i skuret.

Vanddamp opfører sig lige som ilt og CO2. I luften er der langt under et gram CO2 pr liter. Man udånder ca. 900 gram CO2 om dagen. Det betyder ikke at hvis man opholder sig indenfor uden at lufte ud, stiger CO2 markant. Den vil blive presset ud af det lave CO2 tryk ude.  Modsat vil ilt blive presset ind, når man forbruger det.

Det går nu fint i mit skur, med et affugter, der er betongulv med 270 mm isolering, og 200 mm i væge og loft.

Det er beklædt indvendigt med 18 mm tagkrydsfiner, og uden dampspærre, så ok tæt men ikke tryktæt.

Står døren åben en fugtig dag, går der ikke længe inden affugteren starter, affugteren køre eller næsten aldrig, for at holde fugten på 60. 

Vi prøver igen, i morgen --
#js_ns Naturlovene gælder også i dit skur. Når affugteren kører vil den afgive noget varme, ikke blot strømmen til affugteren med også fordampningsvarmen fra fortætningen af vanddampen. Husk på at når temperaturen stiger falder den relative luftfugtighed. Hvis luftfugtigheden er 65% skal der cirka 1 grad temperaturstigning til at få den ned på 60%.

GodeVen skrev den 21-09-2023 15:56:20

#js_ns Naturlovene gælder også i dit skur. Når affugteren kører vil den afgive noget varme, ikke blot strømmen til affugteren med også fordampningsvarmen fra fortætningen af vanddampen. Husk på at når temperaturen stiger falder den relative luftfugtighed. Hvis luftfugtigheden er 65% skal der cirka 1 grad temperaturstigning til at få den ned på 60%.

Ja men den holder fugten nede på omkring de 60, og køre sjældent, men starter ret hurtig hvis døren står åben, hvis der er høj luftfugtighed ude, så mit skur er åbenbart så tæt, at fugten ude fra, kun i ringe grad kommer ind, når dør og vindue er lukket.

Nej, dit skur er ikke så tæt, at det kan holde en lavere absolut luftfugtighed inde end ude. Forskelle i relativ luftfugtighed vil hovedsagelig være på grund af temperaturforskelle. Forskellen i absolut luftfugtighed vil efter lidt tid være minimal.

Jeg har hus og garage der er bygget i 1998. Garagen er på undtagelse af porten bygget og isoleret som huset. Porten er tæt som en simpel dør. Garagen er på 68 kvm, så der er små 200 kbm luft i den.

Den holder sig normalt frostfri blot fra varmen fra bilerne. For at kunne give lidt ekstra varme købte jeg en affugter af typen uden kompressor. Den stopper automatisk, hvis der er ca. 2,5 liter i vandtanken, eller en ønsket luftfugtighed er nået.

Hvis der er 8 grader og en luftfugtighed på 70%, er der totalt ca. 1 liter vand i luften i garagen. Hvis jeg lader affugteren køre hele natten, er der 2,5 liter (kalkfrit) vand i tanken og den relative luftfugtighed er faldet til måske 60%.

De tal hænger fint sammen, hvis man medtager min tidligere forklaring om hvordan vanddamps partieltryk virker. Det meste af de 2,5 liter vand er kommet ind i garagen i løbet af natten.

Hvis man tvivler på min forklaring, kan man selv prøve at sænke luftfugtigheden med en affugter i en garage eller skur en efterårsdag fra fx 80% til 40%. Man vil opdage at det ikke kan lade sig gøre, på trods af at det sikkert kun er nogle hundred milliliter vand, der skal fjernes.
Annonce
Så du tror jeg er fuld af løgn, når jeg skriver at jeg holder fugten nede på 60 % i mit lille skur ?
Nu slæber jeg jo heller ikke fugtige biler ind, Jeg har en metal drejebænk og fræser derinde, og masser af blankt stål, har aldrig oplevet problemer med rust. (som jeg husker starte de problemer ved ca 70%)
Jeg har en lille elradiator som holder ca 7 gr, C, og er jeg der ude varmer jeg det op til ca 18-20 gr.C i den kolde tid.

Jeg tror ikke du er fuld af løgn. Men jeg er sikker på at du ikke helt er med på hvad der sker. Da den relative luftfugtighed er afhængig temperaturen, skal du have den med før du kan konkludere noget. Hæver du temperaturen blot nogle få grader vil den relative luftfugtighed falde rigtigt meget.

Luftens fugtighed udlignes relativt hurtigt. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for at forklare det bedre. Tænk på en der slår en skid. Lugten bliver ikke hængende i luften i ret lang tid. Tør luft fra en affugter vil "forsvinde" på samme måde. 
Når man udtørrer en garage eller et hus - så er det ikke kun luften der indeholder fugt. Resten af huset vil også optage en masse fugt i løbet af sommerhalvåret - så i praksis så kan huset godt "veje" 100 kg mere om efteråret (70% RH luftfugtighed) end om foråret (50% RH fugtighed). Fugten er typisk bundet i gibsvægge, beton, træ, møbler m.v. som er akkumuleret i løbet af sommeren (Høj absolut fugtighed).
Det er også derfor at vinduerne dugger flere dage i november når det bliver koldt udenfor. Her vil fugten in boligen ikke kunne udluftes tilstrækkelig hurtig og vil kondensere på kolde flader.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis