Opbygning af dobbelt carport

Jacob!
Jacob!
8 7100 Vejle
Hejsa!

Håber der er et par kyndige folk derude et sted, som kan hjælpe mig lidt videre med mine spekulationer i forbindelse med et forstående byggeri af en dobbelt carport, som skal opføres i træ.
Det vedhæftede billede er stjålet fra nettet, men det gengiver meget godt hvordan jeg regner med, at lave min kommende carport.

Vedr. stolperne har jeg tænkt de skal være 120x120mm stolper, som skal monteres i en Simposons H-søjlesko (model navn PPH120G) Grunden til det er endt med disse er, at jeg ikke vil støbe stolperne i jorden, og at søjleskoene virker kraftige og solide. Dertil virker de også til at give en god afstivning. 

Men kan de give den fornødne afstivning af hele konstruktionen? Har nogle erfaring med dem?

Jeg vil meget gerne undgå synlige skråstivere, mellem stolperne og remmen.

Carporten måler 6m i bredden og 5,5m i dybden. 3 af siderne beklædes med en beklædning magen til billedet. Spærrene er dimensioneret efter foreskrifterne og taget har en hældning på 2,5cm pr. meter. Taget skal beklædes med tagpap.

Håber der er nogen som har nogle kloge betragtning til mit byggeprojekt :)

Hilsen
Jacob
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på LDS  
Hvis du vælger at sætte stolperne på stolpesko, skal du have nogle skråstivere bygget ind i væggene, ellers bliver det ikke stabilt nok. (kender godt de H stolpesko, og har selv brugt dem)

Vi prøver igen, i morgen --
Jacob!
Jacob! Trådstarter
8 7100 Vejle
Tak :) 

I hvilken type byggeri har du anvendt dem? 
Vil bare så gerne undgå de skråstivere. Kan man lave dem på en måde så de ikke bliver synlige?

Kan man evt. lave beklædning på en måde, der afstiver carporten tilstrækkelig? 
GSH
GSH
962 4200
Skråstiver kan erstattes med plade materiale, f.eks. i form af "store" krydsfinerplader.
På taget bør du lægge et kryds / "X" fra hjørne til hjørne, i form af stålbånd, f.eks. br=40 mm
Jacob!
Jacob! Trådstarter
8 7100 Vejle
Hej GSH,

Udgør pladerne under tagpappet ikke afstivning nok af taget?
Jacob! skrev den 16-09-2023 11:31:43

Tak :)

I hvilken type byggeri har du anvendt dem?
Vil bare så gerne undgå de skråstivere. Kan man lave dem på en måde så de ikke bliver synlige?

Kan man evt. lave beklædning på en måde, der afstiver carporten tilstrækkelig? 

Jeg har brugt den til en overdækket terrasse, som står op ad et meget solidt bygget skur, hvor der er masser af skråafstivninger.

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Jacob!
Jacob! Trådstarter
8 7100 Vejle
GSH skrev den 16-09-2023 11:46:44

Skråstiver kan erstattes med plade materiale, f.eks. i form af "store" krydsfinerplader.
På taget bør du lægge et kryds / "X" fra hjørne til hjørne, i form af stålbånd, f.eks. br=40 mm

skal krydsfineren så have fat mellem remmen og stolpe, eller fra spær til en stolpe?

GSH
GSH
962 4200
Udgør pladerne under tagpappet ikke afstivning nok af taget? 
Det afhænger af hvor godt pladerne er samlet, da det er en stor flade. Samt hvor stort vindpres carporten udsættes for.

skal krydsfineren så have fat mellem remmen og stolpe, eller fra spær til en stolpe?
Forudsat at spær ligger over bredden 6 m:
Så skal krydsfineren have fat i rem og mindst bagerste stolpe i begge sider og i bagenden i givet spær og begge bagerste stolper. 

Hvis spær ligger på den korte led 5,5 m, så skal du have en meget kraftig rem i fronten.

Superdiy
Superdiy
686 4200
Mon ikke det billede du har fundet på nettet er lavet i stålprofiler? så er de nedstøbte søjler rigelig afstivning.
Hvis ikke er der flere konstuktive problemer der hurtigt vil give råd( f.eks. den uindækkede toprem)

Din tagkonstruktion er godt nok afstivet med tagkrydsfiner. Væggene skan du afstive med en enkelt krydsfinerplade mellem de lodrette stolper på alle 3 sider. Hvis du maler den sort og monterer den indvendig ses den stort set kun indefra.

Selvbygger med stort S. 
Jacob!
Jacob! Trådstarter
8 7100 Vejle
Tak for de mange gode svar!

Jeg kan ikke lige helt se for mig, hvordan de her krydsfiner stykker skal monteres. Det kan dog være det giver bedre mening når jeg begynder byggeriet.

Er der evt. ikke nogen som skulle ligge inde med billeder af det?
Jacob!
Jacob! Trådstarter
8 7100 Vejle
TILLÆGSSPØRGSMÅL

Jeg har gået og funderet over hvordan jeg skal monterer spærene på remmen. Ser min løsningen godkendt ud, i forhold til at skære ud i spæret, så den hviler på remmen, samt om et vinkelbeslag monteret på remmen og fastgjort til spæret ligeledes er en godkendt løsningen?

Eller skal jeg ud i en helt anden løsningen?

Er det korrekt forstået, at man ikke må skære mere end 1/3 ud i spæret, i forhold til bevare styrken i spæret?

(Der er ikke taget højde for dimensioner osv. på tegningen)
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også