Loftrummet - hvad er det her?

Hej igen

Så jeg tilbage :-)

Jeg var på loftet for at se om det kunne bruges til opbevaring, og kravlede hele loftet igennem. Hvad er det jeg kan se på billederne og er det farligt?

Den hvide "dug" har også sorte pletter hist og pist, og jeg er af sagkyndig tidligere blevet fortalt det er normalt på loft af den type og alder. Der er "kun" 3 bjælker som ser sådan ud, resten er helt clean. Huset er fra 1972. Sig til hvis der mangler mere info. Træet i sig selv er helt tørt - også de dage hvor det har regnet (meget). Jeg har tjekket af to omgang regnvejrsdage. Taget blev renoveret i 2005.

Det er bogstavelig talt lige når man går op af loftlemmen, så jeg forstår ikke dem som har udført tilstandsrapporten ikke har kommenteret det. Det er nok også det som giver mig ro, men altså...
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ev elmand
ev elmand
25303 7480
Det er en skimmel belægning som er meget almindeligt, og i den udstrækning helt uskadelig. Det kommer kun hvor der til tider er fugt påvirkning, og det har oftest ikke noget med regnvejr at gøre. 
Det er mere almindeligt at det opstår hvor varm luft nedefra møder frost luft. Så dannes der kondens og det viser sig så som de hvide belægninger. Når du ser det lige omkring loft lem kunne det tyde på at denne ikke er tæt, eller den har været åbent stående i længere tid. 
Så du kan se efter til vinter om der ikke der mærkes lidt fugt på bjælker og ellers tætne loftslem noget bedre. 
En anden i ting er udluftning i tagrum. Altså tilstrækkelig luft ind ved tagfod og eventuel ud i toppen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
realmadrid94
realmadrid94 Trådstarter
6
Tak for svar. Det føles som om der er god udluftning i tagrummet generelt - netop fordi der ved tagfoden er "åbent", og jeg kan mærke en vind når der svinger en forbi. Den anden bjælke ses ovre ved enden af huset, som er helt modsat lemmen.

Så grundlæggende behøver jeg ikke at bekymre mig, eller hvordan?

Og skal jeg fjerne det (og hvis ja, hvordan?) eller lade det være? Eller omvendt - hvad ville du gøre? Og hvad med de sorte pletter?
ev elmand
ev elmand
25303 7480
Jeg ville ikke gøre andet end at holde øje med om det udvikler sig. 
Der er nogen som vasker det med Rodalon, men det mener jeg ikke har nogen betydning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis