tilslutning af badeværelsesventilator

Skal skifte min ventiltor. Det er 3. gang. De to foregående fungerede fint med L og N koblet på. Konstant strøm og ventilatoren kørte når der var fugtighed i rummet.
Men den nye jeg har købt en duka PRO30TH den starter ikke. Så det er nok EL diagrammet der driller mig lidt.
diagram viser en N - L - LT.  
Der står så hvis man vil bruge fugtstyring så skal der være en forbindelse fra L til LT. markeret med et s som afbryder, Hvordan skal det forstås? og hvorfor er det anderledes end de 2 tidligere ventilatorer jeg har haft.
Hvordan skal det N og L så monteres i ventilatoren?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
GodeVen
GodeVen
1131 5220
Lige en sidebemærkning. Hvis du har udskiftet de tidligere ventilatorer fordi du syntes at de startede på forkerte tidspunkter, vil du også komme til at udskifte din Duka PRO30TH.

Ventilatorer med simpel fugtighedsstyring starter hvis fugtigheden er over et vist niveau. De starter hvis også hvis den generelle luftfugtighed er høj selvom badet ikke bruges.

Man bør gå efter noget mere avanceret end en simpel fugtstyring, hvor man blot sætter et niveau og en timer. Enten skal den registrere ændringer i luftfugtigheden eller bruge flere typer følere udover fugtighed, fx bevægelsesføler og lysfølere
S. Fabrin
S. Fabrin
16074 4400
Blå monteres i N og brun monteres i L. Hvis du lægger en lus mellem L og LT Skulle du i følge din beskrivelse få fugtstyring. 
Jeg ville nok have forbundet ventilatoren så den også var styret af lyset. Så skal tændledningen forbindes til LT. Der er sikkert vist en afbryder i diagrammet.

fase
mbm1000
mbm1000 Trådstarter
6
ok tak for svar..
De 2 andre ventialtorer har fungeret fint med indbygget fugtstyring. De har begge holdt i ca. 10 år..men er nu stået af.
ok. så jeg prøver med en forbindelse mellem L og LT.. Dette har ikke været nødvendigt på de andre ventilatorer.
Jeg kan bedst lide at der er konstant spænding på og at det kører via luftfugtighed, synes det er irriterende dem så starter op når man går på toilettet om natten og tænder lyset..  Det giver jo ingen mening at fordi man tænder lyset så skal udsugningen starte. 
Tusse67
Tusse67
362 8410
mbm1000 skrev den 15-09-2023 09:04:34

ok tak for svar..
De 2 andre ventialtorer har fungeret fint med indbygget fugtstyring. De har begge holdt i ca. 10 år..men er nu stået af.
ok. så jeg prøver med en forbindelse mellem L og LT.. Dette har ikke været nødvendigt på de andre ventilatorer.
Jeg kan bedst lide at der er konstant spænding på og at det kører via luftfugtighed, synes det er irriterende dem så starter op når man går på toilettet om natten og tænder lyset..  Det giver jo ingen mening at fordi man tænder lyset så skal udsugningen starte. 

Hvis man har en selvstændig lyskilde i bruseniche, kan man få det lavet så den tændes på selvstændig afbryder og dermed også ventilatoren. 

mbm1000
mbm1000 Trådstarter
6
nu fik jeg sat lusen mellem L og LH. Nu kører ventilatoren hele tiden,,, nu må jeg se om den har tænkt sig at stoppe på et tidspunkt.. indtil videre har den kørt 1 time..
Annonce
GodeVen
GodeVen
1131 5220
Jeg er ikke sikker på at du skal have en lus mellem LT(s) og L.

Læser man disse:
https://dukaventilation.dk/produkter/ventilatorer-styringer-og-tilbehoer/pro-30th

https://dukaventilation.dk/Files/DukaVentilation/PDF/Bruger-%20og%20montagemanualer/brugermanual%20pro%2030-70-90.pdf

Ser det ud til at timer og fugtsensor er uafhængig. Signal på LT(s) starter timeren. Fugtsensoren starter og slukker ventilatoren afhængig af indstillingen. Hvis man sætter LT(s) på lyset, får man en ventilator der kører når man er i rummet plus ekstra tid, og når fugtigheden er høj. Tilsluttes LT(s) ikke er det ren fugtstyring.

Men jeg synes ikke at forklaringen er entydig.

mbm1000
mbm1000 Trådstarter
6
Nej jeg synes godt nok også det er gjort mere kompliceret end nødvendigt.
Som sagt var de to tidligere ventilator "plug n play" med L og N.
Og så skulle jeg bare justerer på den ønskede fugtighed.
mbm1000
mbm1000 Trådstarter
6
Har fået den til at køre kortvarigt.. max. 30 SEK.så stopper den selvom fugten driver ned af væggene 
S. Fabrin
S. Fabrin
16074 4400
Har du indstillet fugtniveauet?

fase
mbm1000
mbm1000 Trådstarter
6
S. Fabrin skrev den 16-09-2023 14:51:04

Har du indstillet fugtniveauet?

Ja selvfølgelig og skruet den helt ned på min 60% fugtighed mener jeg det er.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis