Reparere fjerkræsaks greb

Hej.
Jeg er meget tilfreds med min gammeldags fjerkræsaks, jeg fik den brugt af en bekendt for 30 år siden.
Men belægningen på håndtaget er begyndt at knække, nitter rager ud og er blevet lidt ubehageligt at holde på. 
Kan man reparere det på en eller anden måde?  Eller udskifte greb belægning, så den er mere lækker at holde på?
Jeg har kigget på de nye sakse, men det ser ud som om udveksling ikke er ret stor,  indhak til knogler fylder alt for meget, så de klipper kun med 6 cm af spidsen.
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mulighed et, er jo at fjerne belægning og nitter. Det bliver den også lidt mere hygiejnisk af 😉
Har også kun kendt dem med det lidt riflede metalhåndtag uden belægning, - det er nok luksusudgaven du har.
Om man kan lime en flækket slange af lækker kvalitet på som ny belægning ? - måske med rette lim.
En med rette håndelag kan nok kreere et sæt nye greb af plast, hårdtræ e.l. Har aldrig selv prøvet at bearbejde plast som af hensyn til hygiejne nok er det rigtige valg. F.eks. noget a la billedet.
Eller hvis du kender en der 3D printe.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg tænker også at løsningen, med at fjerne de defekte håndtag og nitter, er en god løsning.
For håndtagene ligner ikke lige noget, der er nemt at få lavet i træ, eller plast.

Overvejer du at købe en ny, så kan jeg anbefale denne her.
Vi har lige købt en for et ½ år siden, den er af 4 mm rustfri stål, og håndtagene er i Pom plast, vi er utrolig glade for den, den klipper fantastisk, og er rimelig robust, så er fjederen indbygget, og saksen tåler maskinopvask. LINK


Vi prøver igen, i morgen --
Mange tak. 
Jeg fjerner plastik og nitter først så, og ser hvad der sker.
Det er nok lidt svært at forme plastik, så den passer. 
Krympeflex ville nok hellere ikke se for godt ud   

Det lyder godt at du har afprøvet din saks Jens. Den ser ok ud. Kan den skilles ad uden værktøj, eller er der en møtrik som skal skrues af?

Jeg har selv kigget på "Napoleon fjerkræsaks" som ligner din, 
men den har en meget blødere indhak til knogler, så der er ligesom "lidt mere saks" til at klippe med. 

DLG skrev den 14-09-2023 23:14:50

Mange tak.
Jeg fjerner plastik og nitter først så, og ser hvad der sker.
Det er nok lidt svært at forme plastik, så den passer.
Krympeflex ville nok hellere ikke se for godt ud   

Det lyder godt at du har afprøvet din saks Jens. Den ser ok ud. Kan den skilles ad uden værktøj, eller er der en møtrik som skal skrues af?

Jeg har selv kigget på "Napoleon fjerkræsaks" som ligner din,
men den har en meget blødere indhak til knogler, så der er ligesom "lidt mere saks" til at klippe med.

 Der er en møtrik der skal af, hvis man vil adskille den.

Har ikke oplevet problemer, med at den ikke kan skære med hele skæret, hakket til benet skære også fint.


Vi prøver igen, i morgen --
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Den lette løsning er at bruge krympeflex -der normalt bruges til ledninger - det krymper  når det tilføjes tilstrækkelig varme.

 

Tak Jens. Hvis jeg ikke kan forbedre min, så skal jeg nok overveje Tims model. 
Jeg har boret nitter ud og renset det hele, givet den en lille tur på slibestenen. 
Den har godt nok været klam under plastikken.  

Men den er blevet uudholdelig glat at holde på og grebet er også blevet ret tyndt. 
Jeg skal prøve at klippe en kylling først, men jeg tror ikke det bliver lige så godt, som min Knipex skævbider greb   
Det ser da godt ud, uden håndtagene, du kan evt fylde hullerne, fra nitterne ud med epoxy, eller lignende.

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg synes også den den ser pæn ud.
Jeg ville lade hullerne være, men det  er en smagssag.

Tak. 
Ja, den er blevet pæn men den er for glat. 
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også