Asbest i linoleumsgulv?

Hej
Vi fjernede let og uden problemer et linoleumsgulv på et værelse. Jeg tror det er fra husets oprindelse i 1964. På bagsiden af gulvet var det som om, at der var nogle “hår”. Gulvet var samlet på midten og her limet fast på betongulvet. På midten, hvor gulvet var limet fast, sidder der nogle rester fra linoleumsgulvet. Dette ses på billederne jeg vedlægger (den brune linje der går langs rummet - det ligner lidt nogle brune “hår”). Er der nogen herinde, der ved, om der er asbest i det? Altså om der blev brugt asbest på bagsiden af et linoleumsgulv som ser ud som dette?
Selve gulvet er smidt ud, men jeg har fundet et billede på nettet, hvor noget lignende vises (billedet hvor en løfter op i et stykke gulv - OBS dette billede er ikke fra mit gulv)
Mvh Stine
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det kan da ikke udelukkes, at der er asbest i linoleumen, det kan der også være i limen.
Så vil du være helt sikker, så send en prøve ind til analyse.

Vi prøver igen, i morgen --
ev elmand
ev elmand
25303 7480
Ja trådstarter har brudt regler og love. MEN Det er jo smidt ud, så der kan ikke gøres noget, og hvis der ikke tages prøver så er man uvidende.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
JohnLarsen
JohnLarsen
1612 3500
ev elmand skrev den 14-09-2023 00:16:02

Ja trådstarter har brudt regler og love. MEN Det er jo smidt ud, så der kan ikke gøres noget, og hvis der ikke tages prøver så er man uvidende.  

Det jeg mente var, at hvis en test viste asbestindhold, så kunne man jo, afhængig af hvor det er smidt hen, advare stedet om indholdet. I stedet for bare at dukke hovedet. 

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
kovas
kovas
3730 9670
Jeg er næsten 100% sikker på at det viste gulv ikke er linolium men en vinyl netop fra den tid som angivet. der kan meget vel både være asbest i gulvbelægningen og i limen. Mig bekendt er der ikke asbest i linolium.  
gammel vittighed. Kan du ilnolium svar nej hjemme bruger vinyl

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
kovas skrev den 14-09-2023 08:18:20

Jeg er næsten 100% sikker på at det viste gulv ikke er linolium men en vinyl netop fra den tid som angivet. der kan meget vel både være asbest i gulvbelægningen og i limen. Mig bekendt er der ikke asbest i linolium.  
gammel vittighed. Kan du ilnolium svar nej hjemme bruger vinyl

Ja det er nok kun i klæberen, der er risiko for asbest, og ikke i linoleum.

Men der kan også være PCB, i gulvbelægning..
I både vinyl og linoleum, kan der også være tilsat bly pigmenter, for at stabilisere.

Men mon ikke bare trådstarteren skal få gulvet rengjort og komme videre?   

Vi prøver igen, i morgen --
ev elmand
ev elmand
25303 7480
John Larsen skrev:
Det jeg mente var, at hvis en test viste asbestindhold, så kunne man jo, afhængig af hvor det er smidt hen, advare stedet om indholdet. I stedet for bare at dukke hovedet.
Sådan som jeg kender  genbrugs pladser, så er set man smider i container for længst dækket af noget andet / - / dag efter. Så efter de her skriverier og eventuel prøve er det helt umulig at få det skilt fra hinanden. 
Og undskyld så farlig er det heller ikke. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
JohnLarsen
JohnLarsen
1612 3500
ev elmand skrev den 14-09-2023 16:50:08

John Larsen skrev:
Sådan som jeg kender  genbrugs pladser, så er set man smider i container for længst dækket af noget andet / - / dag efter. Så efter de her skriverier og eventuel prøve er det helt umulig at få det skilt fra hinanden.
Og undskyld så farlig er det heller ikke. 

Helt enig.

Men hvis det ikke er nået til genbrugspladsen ……….
Og prøv lige, på genbrugspladsen, at sige, at “så farligt er det nu heller ikke”

JohnLarsen skrev den 14-09-2023 00:00:29

Og hvis en lab-prøve viser indhold af asbest, hvad synes forum så trådstarter skal gøre ang. de materialer der er smidt ud?
Og har trådstarter i så fald brudt nogen regler/love? 

Hvis der findes asbest i prøven så har trådstarter forbudt sig mod loven ja. Asbest-uddannelse er lovpligtig for at måtte håndtere asbest indvendig i boliger. Det er vidst en bøde der ville være "straffen".

De materialer der er smidt ud er der ikke noget at gøre ved. Medmindre man kan informere genbrugspladsen til er afleveret hos. Men Arbejdet skal anmeldes til kommunen efter gældende lovgivning. Og alt arbejde skal self. ophøre og udføres af firma med rette uddannelse til det.

Er boligen fra 1920erne til slut 1980erne (se nærmere på SBIs hjemmeside) vil der som udgangspunkt være asbest i mere eller mindre omfang forskellige steder i boligen. Heraf eksempelvis i klæbemidler og selve gulvbelægningen, loftplader, isolering, tag mm.

I Danmark er vi desværre ikke ret gode til at forstå faren ved asbest. Og specielt håndværkerne har det vist sig ved meget lidt om hvor det findes. Selvom der hvert år dør flere af asbest end der gør i trafikken. Og der hvert år konstateres nye tilfælde af de følgevirkninger asbest har. Selvom det ikke har været anvendt i byggeriet i nær 30 år og andre steder i et par årtier. På de punkter er ogle af vores nabolande væsentlig bedre til at håndtere det.Sansyndligheden for at få asbest i lungerne er ret lille.- Netop fordi det er budne ti bygningsmateriler. Men den sandsynlighed stiger nu hvor specielt de gamle eternittage nedbrydes og skal skiftes. Men konsekvensen ved blot en enkelt fiber i lungerne er utrolig stor. KOnsekvensen udmønter sig ofte i flere år efter eksponering - speciel ved lav eksponering som DIY folk oplever. Derfor kan det være svært for mange at forstå årsagssammenhængen og tro at det nu ikke er så farligt.
Derfor er densamlede risiko (sandsynlighed x konsekvens) stor.

JohnLarsen
JohnLarsen
1612 3500
Hvis man erkender man har afleveret asbest, er man jo forpligtiget til at orientere modtager efter princippet om at stoppe skaden.
Apropos Buller27’s indlæg, så læs lige HER

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis