Asbest i linoleumsgulv?

Hej
Vi fjernede let og uden problemer et linoleumsgulv på et værelse. Jeg tror det er fra husets oprindelse i 1964. På bagsiden af gulvet var det som om, at der var nogle “hår”. Gulvet var samlet på midten og her limet fast på betongulvet. På midten, hvor gulvet var limet fast, sidder der nogle rester fra linoleumsgulvet. Dette ses på billederne jeg vedlægger (den brune linje der går langs rummet - det ligner lidt nogle brune “hår”). Er der nogen herinde, der ved, om der er asbest i det? Altså om der blev brugt asbest på bagsiden af et linoleumsgulv som ser ud som dette?
Selve gulvet er smidt ud, men jeg har fundet et billede på nettet, hvor noget lignende vises (billedet hvor en løfter op i et stykke gulv - OBS dette billede er ikke fra mit gulv)
Mvh Stine
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej Vi fjernede let og uden problemer et... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Lidt fremme i artiklen som der henvises til står så også at det er i Ålborg området der er langt den største procentvise dødsfald efter asbest.  
Jeg har hørt en radio montage fra Ålborg området hvoraf fremgik at børnene legede skjul inde i lager hallerne med asbest sække. Her var der støv lag overalt.
Så det at der er stor risiko for almindelige mennesker der en gang hvert år tager et gulv eller fliser op med asbest i limen den køber jeg simpelthen ikke. 
Jeg mener så heller ikke der er stor risiko for at færdes i trafikken, men den er så til gengæld mere ligelig fordelt over landet.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 14-09-2023 22:57:47

Lidt fremme i artiklen som der henvises til står så også at det er i Ålborg området der er langt den største procentvise dødsfald efter asbest.  
Jeg har hørt en radio montage fra Ålborg området hvoraf fremgik at børnene legede skjul inde i lager hallerne med asbest sække. Her var der støv lag overalt.
Så det at der er stor risiko for almindelige mennesker der en gang hvert år tager et gulv eller fliser op med asbest i limen den køber jeg simpelthen ikke. 
Jeg mener så heller ikke der er stor risiko for at færdes i trafikken, men den er så til gengæld mere ligelig fordelt over landet.  

At børnene legede i et område med asbestsække betyder jo ikke at fibrene fra sækkene kom i deres lunger.

Den videnskabelige evidens taler et klart sprog. Og heri er en radiomontage vidst ikke liige.

Man ved også langt langt mere om de mange forskellige sygdomme asbest medfører i dag end i slut 1990erne.

Asbesten forsvidner jo ikke. Så det der er blevet spredt under renovationen vil jo til evig tid udgøre en risiko.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Når de leger i en hal fyldt med asbest støv, så kommer det naturligvis i deres lunger i meget stor omfang. Ligeledes blev arbejdernes hustruer også eksponeret for det ved at arbejdstøj kom med hjem. 
Det og så naturligvis arbejdernes ekspomering er forklaring på den meget øgede asbestose / lungehinde cancer i Nr. Sundby og Ålborg området. 
Det videnskabelige understøtter at der er væsentlig øget dødsfald i det område. Det er så med til at tælle statistikken op. . 

ev elmand skrev den 15-09-2023 12:26:40

Når de leger i en hal fyldt med asbest støv, så kommer det naturligvis i deres lunger i meget stor omfang. Ligeledes blev arbejdernes hustruer også eksponeret for det ved at arbejdstøj kom med hjem. 
Det og så naturligvis arbejdernes ekspomering er forklaring på den meget øgede asbestose / lungehinde cancer i Nr. Sundby og Ålborg området. 
Det videnskabelige understøtter at der er væsentlig øget dødsfald i det område. Det er så med til at tælle statistikken op. . 

"Når de leger i en hal fyldt med asbest støv, så kommer det naturligvis i deres lunger i meget stor omfang. " Nej det er ikke en selvfølge.

Ja i det område. Men nu bor der jo også mennesker andre steder i Danmark. Steder der hvert år ser nye tilfælde af følgevirkninger, for folk der aldrig har arbejdet på eternitfabrik. Automekanikere og håndværkere eksempelvis. Samt rygere der slet ikke er i nærheden af asbest men så alligevel rammes.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Ja ok så begynder jeg at se pointen. 
Det er ikke en selvfølge at få asbest støv i lungerne når man leger i en hal med selve støvet   
Rygere som slet ikke er i nærheden af asbest rammes. Ja så er det vel ikke asbest som får skylden der
Det her er ved at blive en diskussion a.la.>  goddag mand økseskaft < så jeg stopper den her. 

Annonce
buller27 skrev den 15-09-2023 22:29:00

"Når de leger i en hal fyldt med asbest støv, så kommer det naturligvis i deres lunger i meget stor omfang. " Nej det er ikke en selvfølge.

Ja i det område. Men nu bor der jo også mennesker andre steder i Danmark. Steder der hvert år ser nye tilfælde af følgevirkninger, for folk der aldrig har arbejdet på eternitfabrik. Automekanikere og håndværkere eksempelvis. Samt rygere der slet ikke er i nærheden af asbest men så alligevel rammes.

Nu ved jeg jo ikke hvilke hjælpemidler du benytter, og hvad du husker/ved om børns leg. Men hvis de børn jeg kender leger lidt aktivt, så hvirvler de støv op og ventilerer ret aktivt. Bare sig til hvor jeg tager fejl?
Beklager hvis jeg er for direkte, men jeg synes dit skriv var provokerende.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 15-09-2023 22:51:46

buller27 skrev den 15-09-2023 22:29:00

Nu ved jeg jo ikke hvilke hjælpemidler du benytter, og hvad du husker/ved om børns leg. Men hvis de børn jeg kender leger lidt aktivt, så hvirvler de støv op og ventilerer ret aktivt. Bare sig til hvor jeg tager fejl?
Beklager hvis jeg er for direkte, men jeg synes dit skriv var provokerende.

Jeg er ikke sikker på jeg forstår hvad du mener med hjælpemidler?. Jeg ved ikke hvad jeg skal svare på at du føler det jeg skriver er provokerende. Det er et sagligt indlæg.

Jeg skriver ikke at du tager fejl. Jeg skriver, at det ikke er en selvfølge.

ev elmand skrev den 15-09-2023 22:35:40

Ja ok så begynder jeg at se pointen. 
Det er ikke en selvfølge at få asbest støv i lungerne når man leger i en hal med selve støvet   
Rygere som slet ikke er i nærheden af asbest rammes. Ja så er det vel ikke asbest som får skylden der ? 
Det her er ved at blive en diskussion a.la.>  goddag mand økseskaft < så jeg stopper den her. 

Jo Det er asbest der er er skylden. Rygning øger markant sandsynligheden for at asbest i lunger skaber de følgevirkninger der er ved asbest. Så folk der ikke er i nærheden af asbest får det altså staidg i lungerne.Med "i nærheden af asbest" mener jeg direkte nærhed. altså bor i hus med ældre eternittag osv.De eksponeres eksempelvis ved at gå forbi byggepladser, besøg i ejendomme med asbest etc.

Det er også en af de forhold som mange ikke tror på og mener er vrøvl. Simpelthen for det ikke virker rationelt. Ligesom dem der tror at man bliver forkølet fordi men bliver kold osv. Fakta er jo noget andet.

Med hjælpemidler mener jeg åndedrætsværn m.m.
Jo, det er en selvfølge at man ved leg i et rum med støv hvirvler dette op. Og når man i rummet trækker vejret kommer støvet ned i lungerne.
At benægte dette o.l. er for mig provokerende, og ikke tæt på virkeligheden.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis