Skorsten rusten - skal den skiftes?

Hej på forum

Gæster i mit sommerhus har sagt, at når det regner og blæser kraftigt, drypper det fra loftet. Der hvor brændeovn røret går igennem tagkonstruktion. Jeg kan også se rustpletter ovenpå brændeovnen.

En lokal håndværker har været ude og se på den og siger at hele skorstenen skal skiftes fordi den er rusten. Den er fra 92.

Jeg har ikke forstand på det. Ser den virkelig så slem ud?

Jeg tænker måske skal "hætten" bare sættes på plads? Den ser skæv ud og det kunne være derfor at regn bliver blæst op i den åbning. Se billede.

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Billede indenfor.
Du skal op og tætne omkring skorstenen der hvor den går ned i den taginddækning , der siver vand med ad skorstensrøret når det regner , og det ender på oversiden af brændeovnen , skorstensfejeren ville nok have opdaget hvis der var noget galt .

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
Ja du har ret i. Man skulle tro skorstenfejeren havde sagt noget, hvis den var i så dårlig stand, at den skulle skiftes helt. 

Jeg går ud fra det er det markeret område jeg skal tætne. Nu spørger jeg dumt, men hvad tætner man med? Er det noget sort klistret Tagtætningspasta?
https://www.silvan.dk/tec7wp7-301-tagpap-taetningspas-tagtaetner-310-ml?id=2840-2173210
Jeg forstår godt håndværkeren vil skifte skorstenen, så bliver det noget han kan stå indefor.
Men du kan da sagtens selv, tætne den, jeg ville bruge tagtæt, det har jeg god erfaring med.

Vi prøver igen, i morgen --
Ok tak for tip om den Tagtæt.
Ja den er også gammel - så måske er det fint at den bliver skiftet helt.
Annonce
Du kan prøve at kravle op og se hvor meget godstykkelse der er tilbage - og derefter tage beslutning om tætning eller  udskiftning.
Tak Thomas. Det er en god ide.
Skorstensfejeren er principielt ligeglad med vand ind ved skorstenen, han kerer sig om brand- og personsikkerhed.Mon ikke skorstenen blot skal rykkes på plads, den er vist blevet påvirket af noget kraftig vind.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis