Gulvbehandling træsyrer

Vi har fået ludbehandlet og hvid lakeret vores gulv og leverandøren siger at det er forventeligt at der kommer syrer op fra træets fuger, når man ludbehandler, som ser sådan her ud (vedhæftet billeder).

De der er over alt og vi synes det ser helt forfærdeligt ud. Er I enige i at man bør forvente at det kan ske? 😓
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det nuværende resultat kan nok kun fjernes vha afslibning og revideret behandling. Ligner mangelfuld oprensning af fugerne.

Hvis det er nåletræ anbefales kombination af lud og lak ikke, har været oppe og vende før.
Hvis det er eg/ask anbefales lud ikke overhovedet.
Alt sammen viden din fagmand burde have oplyst dig om.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Og lige for en ordens skyld. Det er ikke syre fra træet, det er lud, der har samlet sig i fugerne og derefter er trukket op.
Tusind tak for jeres svar! 🙏 Så det er slet ikke træsyre som de siger? Gulvene er fyrretræ og det er virksomheden selv der anbefalede os lud inden hvid mat lak. Men det I begge siger er, at man kunne have undgået det ved en ordentlig oprensning af fugerne efter behandlingen med lud? 🙃
Jeg håbede at der var et alternativ, som ikke var at starte forfra.. Kan man ikke slibe forsigtigt de værste steder eller behandle det med noget ovenpå?
Det tror jeg ikke der bliver et resultat du bliver glad for, der vil uvægerligt blive farveforskel mellem kant og midte af samme bræt. Bagefter har man balladen med at få det indfarvet til samme nuance igen + mindst et lag lak ovenpå det hele igen for at der ikke kommer spor i det.

Et andet muligt problem ifm udførslen kan også have været utilstrækkelig tørretid efter ludbehandlingen da det er tydeligt det er trukket op fra fugerne, det synes jeg gulvfirmaet burde have været mere obs på udover selvfølgelig oprensningen.

Det der fungere hver gang på gulv af fyr er sæbebehandling efter lud, men det er ikke så hårdfør som lak og kræver mere vedligeholdelse. Man kan bruge hvidpigmenteret olie istedet for lud til at indfarve med og lakere ovenpå efter ordentlig hærdetid men det standser ikke den naturlige gulning i nåletræ, den del er lud bedre til.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Mange tak for det uddybende svar. Vi går videre til gulvmanden med ovenstående og håber at de har en god løsning. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis