Forskellige nuancer i ludbehandlet gulv

Hej

Jeg har fået slebet mit køkkengulv og efterfølgende fået det ludbehandlet.
Efter første behandling var det vildt flot og nuancen ensartet. Men efter mellemslibning og en endnu en  ludbehandling er der kommer en tydelig forskel i nuancer.
Hvad kan dette skyldes og hvordan kan man rette det?
Har vedhæftet et billede af nuanceforskellen, der er kommet efter anden behandling. 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Gulvet ligner fyr, så det tager jeg udgangspunkt i.

1: Var udgangspunktet et ubehandlet gulv, eller var det behandlet med lak?
2: Gulvet har ikke været renset i bund inden ludbehandling en. Har du brugt grundrens i stedet for brun sæbe? Var der forskel i nuancerne på første og anden gang lud?
3: Kalkrester efter første gang lud er ikke fjernet grundigt nok. Sammen med rester af slibestøv kan misfarvninger opstå.
4: Er der slebet ekstra hvor der ses en mørk rand? Dette er typisk på steder foran skabe og køkkenborde, og skyldes langvarig påvirkning som nåletræ er særlig følsom for.
1. Udgangspunktet har jeg vedhæftet som billede.

2. Efter første ludbehandling så det super flot ud og helt ens i nuancerne som kan ses på billedet her
Men efter mellemslibning og endnu en gang lud, var der lige pludselig forskel i nuancerne.

4. Kunne godt forestille mig at der er slebet ekstra der hvor der ses en mørk rand ude til højre, men forskellen i  nuancerne er også opstået andre steder på gulvet som kan ses her på billedet:
Det ser ud til at der på et tidspunkt har været et materiale monteret der ikke gik helt til kant. Var lakken gennemslidt kan det forklarer nuanceforskellene. Hvad er gulvet rengjort med før og efter ludbehandlingen?

Hvorfor gav du 2 x lud? Det er normalt ikke nødvendigt.

Der har stået et skab på højre side, og derfor er der på 'før' billedet et stykke hvor der ikke ligger spartelmasse, så den sorte rand er helt sikkert fra det og den var der også efter første omgang lud - men områderne der er kommet efterfølgende er uafhængigt af det og det ligner nærmest at det er steder, hvor der er mindre lud på selvom det har fået to ordentlige lag (minder mig lidt om helligdage, hvis man havde malet).
Har fået lavet det af en prof så ved faktisk ikke helt hvad han har rengjort med eller hvorfor han har valgt at slibe det igen og give det 2 x lud, ej heller hvordan lakken har været under spartelmassen.
Han har sagt at han ikke har oplevet det før og vil give det tredje omgang lud imorgen inden han putter mat lak på, men jeg er lidt i tvivl om han ikke bare skal slibe det igen og putte en enkelt omgang lud på og så er det det..for lige nu er det ikke specielt pænt og ser nærmest lidt slidt ud selvom det skulle stå helt skarpt.
OK - Det er spartelmassen der har efterlad nogle pigmentrester, og dem har gulvmanden med 99% sikkerhed forsøgt at fjerne med grundrens. Resterne kan du fjerne med krystalsæbe (tyktflydende brun sæbe - nærmest som gele).

Lad det virke 8-10 timer inden sæben fjernes med moderate mængder vand. Processen skal højst sandsynligvis gentages 2-3 gange før alle spor efter spartelmassen er væk.

Luden skal påføres vådt i vådt. Det er ikke mængden, men måden luden påføres der garanterer resultatet.

Til slut sæbe- eller oliebehandles gulvet. Lak er ikke en god ide på ludbehandlede gulve af nåletræ.

Fordelen med sæbe- eller oliebehandlede gulve er, at du altid senere kan rense med krystalsæbe hvis der mod forventning stadig er misfarvninger.

Brug ikke blegemidler på nåletræ. Til nød kan du anvende citronsyre, men start med en svag opløsning.

Vær forberedt at måske skal hele gulvet behandles med både krystalsæbe og citronsyre for at garantere et ensartet resultat.
Annonce
Tusinde tak for råd! Det vil jeg prøve.
Jeg kan dog stadig ikke helt forstå hvordan det efter første slibning og lud behandling så helt perfekt og ensartet ud, men efter mellemslibning og ny ludbehandling fik misfarvningen? Skulle gulvmanden bare være stoppet efter første behandling måske?
Det plejer at være kombination utilstrækkelig/uhensigtsmæssig afrensning og rester af den lud der er brugt der har skjult misfarvningen. Havde gulvmanden stoppet efter første ludbehandling, ville misfarvningen bare optræde senere.

Det er altid en udfordring at få et ensartet resultat på et nåletræsgulv der afslibes som helt eller delvis har været dækket af noget andet i en årrække.

Derfor kan det være nødvendig med en afblegning med citronsyre som beskrevet. Har du adgang til 30% brintoverilte kan det også bruges med godt resultat.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også