Hjørneafløb og storefliser

Vi skal have en brusekabine hvor man får ind i ”midten” så der kommer to skrå gasbetonvægge.

Kan man lave nok fald med en 120*60 flise?

Lige nu er afløbet sat med et fald på 2,2 mm for en meter. Nichen skal være 1m x 1m :-)
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ev elmand
ev elmand
25303 7480
 2,2 mm/m er vel en trykfejl. 
Du bliver nødt til at skære flisen netop hvor brusefaldet begynder. Eller starte mønstret netop ved det " knæk" på gulvet 
Det er også eget almindeligt at starte al fliselægning ved netop gulvafløb så den del bliver så pæn som muligt.
Når nu du har valgt hjørne afløb og store fliser, så kommer du ikke uden om kuvert fald. Altså at fliser i brusenichen skal skæres diagonalt fra afløb og over til modsatte hjørne. Så kan så også undgå en kant op til gulvet ved siden af bruseniche. Faldet i støbningen skal naturligvis også laves med det knæk diagonalt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Andersv9
Andersv9 Trådstarter
122
Der skal selvfølgelig stå 2,2 cm for 1 meter :-) Hvordan mener du med fald, jeg tænkte på at tage et vatterpas, og så bare ligge den på færdig betongulv højde, samt hjørneafløbet og så rette laget af beton af ? 

Har du evt. et billede eller tegning der illustrerere det? :-)

Og bør jeg lave mere fald end 2,2 cm pr. meter fra færdig betongulv?

ev elmand
ev elmand
25303 7480
Det er fint med den afretning af beton, og det kan ikke være anderledes. 
Men du skal så have samling på fliser ved betonkant OG diagonalt i nichen. Dagen efter du har lagt beton kan du jo læst prøvelægge en flise og vil så se at de ikke kan nå ned til gulvet 
Jeg har her vist med rødt du naturlige fuger, og med blåt de nødvendige ekstra fuger. 

m.v.h. Erik
Andersv9
Andersv9 Trådstarter
122
Det giver god mening, hvad tænker du med faldet på 2,2 cm bør det være højere?
ev elmand
ev elmand
25303 7480
Jeg går ud fra at de 2,2 cm er målt fra flange til membran og hen til beton kant. Så vil det også være tilfældet når du kommer med et lag fliser over. Det er ok. 
Men prøv lige for en sikkerheds skyld at vende vaterpas om og mål den vej også. Af både andres og egen erfaring kan vaterpas være u-præcis og vise forskellig, afhængig af hvordan du vender den. 

m.v.h. Erik
Annonce
Andersv9
Andersv9 Trådstarter
122
Okay, hvis jeg laver en kant ned, hvor langt ned skal jeg så placere afløbet :-)?

3,5 cm?
ev elmand
ev elmand
25303 7480
Du kan ikke køre med kant nedad når du har hjørne afløb. Havde du valgt linje afløb ville det være et ensidigt fald og der ville naturligt opstå en kant inderst i venstre side. Så ville du heller ikke have behov for "kuvertfald."
Naturligvis kan der være kant ned, men det forringer blot fald. 

m.v.h. Erik
Der er ikke behov for kuvertfald, lav en leder i hver side og træk af på tværs, hvis du trækker af på risten og rundt på kanten går det galt.

ev elmand
ev elmand
25303 7480
Jognm: Når det er så store fliser der er tale om, så håber jeg han har købt dem fleksible  

m.v.h. Erik
Gulvet i kabinen sænkes en cm. dermed er fliserne delt i åbningen, derfra er det ensidigt fald også selvom det er til hjørnet.Så er det ligemeget med flisestr. Det kunne såmænd være en stor flise.
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis