Hjørneafløb og storefliser

Vi skal have en brusekabine hvor man får ind i ”midten” så der kommer to skrå gasbetonvægge.

Kan man lave nok fald med en 120*60 flise?

Lige nu er afløbet sat med et fald på 2,2 mm for en meter. Nichen skal være 1m x 1m :-)
Vi skal have en brusekabine hvor man får ind i... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Noget helt andet er at 1x1 m. og man så skærer hjørnet af til indgang bliver lige i det små efter min mening. 
Johnm 
Sådan fungerer det simpelthen ikke Ved ensidig fald kommer vandet over til den anden kant, og ikke over i hjørnet. 
Jow jow noget af det kommer naturligvis derover men der efterlades en lille irriterende sø. 
Og sænker du det 1 cm så får du bare mindre fald. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Helt lavpraktisk hvordan ville i så lave det? Og er det bedre hvis man valgte en 100x100 flise? :-)

Dejligt i gider at bruge tid på at hjælpe 😁
Risten skal selvfølgelig sænkes tilsvarende, prøv at et lille stykke firkantet papir, klip et lille hjørne af hvor risten er ,og et lidt større hjørne hvor indgang er. Løft derefter papiret lidt ved indgang så er der fald til risten. Hvis ikke så har min brusekabine ikke fungeret de sidste 20 år 🙂
ev elmand skrev den 04-09-2023 11:13:14

Johnm
Sådan fungerer det simpelthen ikke Ved ensidig fald kommer vandet over til den anden kant, og ikke over i hjørnet.
Nah... da afløbet er i hjørnet, kan der laves fald direkte mod det, ved at højeste punkt på flisen ligger på en linje som er 45 grader på begge vægge. Det giver en hældning mod afløbet på begge vægflader.
Annonce
jenshøj skrev den 04-09-2023 12:24:10

ev elmand skrev den 04-09-2023 11:13:14

Johnm
Nah... da afløbet er i hjørnet, kan der laves fald direkte mod det, ved at højeste punkt på flisen ligger på en linje som er 45 grader på begge vægge. Det giver en hældning mod afløbet på begge vægflader.

Får man ikke en udfordring med at flisen ligger på skrå ift fuge imod det øvrige gulv? 

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 04-09-2023 14:47:54

Får man ikke en udfordring med at flisen ligger på skrå ift fuge imod det øvrige gulv? 

Som jeg forstår det, kommer der 2 gasbetonvægge vinkelret ind på ydervæggene. Den skrå fuge, vil således kun være synlig i selve åbningen mellem de to vægge. Man kan "knække" flisen diagonalt mellem de to vægge, og dermed lave et ensidigt fald fra diagonalen mellem væggene og hen mod afløbet.

Men ellers jo, så vil der komme skrå "kiler" langs de to kanter af kvadratet, som ligger væk fra afløbet.
Nu har jeg sænket hjørneafløbet til 3,2 cm under gulvhøjde i badeværelset. Og kunne godt tænke mig 1 stor flise derinde med en nedlagt på ca. 1 cm. Men hvordan støber jeg nedlagt og hvordan skal lederene ligge?

Jeg har også lavet lidt om i designet.
Det kan du godt men som du har tegnet det kommer den til at ligge på skrå i åbningen mod det omkringliggende gulv - det er det jenshøj bekræftede tidligere. Alternativt er du nødt til at følge elmands forslag og flække flisen på diagonalen.
Det nemmeste er nok at du prøver at lægge en flise op 'i fri luft' inden du støber hvis du ikke kan se det for dig   

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der er ikke en der er god til at tegne og illustrerer 🤪
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis