Vandrør type / materiale

Hej,

Er der nogen, der kan hjælpe med at svare på, hvilket materiale det her vandrør som går ind i vores hus i København fra omkring 1928 er lavet af? Er det mon stål eller hvad brugte man den gang?
Hej, Er der nogen, der kan hjælpe med at svare på... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Søren O skrev den 01-09-2023 09:19:48

Prøv at skrabe/slibe lidt i muffen på støbejernsrøret. Der er ret sikkert brugt bly søm tætning mellem støbejernsrøret og overgangsstykket til det almindelige vandrør.

Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener. Skulle det være et problem som man eventuelt skal gøre noget ved? 

Jeg mener, at det kun var ved afløbsrør man brugte bly til tætninger.
Bly er sundhedsskadeligt.

Hmm... måske skal jeg finde nogle teststrips og teste vores vand i så fald. Ikke rart hvis ungerne drikker blyholdig vand.
Plyet er ikke i direkte kontakt med vandet, så ikke noget problem i det. Der er andet pakmateriale som et stampet op. Blyet holder “blot” pakmaterialet på plads og sørger for “den sidste tætning”.
Tidligere er der blevet brugt blyrør som vandledninger. 

Søren O
Ah okay, så er jeg mere rolig. Godt med alt den ekspertviden der er samlet herinde.

Når jeg nu alligevel har fat i nogle rør eksperter, kan I så også svare mig på hvad det her snor/trævlede materiale der stikker ud i rigtig mange af de her gamle rørsamlinger er? Er det bare helt fredelige gamle pakninger eller er det noget man skal gøre noget ved?  Har vedhæftet et billede.

Og så siger jeg ellers bare mange tak for alt jeres råd og vejledning. Det er guld værd for en nybegynder i hus :)

Annonce
Det er bare overskydende pakgarn der stritter ud. Du kan fjerne det ved brug af kniv eller en stump fintandet savklinge.

Søren O
GodeVen skrev den 01-09-2023 12:04:29

Jeg mener, at det kun var ved afløbsrør man brugte bly til tætninger.
Bly er sundhedsskadeligt.

Bly blev også  brugt i vandforsyningen på den måde, at tætningen blev foretaget med værk og til sidst for at holde det på plads, blev der tætnet med bly. Blyet kom på ingen måde i forbindelse med drikkevandet, så der var ingen blyforurening af vandet. Det var kun ved støbejernsrør, denne samlemetode blev brugt.

fase
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også