Montering af bjælke sko på mur

Hej alle 
Jeg er stadig ved at planlægge et halv tag til camping vognen. 
Planen var at montere en rem på lade muren og så montere bjælke sko herpå, og bygge derfra. 
Men hvordan får jeg sat remmene fast i væggen. 
Er i tvivl om jeg kunne nøjes med karm skruer, med hoved? Eller skal jeg ud i at lime gevind stænger i? 
Man kunne også bore gevind stænger hele vejen igennem, men der hvor der skal bores igennem ligger bagmurs dækket på, så det bliver enten lige ind i hvælvinger eller lige akkurat over. Ydermere er væggen en halv sten + hulmur + en hej sten væg. Så den er ret bastant at bore hele vejen igennem 😁
Hvordan vil panelet montere en rene, til 3 meter bredt tag med lav hældning? 
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg monterede en rem på min mur, da jeg byggede skur. Der brugte jeg karmdybler (som vist også kan kaldes sømdybler). Det er supersolidt.

Jeg klodsede remmen op på nogle stående lægter. Borede gennem remmen og borede ind i muren. På forhånd havde jeg tjekket at jeg ville ramme mursten og ikke fuge. Så bankede jeg karmdyblerne i og skruede dem fast.

Efterfølgende satte jeg bjælkesko på remmen.
Jeg ville bruge gevindstænger og klæbeanker.
Det brugte jeg til min overdækkede terrasse, jeg brugte rustfri gevindstang, det koster ikke ret meget ekstra.
Jeg har termotag direkte ovenpå spærene, jeg har undesænket hvor møtringene er, og skæret det overskydende gevindstang af, og fyldt hullet ud.

Vi prøver igen, i morgen --
Det ser godt ud, Jens!

Men der er godt nok nogen der kommer til at bande af dig, hvis de engang skal pille det ned.
Jeg synes at karmskruer (med hoved) er fint til formålet - trækstyrke på 500Kg per skrue, man bruger en skrue per ca hver halve meter, afsluttes med dækknap eller skrues ind hvor spærene skal sidde så spæret skjuler hovedet.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tak for svarende. 
Det er en solid overdækning du har lavet jens. Hvor langt har du boret gevind stænger i? 

Bofh
Hvor meget længere end træet skal karm skruerne være? Det er jo ret nemt med karm skruer, men er bange for om de har nok styrke den dag der ligger en halv meter sne 😁
Annonce
subwoof skrev den 29-08-2023 13:48:03

Tak for svarende.
Det er en solid overdækning du har lavet jens. Hvor langt har du boret gevind stænger i?

Bofh
Hvor meget længere end træet skal karm skruerne være? Det er jo ret nemt med karm skruer, men er bange for om de har nok styrke den dag der ligger en halv meter sne 😁

Jeg borede den ca 8 cm ind ( for at være sikker på ikke at bore helt igennem murstenene, det skal være et bundhul til klæbemassen), jeg brugte 10 mm gevindstang, og brugte Spit injektionsmasse, Link

Jeg overvejede også karmskruer med hoved, som sikkert er en ok løsning, men endte så med gevindstænger og klæbeanker.

Vi prøver igen, i morgen --
På mursten ville jeg bruge 130-150mm (45mm går fra til trætykkelsen af remmen der skal skrues op) - med karmskruer er det ligegyldigt om man kommer til at bore helt igennem - og så kan det lade sig gøre at få dem ud igen hvis behovet engang skulle opstå.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Karmskruer har den egenskab at der er gevind hele vejen, så træet bliver i samme afstand som da man startede med at skrue i.. Det er i mange tilfælde en fordel, men her skal remmen helst trækkes hårdt ind imod muren. 
Så karmskruer med hoved er godt men du skal samtidig bore hullet i remmen større end de 6 mm som skruen ellers fordrer. Så tager gevind ikke fat i remmen men trækker denne ind imod muren. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 29-08-2023 22:47:25

Karmskruer har den egenskab at der er gevind hele vejen, så træet bliver i samme afstand som da man startede med at skrue i.. Det er i mange tilfælde en fordel, men her skal remmen helst trækkes hårdt ind imod muren. 
Så karmskruer med hoved er godt men du skal samtidig bore hullet i remmen større end de 6 mm som skruen ellers fordrer. Så tager gevind ikke fat i remmen men trækker denne ind imod muren. 

Dette er et super godt råd som mange glemmer. De kan så ikke forstå at de ikke kan trække emnerne sammen.

Mvh.
Mikkel
FoXX: Det er også derfor jeg ofte anbefaler almindelige rawlplugs og kraftige spånskruer til lignende opgaver. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også