Montering af bjælke sko på mur

Hej alle 
Jeg er stadig ved at planlægge et halv tag til camping vognen. 
Planen var at montere en rem på lade muren og så montere bjælke sko herpå, og bygge derfra. 
Men hvordan får jeg sat remmene fast i væggen. 
Er i tvivl om jeg kunne nøjes med karm skruer, med hoved? Eller skal jeg ud i at lime gevind stænger i? 
Man kunne også bore gevind stænger hele vejen igennem, men der hvor der skal bores igennem ligger bagmurs dækket på, så det bliver enten lige ind i hvælvinger eller lige akkurat over. Ydermere er væggen en halv sten + hulmur + en hej sten væg. Så den er ret bastant at bore hele vejen igennem 😁
Hvordan vil panelet montere en rene, til 3 meter bredt tag med lav hældning? 
Hej alle  Jeg er stadig ved at planlægge et halv... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej alle 
Jeg husker selvfølgelig at bore hullet i remmene lidt større. Har ofte brugt karm skruer til lignende opgaver, var dog lidt i tvivl om de kunne klare en så høj last. 
Har også over vejet plugs og franske skruer, det er dog lidt mere besværligt. 
Jeg kom til at se jeg har en halv tube klæbe anker, der nok trænger til at blive brugt. Så det bliver nok en løsning med karm skruer for hver halve meter Ca, og så 3-4 gevind stænger. Så render det nok ingen steer 
Tak 
Jeg brugte klæbeanker, da mine mursten er lidt porøse, så ville ikke risikere de revnede, ved brug af karmskruer, eller noget der ekspanderede. (for så holder de dårligt)

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg ved ikke lige hvordan stene er det pågældende sted, men det finder jeg ud af. Det meste af de gamle huse er ekstremt hårde sten, ydersten fra ilbro teglværk. Hvis det er tilfældet pågældende sted, så er det som at borer i beton. 
Finder jeg de er porøse så må den op og hænge med karm skruer og så afslutte med gevind stænger. 

Jeg har mere en engang fået en lang næse grundet de hårde mursten. Første gang var da jeg købte en billig rille fræser, den kan slet ikke rille kabler ind. Så lånte jeg elektrikerens, den kan men bliver varm efter få minutter 😅 så det blev med vinkelsliber. 
2. Gang var da jeg købte en søm pistol der kan sømme direkte i mursten. Det kan. Den også, bare ikke i mine sten 😁
subwoof skrev den 01-09-2023 09:41:55

Jeg ved ikke lige hvordan stene er det pågældende sted, men det finder jeg ud af. Det meste af de gamle huse er ekstremt hårde sten, ydersten fra ilbro teglværk. Hvis det er tilfældet pågældende sted, så er det som at borer i beton.
Finder jeg de er porøse så må den op og hænge med karm skruer og så afslutte med gevind stænger.

Jeg har mere en engang fået en lang næse grundet de hårde mursten. Første gang var da jeg købte en billig rille fræser, den kan slet ikke rille kabler ind. Så lånte jeg elektrikerens, den kan men bliver varm efter få minutter 😅 så det blev med vinkelsliber.
2. Gang var da jeg købte en søm pistol der kan sømme direkte i mursten. Det kan. Den også, bare ikke i mine sten 😁

Det lyder som om du har nogle solide mursten, så bare du rammer nogenlunde midt på stenene, kan du bruge både karmskruer eller karmdybler.

Skulle der så være et par stede der virker blødt så kan du jo bruge injektionsmasse der.

Lej eller lån en ordentlig borehammer, ikke bare en slag boremaskine.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
Jeg ville aldrig bruge en borhammer i mursten, måden en borhammer virker ved, er at den knuser materialet, det er for voldsomt til mursten.
Jeg ville starte med et skarpt murbor uden slag, det er som regel nok, ellers sæt slag på.

De moderne slagboremaskiner er faktisk ret effektive, jeg borede et kar 10 mm huller i en haveflise, med min akku slagbore, det tog ikke ret lang tid. (har en borehammer, men skulle lige teste min nye boremaskine)

Nå da:  nu har jeg ellers brugt borehammer i mursten i 40 -50 år det er da gået vældig godt   

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Sikkert, men jo da overhovedet ingen grund til at leje en borehammer, til boring i mursten, hvis man har en slagboremaskine  

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også