Manglende udluftning?

Jeg håber at der er nogen eller bare én der har noget klogt at sige :)
Jeg håber at I kan bære over med min begrænset viden om håndværk.

Vi har et loftrum som tidligere har været mindre godt ventileret, og vi er faktisk lidt i tvivl om det på nuværende tidspunkt er tilstrækkeligt ventileret.
Tidligere ejer har fået blæst papiruld ind - så vidt jeg kan se har man etableret vindbræt hele vejen rundt, så isoleringen er ikke i kontakt med undertaget, MEN.. Jeg har ikke frit udsyn til udhænget, dvs. kun sparsomt med lys trænger ind (se billede). Der ligger mursten næsten helt op til undertaget, et par centimeter fri.
Giver dette nok ventilation?

I den "nyere" tilbygning, hvor man ikke har haft fugt problemer, kan jeg kigger ud til udhænget gennem vindbrættet.

Skal de sten der ligger i vindbrættet fjernes, eller skal jeg alliere mig med en fagperson (og hvem)?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ser umiddelbart ikke helt skævt ud men det er selvfølgelig svært at vurdere på billeder.
Er der udluftningsventiler/studs i dit undertag?

Hvis ikke vil det nok give mening at få det etableret.

Er der nogle konkrete problemer p.t.? 
Hvis ikke, så virker det jo til at være ventileret nok og du kan holde lidt øje med om der kommer fugttegn på loftet.
Det vigtigste er at holde øje med fugt problemer. Det vil typisk være til vinter. Men hvis ellers alt træværket ser fint ud så har det sikkert virket ok. Det første symptom er lidt skimmel belægning på undertag og spær. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Er der meget "træk" i blæsevejr på loftet?
I så fald = ja, så er udluftningen OK, hvis i så fald der er udluftning i undertaget, som NSO skriver.
Sagen er den at der faktisk sidder hvid skimmelsvamp på flere spær.
I forbindelse med huskøb foretages der målinger (om sommeren) af byggesagkyndig (selvbetalt samt det der står i tilstandsrapport), som ikke viste tegn på fugt, hvorfor hans konklusion var at forholdene var opstået tidligere og nu udbedret. Han tænkte at man havde forbedret forholdene og "blot" ladet skimmelsvampen siddende.
Vi får nu et firma til at rengøre og sprøjte loftet.

VI har ikke lagt mærke til at tilstanden skulle være i forværring. Umiddelbart er der fit træk på loftet, når der er vind udenfor.

Der er ingen undertagsventiler.
Der er næsten altid lidt hvid belægning nogle steder på spær. Så det er til vinter du skal se efter. Jeg tror ikke rengøring hjælper noget som helst. Det er kun tørre forhold som kan holde skimmel og mug i skakt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Det er ikke sikkert at det er nok med fint træk på loftet, når det blæser, du er nødt til at være sikker på at der bliver udluftet korrekt, for ellers bliver luften ikke skiftet tilstrækkeligt.

Det fremgår klart hvordan et loft skal ventileres, på forskellige hjemmesider, f.eks. www.bolius.dk

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis