Næsten alle nye døre går på karm

Hej Alle,

Jeg har fået monteret 8 nye døre men efter et halv års tid er 6 af dørene begyndt at binde på midten af karmen. 

Karmen er i lod i hængsel siden og der er anvendt karmskruer, hvor der også er skummet så de burde ikke kunne rykke sig. Selve døren er ikke i lod. Jeg har en tanke om at hængslerne har vredet sig og at karmen har givet sig midt på på låse siden. 

Hvad gør jeg er det en garanti sag ved forhandler eller ?

Alle døre har virket godt indtil for nyligt. 

Det er gasbetonsvægge.

Jeg tænker karmen må være noget dårlig kvalitet siden den gør det ?

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad er det for nogle døre? Tunge eller lette?
Og nej det er ikke en garanti sag fra producenten - men har du haft et firma til at monterer dem, så kan du rette henvendelse der.

Man skal altid sætte karmen i, så døren er en anelse "skæv", dvs at der er mere luft øverst, og mindre luft nederst, set lodret ned i låsesiden mellem dør og karm. Det er meget lidt vi snakker om, måske 1 til 2 mm. For en dør vil sætte sig meget lidt over tid, det har intet med larmen at gøre. Det er hængslerne. 

Hvad kan du nu gøre? Du kan pille en dør af, tage en gummihammer og meget forsigtigt slå bagud på den øverste hængsel, så kan du ofte rette det. Ellers kan man købe en hængsel vrider og og prøve. 

PS: Du skriver at du mistænker at karmen har givet dig midt på - kan du ik prøve at tage en lang vaterpas og tjekke op på det? 

Mvh. Christian M

Gregeren
Gregeren
5137 2830
Afhængig af den valgte skum, kan den også ekspandere lidt over tid, med stigende luftfugtighed.

Det er vigtigt at bruge skum med lav ekspansion. Man kan få noget lavet specifikt til vinduer og døre.

Det er dyrere end den billige mult PU skum.

Elektronikteknikeren
Kenni123
Kenni123 Trådstarter
17
Hej Christian M,

Det er sådan en dør: https://www.stark.dk/raw-finland-premium-massiv-doer-2040-mm-825-mm?id=5200-9724421

Karmen står i lod i dag, og den gang vi monterede den gjorde vi nemlig det du skriver at sætte den en ''anelse'' skæv.

I nogle af rummene har karmen en bue midt på karmen altså over i låse siden. 

Tømmeren mener ikke han skal rette det på hans vegne, da dørene spillede dengang han monterede dem og i noget tid efterfølgende. 

Synes nu ikke tømmeren kan undskylde sig med det virkede da han satte dem op, så du må presse ham lidt.

Vælger du selv at rette op på det :  
Skær noget af skummet, hvor karmen buer, og pres den ud med et passende stykke bræt, og stram herefter karmskruen til. (tænker ikke du kan presse karmen ud med karmskruen, når den sidder i gasbeton.

Kan karmskruen ikke holde karmen på plads, så udskift den til en karmdybel.   LINK

Vi prøver igen, i morgen --
johnm skrev den 25-08-2023 15:37:35

Man kan ikke trække noget til med en karmskrue ligegyldigt hvad den er skruet ind i.

Medmindre de er med hoved, og der er frihul i karmen..

Det er klart men så havde man nok brugt en karmdybel og klodser

BOFH
BOFH
2395 8600
Måske lidt teoretisk når det sker på flere døre samtidig, men hvis der er anvendt karmskruer er der krav til længden for at det kan holde i porøs gasbeton. Måske kunne man prøve at dreje en af skruerne ud for at måle den?

I gasbeton vil det jo netop være i anslagssiden ved håndtag og låseblik der er mest udsat for vibration når døren åbnes og lukkes. Hvis de anvendte skruer er for korte (eg 70mm) vil de have dårligt fæste i porøse materialer i blive vibreret løs når døren åbner og lukker. Endnu værre hvis der er blevet forboret som ikke anbefales hvis det altså rent faktisk er karmskruer.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Kenni123
Kenni123 Trådstarter
17
Har fået nye karme.

Hvad er den bedste måde at montere karme i letbeton
Kenni123 skrev den 26-08-2023 08:59:22

Har fået nye karme.

Hvad er den bedste måde at montere karme i letbeton

Jeg har to døre der sidder i gasbeton, jeg har brugt afstandsklodser, og karmdybler der er 160mm lange, de har siddet der siden 1996 og har ikke ændret sig, jeg har stoppet mellemrummet ud med glasuld. De sidder med 3 skruer i hver side, og der er intet dørtrin.

Bruger du fugeskum, så sæt et bræt på tværs midt på, for en sikkerhedsskyld. (og har du ikke dørtrin, så sæt noget på tværs for neden også)

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis