Spørgsmål vedr. tilslutning til strøm på ny skabsfryser

Jeg har købt en lille skabsfryser i Power af mærket Senz (deres eget mærke). Der står i brugsanvisningen at den skal tilsluttes en stikkontakt med en effektiv jordforbindelse (stikket som sidder på maskinen har kun to ben). Imidlertid er der kun en alm. gammeldags stikkontakt til rådighed der hvor fryseren skal stå. Dog er der en kontakt med jord andetsteds i rummet men for at nå derhen skal der benyttes en forlængerledning. Og der står endvidere i manualen: Tilslut ikke fryseren lysnettet ved hjælp af en forlængerledning. Så nu er jeg lidt i tvivl om hvad jeg gør? I Power er de ikke spor hjælpsomme.
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan købe en schuko adabter, så passer den i de Danske stikkontakter med jord, og din fryser får jordforbindelse.
Du kan kikke i kontakten uden jord, måske jordledningen er ført frem, så kan du købe en schuko stik og montere i stedet for den gamle kontakt, så passer stikket fra fryseren direkte i.

(jeg ville nok bare tilslutte fryseren uden jord)

Du kan også få et vægudtag med en såkaldt pindjord som også passer.

Vi prøver igen, i morgen --
Led mig ikke i fristelse, men man kunne nemt forledes til at gøre som dig (jeg ville nok bare tilslutte fryseren uden jord) 

fase
Hvorfor hellere uden jord end via forlængerledning? 
HrT skrev den 22-08-2023 16:11:46

Det er ikke hellere uden jord, men fordi det fungerer og fordi min køle-fryser har været tilsluttet uden jord i 30 år, uden at den har opdaget det. Ikke fordi jeg ikke vil tilslutte til en stikkontakt med jord, men der var ikke jord på den stikkontakt til køle-fryseskabet. Forlængerledning kan fint bruges, hvis den har et ledningstværsnit, der er stort nok. Mange forlængerledninger har et for lille ledningstværsnit og hvad værre er, de er uden jord.  

fase
S. Fabrin skrev den 22-08-2023 16:29:22

HrT skrev den 22-08-2023 16:11:46

Det er ikke hellere uden jord, men fordi det fungerer og fordi min køle-fryser har været tilsluttet uden jord i 30 år, uden at den har opdaget det. Ikke fordi jeg ikke vil tilslutte til en stikkontakt med jord, men der var ikke jord på den stikkontakt til køle-fryseskabet. Forlængerledning kan fint bruges, hvis den har et ledningstværsnit, der er stort nok. Mange forlængerledninger har et for lille ledningstværsnit og hvad værre er, de er uden jord.  

Så risikoen for ledningsfejl > manglende jord. Giver god mening 

Annonce
Tak for alle jeres svar og spørgsmål :) Mon ikke jeg kan konkludere ud fra det I har skrevet at det bedste bud er at købe sådan en adapter som der er foreslået og så sætte den i den alm. stikkontakt som mangler jordforbindelse?  
Hvis stikkontakten mangler jordforbindelse er det ligegyldigt med adapteren, som i øvrigt kun passer i stikkontakter med jord.

fase
Nej, adapteren blev foreslået fordi den passer ind i den danske stikdåse med tre huller, og kan så modtage Schukostikker dit køleskab er leveret med.
Enten sætter du køleskabet i stikdåsen der ikke har jord, og lever (fint) med det.
Eller også benytter du en forlænger med passende ledningskvadrat, Schulohun i den ende ved køleskabet og dansk hanjord i den anden ende.
Eller tager bagepladen af køleskabet og monterer en ny ledning der kan nå den jordede stikdåsen, og som har passende jord.
Gem den originale ledning, og monter den hvis du får brug for at reklamere over køleskabet, de accepterer nemlig sikkert ikke at du har skilt/udskiftet noget.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Ok - så det vi taler om er en forlænger som den jeg vedhæfter billede af her? Hvis jeg nu vælger blot at tilslutte fryseren til den gammeldags stikkontakt uden jord, hvilken risiko taler vi så om - er det øget risiko for brand? Eller for at få stød? Eller at fryseren brænder sammen eller hvad er vi ude i? :)
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis