Hej alle
Jeg har boet i lejlighed hele mit liv og har derfor aldrig rigtig overvejet de udfordringer der kan være ifm. man køber hus :-)
Derfor er jeg ret blank og rækker ud lidt spørgende og nysgerrigt.
Huset er et traditionelt 70'er hus fra 72, med en "krybekælder". teknisk set er det ikke en krybekælder, da der kun har været 45-50 cm højt så vidt vi forstår.
Den rådgivning vi fik, var at den er "lukket" korrekt - hvilket flere har bekræftet EFTER vi har købt boligen. Nu kan vi ikke få fat i sælger og vi er flyttet ind i huset. Vi er sådan set glade for det, men når man ikke har været i hus før begynder man at undre sig. Alle ventilationer er lukket af, og man har kun "et" hul som lugter af kælder/jordslået lugt. Det er det ENESTE sted i huset, som lugter på den måde. Det er et hul, hvor rørene under køkkenvasken løber ned i. Det vi kunne finde i tilstandsrapporten fortæller at:
Etageadskillelse/gulvkonstruktion er opført med 200 mm singles, hvor hele gulvet er gravet op og efterisoleret. Der er blevet lagt beton, strøer, gulvbelægning af banevare på undergulv og gulvbelægning af svømmende gulve på undergulv.
Jeg kan nu konstatere at der lugter lidt ved mellemrummene der er ved stikkontakterne - men af beton. Desuden. Der er ingen nedgang længere. Ud fra de oplysninger jeg har givet her - kan I/du så sige noget om jeg har noget at være nervøs for? Renoveringen af gulvet/lukningen af kælderen er lavet i 2021. Grunden til jeg kan være nervøs er at der for 5-6 år siden har været vandskade, men som blev udbedret af forsikringsselskabet - og vi bor forholdsvis tæt på havet.
Ejerskifteforsikringen sendte en taksator ud som sagde at der altid vil lugte og være lidt fugtigt på sådan en grund som er 200 m havet fra og at der dannes undertryk når vi åbner køkkenlågen. Det lidt svært at argumentere imod, når man er vant til at bo på 3. sal. Vi føler vi har fundet drømmeboligen, men er lidt nervøse vedr. dette.
På forhånd tak for jeres svar. I behøver ikke at skabe dommedagsstemning, hvis det kan undgås - det kan jeg selv skabe rimelig nemt, jeg er nervøst anlagt som person i forvejen. :-)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.