Ny husejer med en "lukket" krybekælder som vi ikke er blevet fortalt er lukket

Hej alle

Jeg har boet i lejlighed hele mit liv og har derfor aldrig rigtig overvejet de udfordringer der kan være ifm. man køber hus :-)
Derfor er jeg ret blank og rækker ud lidt spørgende og nysgerrigt.
Huset er et traditionelt 70'er hus fra 72, med en "krybekælder". teknisk set er det ikke en krybekælder, da der kun har været 45-50 cm højt så vidt vi forstår. 

Den rådgivning vi fik, var at den er "lukket" korrekt - hvilket flere har bekræftet EFTER vi har købt boligen. Nu kan vi ikke få fat i sælger og vi er flyttet ind i huset. Vi er sådan set glade for det, men når man ikke har været i hus før begynder man at undre sig. Alle ventilationer er lukket af, og man har kun "et" hul som lugter af kælder/jordslået lugt. Det er det ENESTE sted i huset, som lugter på den måde. Det er et hul, hvor rørene under køkkenvasken løber ned i. Det vi kunne finde i tilstandsrapporten fortæller at:
Etageadskillelse/gulvkonstruktion er opført med 200 mm singles, hvor hele gulvet er gravet op og efterisoleret. Der er blevet lagt beton, strøer, gulvbelægning af banevare på undergulv og gulvbelægning af svømmende gulve på undergulv.

Jeg kan nu konstatere at der lugter lidt ved mellemrummene der er ved stikkontakterne - men af beton. Desuden. Der er ingen nedgang længere. Ud fra de oplysninger jeg har givet her - kan I/du så sige noget om jeg har noget at være nervøs for? Renoveringen af gulvet/lukningen af kælderen er lavet i 2021. Grunden til jeg kan være nervøs er at der for 5-6 år siden har været vandskade, men som blev udbedret af forsikringsselskabet - og vi bor forholdsvis tæt på havet. 

Ejerskifteforsikringen sendte en taksator ud som sagde at der altid vil lugte og være lidt fugtigt på sådan en grund som er 200 m havet fra og at der dannes undertryk når vi åbner køkkenlågen. Det lidt svært at argumentere imod, når man er vant til at bo på 3. sal. Vi føler vi har fundet drømmeboligen, men er lidt nervøse vedr. dette. 

På forhånd tak for jeres svar. I behøver ikke at skabe dommedagsstemning, hvis det kan undgås - det kan jeg selv skabe rimelig nemt, jeg er nervøst anlagt som person i forvejen. :-)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder umiddelbart ikke som om i behøver at være bekymrede, men er det fagfolk der har sagt god for at det er lavet ordenligt? Hvis ikke kunne næste step jo være at få en tømre eller lignende ud til at se på det. 

Tilføjelse: Både mht. Til det oprindelige arbejde der er udført og udbedringen af skaden. Selvom det ikke umiddelbart lyder som om der skulle være alt muligt i galt, bare fordi det lugter lidt jordslået i et skab og af beton de andre steder. 

"Det er kun et spørgsmål om at finde en hammer der er stor nok"
Det er en bygningskonstruktør, som vi har haft ude. Taksator var ude og sige præcis det samme. Vi afventer stadigvæk sælger sender faktura eller lign. fordi beskrivelsen er blot fra tilstandsrapporten. Og der står intet om at det er selvbyg (hvilket vi heller ikke antager det er).
Issuet er at vi skal brække gulvet op, hvis vi skal ned og kigge og jeg vil gerne undgå at lave flere huller, hvis muligt..
Velkommen til LDS - og tillykke med det nye hus! Lyder som et fantastisk spring fra lejlighed til hus 200 meter fra vandet   

Det bedste råd jeg kan give helt generelt til en ny husejer er: Undgå panik   Min erfaring er efter mange år med hus, at det aldrig er så slemt som man (=jeg) når at panik-tænke sig frem til. Alt kan løses - og meget behøver man ikke gøre noget ved.

I dit tilfælde ville jeg i første omgang være glad for, at tidligere ejer har lukket krybekælderen, da det giver bedre komfort om vinteren (det drømmer jeg om, men er for dyrt i vores tilfælde). Dernæst ville jeg lytte på de eksperter I har haft på og tro på deres ord. Det er godt, at I har det på skrift at krybekælder er lukket og gulvet er nyetableret efter foreskrifterne, for så har I jeres på det rene ift. forsikringen, hvis der skulle opstå problemer en dag.

Hvis lugten generer for meget, så luk evt. hullerne rundt om rørene med silikonefuge.

Mvh. AllanE
Mange tak for svaret. Vi blev i går aftes lukket ned af tidligere ejer, da han ikke vil sende os kvittering på arbejdet. Han siger det er lavet prof., men i og med han intet kan bevise må vi lidt antage at det er selvbyg. Det står ikke i tilstandsrapporten. Meget af huset er ellers med kvittering fx badeværelse i samme periode, så nu er spørgsmålet hvad fanden gør man så herfra.. :-D
Et fedt forum der findes herinde, der er meget hjælp til selvhjælp!
Og lige en afklaring: krybekælder er “lukket” forstået på den måde man ikke kan komme derind længere - men der er ikke etableret terrændæk. Kun efterisoleret ved gulvet, med de nævnte ting. Og det er kombinationen af disse ting som gør mig nervøs. 
Der er ikke noget krav om at det SKAL være en fagperson der laver en gulvkonstruktion. Så der ville ikke være noget galt i at det er selvbyg. Det skal selvfølgelig være lavet korrekt, men det gælder jo også hvis der har været en tømrer/murer på. Så om du har en kvittering eller ej, ændrer ikke noget for dig.

Du skriver "krybekælder er lukket og man kan ikke komme derind længere". Med en højde du beskriver, har man nok aldrig "kunne komme derind". Jeg har også krybekælder under mit gulv, men det er jo udelukkende for at ventilere mellem jorden og gulvet - der er ikke plads til eller adgang til at komme derind.

I første indlæg skriver du, at der er gravet ud, brugt 200 mm singles, støbt beton osv. Det lyder altså som om, at det er lavet som det skal. Krybekælderen er kun nødvendig, hvis der ikke er et "kapilarbrydende lag" under gulvet, som forhindrer fugt i at trænge op. De 200 mm singles fungerer jo netop det kapilarbrydende lag.

Jeg tror du skal slå koldt vand i blodet. Fug rundt om vandrørene og vent så et år eller to før du vurderer om der overhovedet ér et problem. Din ejerskifteforsikring dækker i 5 eller 10 år, så du har masser af tid.

Nyd i stedet huset nu  

Mvh. AllanE
Annonce
@AllanE “Så om du har en kvittering eller ej, ændrer ikke noget for dig”
Bortset fra at man med kvitteringen kan kontakte og spørge hos den der har udført arbejdet.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Ja, der er da rigtigt....hvis håndværkerne overhovedet kan huske sagen så lang tid efter.
Men min pointe er, at trådstarter tror at der muligvis er et problem. Flere fagfolk har sagt, at alt er som det skal være og beskrivelsen af opbygningen af gulvkonstruktionen ser ud til at være ok. Det er umuligt at bevise uden at rive gulvet op og hakke hul i betonen...derfor foreslår jeg at afvente og se om det udvikler sig.

Mvh. AllanE
Jeg læser og lytter. Mit issue er at jeg ikke ville have købt huset, hvis jeg havde vidst de havde lavet det som selvbyg (sat lidt på spidsen). Det er ikke en tømrer eller murer som har ejet det. Det er jo derfor vi har tilstandsrapporter - hvor sælger kan oplyse om den slags, hvis man har lavet x, y eller z selv. Og issuet er jo for mig også at kælderen ikke er ventileret, der er kun det lille hul op i køkkenet.

Men måske har du ret Allan :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis