Diesel bil go eller no go

Hej LDS.

Ved godt det ikke har noget høre med at lave noget selv, men tænkte der var en masse kloge og flinke mennesker herinde til at rådgive lidt.

Jeg står og skal til at købe en ny bil, og har svært ved at finde det jeg søger som benzin bil, uden at gå for meget på kompromis, derfor overvejer jeg diesel.

Men jeg har 13km på arbejde, og ellers max 5km til børns skoler, fritids interesse, indkøb osv.

Er det helt åndssvagt at kigge på diesel bil, hører jo at en diesel motor ikke har godt af små turer.. Men snakker vi om at bilen skal serviceres oftere, eller at motoren simpelthen ikke kan holde til det? 

Jeg ser jo massere af mennesker i samme situation der kører i diesel biler selvom det frarådes?
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hustru og jeg skulle for et par år siden skifte vore biler. Vi valgte en brugt dieselbil til at trække campingvogn og til længere ture, dvs min. 20 km. Jeg gider ikke tilsodning af EGR ventil og partikelfilter m.v. Den anden er en benziner, brugt, til indkøbsture og andre småture.
Jeg har ikke nerver til at bøvle med el-biler og ladestationer.

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg kan ikke anbefale diesel med det kørselsmønster du beskriver. Vi har en dieselbil (fra 2008) og har haft nogenlunde samme afstande, som du beskriver. Næsten alle problemer med bilen igennem tiden har været dieselrelateret. Tilsodet EGR-ventil, dieselshøjttrykspumpe osv. osv. Det er ikke et spørgsmål om hyppigere servicering, men at skidtet simpelthen går i stykker og skal repareres/udskiftes.

En mekaniker har dog fortalt, at nyere dieselmotorer er bedre (pga. AdBlue tilsætningsstof)...men har selv valg benzin da jeg købte ny.

Mvh. AllanE
Det bliver jo også dyrt i ejerafgift, i forhold til  benzin, med dit kørselsbehov.

Vi prøver igen, i morgen --
Diesel biler er på vej ud. I år er kun 5 % af de solgte nye biler diesel. Rent benzin udgjorde lidt over 30 %, det samme gjorde de forskellige hybrider og rene elbiler var også over 30%.

https://www.bilimp.dk/nyregistreringer/

Du skriver at du ikke har nerver til at døje emd elbiler og ladetationer hvori tænker du at der er problemer ? For med det kørsels behov du beskriver er en elbil efter min mening 100 % oplagt..  service omkring er stort set 0 den koster afhængig af model er kr pr. Km jo nede på 20-25 % i forhold til benzin
Annonce
Hvis du kun sjældent kører 100 km hjemmefra er elbil oplagt. Det kræver blot at du får trukket strøm ud til der hvor bilen står, og får en passende stikkontakt eller oplader. Ved et lille kørselsbehov, bør man glemme alt om abonnementer på ladeboks.
GodeVen skrev den 21-08-2023 12:34:44

Hvis du kun sjældent kører 100 km hjemmefra er elbil oplagt. Det kræver blot at du får trukket strøm ud til der hvor bilen står, og får en passende stikkontakt eller oplader. Ved et lille kørselsbehov, bør man glemme alt om abonnementer på ladeboks.

 Du kan få abonnement til 49 kr, det giver til gængæld elafgiften retur, så du skal ikke bruge ret meget strøm for at tjene til abonnementet.


Ville da også foreslå en elbil, hvis du har mulighed for at lade hjemme. Og hvis du har elvarme, så du ikke betaler elafgift over 4000kW, så er det en nobrainer og i det tilfælde skal du ikke have noget abonnement, kun et 16A CEE stik i nærheden af bilen.
Selv med et abonnement til 49 kr pr måned, vil det være en klam fidus for nogle med et lille kørselsbehov. Årsagen er det start-gebyr, man skal betale når man tegner abonnement.

Elafgiften er resten af året 69,1 øre pr kWh plus moms. Man får ikke refunderet momsen mere, medmindre man har en ladeaftale med sin strømleverandør.  Ved de billige abonnementer får man altså ikke momsen tilbage.

Hvis man kun kører 1000 km om måneden skal man bruge ca. 200 kWh til opladning. Det giver et muligt fradrag på ca. 140 kr. Så med et abonnement til 49 kr, får man altså 91 kr tilbage om måneden. Når man bestiller abonnementet, er der et startgebyr. De penge skal man have tjent ind, førend det er rentabelt. Hvis startgebyret er 10.000 kr vil det først være en økonomisk fidus efter 2032.

Reglerne om at man kan få refunderet løber indtil 2030. Så måske får man aldrig sine penge igen. Desuden falder afgiften løbende de næste år til 56,1 øre i 2030.

Det er desværre ikke let at gennemskue fordelene ved de forskellige abonnementer.  Det bliver hurtigt kompliceret. For nogle, især dem der ikke kører så meget, er det billigst uden.
Puha sikket regnestykke GodeVen:)
Husk også at medregne det du skrev først" Det kræver blot at du får trukket strøm ud til der hvor bilen står, og får en passende stikkontakt eller oplader. "

Det behøver ikke at koste 10.000 at få et abonnement
Det er også sjovere at lade op med 11 KWh end 3.6 KWh, ved 3,6 skal den stå næsten 60 timer for at lade 200 KWh.
Men det er bare mit synspunkt, jeg vil altid anbefale at få etableret en rigtig installation hvis man har mulighed for det.
Der er rigtig mange penge at spare ved at køre el og nogle af dem, kan man bruge til et lade abonnement.

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis