Diesel bil go eller no go

Hej LDS.

Ved godt det ikke har noget høre med at lave noget selv, men tænkte der var en masse kloge og flinke mennesker herinde til at rådgive lidt.

Jeg står og skal til at købe en ny bil, og har svært ved at finde det jeg søger som benzin bil, uden at gå for meget på kompromis, derfor overvejer jeg diesel.

Men jeg har 13km på arbejde, og ellers max 5km til børns skoler, fritids interesse, indkøb osv.

Er det helt åndssvagt at kigge på diesel bil, hører jo at en diesel motor ikke har godt af små turer.. Men snakker vi om at bilen skal serviceres oftere, eller at motoren simpelthen ikke kan holde til det? 

Jeg ser jo massere af mennesker i samme situation der kører i diesel biler selvom det frarådes?
Hej LDS. Ved godt det ikke har noget høre med at... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Vi fik for nyligt sat en lader op, der bare skulle sættes direkte til kraftstik. Vi havde et 3-faset 16A 400V stik i et rum ved siden af garagen. Jeg fik fat i en elektriker for at få ham til forlænge ledningen, så stikket kunne sidde i garagen i stedet. Det viste sig dog, at stikket ikke var alene i egen sikringsgruppe, og derfor ville og måtte han ikke (fornuftigt nok sikkert) bruge det til formålet. Han lavede i stedet en ny gruppe og trak en ledning herfra og til vores garage, hvor han så satte et nyt kraftstik op. Heldigvis i vores tilfælde ikke særlig meget mere besværligt end det andet ville have været. Men altså det er bare for at sige, at det ikke er givet, at man kan bruge et hvilket som helst kraftstik til formålet. I hvert fald ikke, hvis man spørger en elektriker. 

Vi kan i øvrigt lade med 11 kw, og det er en sand fornøjelse. Vi har ikke fået regningen endnu, men det tog to timer, så jeg regner ikke med at blive ruineret af det. Selve laderen kostede 5.400 kr. Alle de der samlede boks-løsninger har typisk noget ekstra med - en månedlig udgift til "vedligeholdelse" på 120 kr eller sådan noget, og det er vist typisk ud over selve prisen på det abonnement, der giver refusion. Det synes jeg er pebret. 
Det er også sjovere at lade op med 11 KWh end 3.6 KWh, ved 3,6 skal den stå næsten 60 timer for at lade 200 KWh. 
 Du mener sikkert, at det er sjovere at lade med 11 kW end 3,6 kW. 200 kWh/ 3,6 kW = 55,6 h. Hvis du fordeler det over en måned, bliver ladetiden til at overse. Hvis man ikke skal køre om natten, kan der lades om natten. Siger vi, at der kan lades i 8 h med 3,6 kW kan der lades 28,8 kWh. Nu kommer det jo helt an på, hvor mange kWh der bruges om dagen, når ladeeffekten skal beregnes.

fase
Jeg synes ikke, at fordi det er billigt at køre el-bil, skal man bruge pengene på et ladeabonnement. Jeg synes at man skal bruge penge på et lade abonnement  hvis det er billiger end uden.

Dem der sælger ladeabonnementer tjener penge på det, så de vil gerne reklamere for det. Man skal bare være opmærksom på hvad man får. Man skal fx passe på, at man ikke køber et lade abonnement med inkluderet lader og montering, hvor man betaler et stort startgebyr og de fjerner det hele, hvis man opsiger sit abonnement.

Inden man bestiller et abonnement vil jeg anbefale at man undersøger hvad det koster at få et 3-faset CEE stik der hvor bilen holder. Enten følger der en 11 kW lader med bilen eller man kan købe en til 3000 kr. Med hensyn til forbrug kan man regne med 5 km pr kWh. Når man kender de tal, kan man se om det kan betale sig med et abonnement.

En 11 kW AC lader er et simpelt apparat. På mig virker det absurd at nogle ladeoperatorer tager 90 kr om måneden i serviceaftale til en dims til 3000-4000 kr. Hvem betaler 90 kr om måneden i serviceaftale for deres bageovn? De udnytter folks nervøsitet for det ukendte.  


Lige lidt forklaring til hvorfor jeg synes at det absurd at betale service abonnement for en ladeboks.

En AC ladeboks til en el-bil er reelt kun et relæ i en boks.  Når stikket ikke er i bilen er der ikke strøm på stikket. Der er 7 poler på stikket (type 2). To bliver brugt af bilen til at sende et kodet signal til boksen, at stikket er låst, og der må tændes. De 5 andre er 3 faser, nul og jord. Der er normalt også en HFI-funktion. Hvis man skal have refusion skal der også være en måler foran eller indbygget. Regulering af strøm og ladetidspunkter er i bilen.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis