Huskøb: fugtig ydermur

Hej

Jeg overvejer at købe er hus hvor der er lidt fugtige mursten og hvad der ligner noget saltudtræk.
Det er er lille område lidt hævet fra soklen som er fugtig og det undrer mig hvor fugten stammer fra? Der er lidt vandrette revner i sokkel mellem overgang fra sokkel til mursten.
Har I råd til hvordan det skal udbedres?
Skal man holde sig fra det huskøb eller er det i småtingsafdelingen?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er fliser omkring huset, og især den fugtige side tyder på fald mod huset. Ved store regnmængder løber det sikkert i inde ved grunden. Et omgangs dræn rundt ved hjørnet skader ikke. Ellers få gravet grund plast ned.
Er murpappet intakt så fugten stopper ved soklen?

Hvad siger tilstandsrapporten for det hus du overvejer at købe?

Alt andet lige er der for lidt sokkel højde, normalt bliver det påpeget, i tilstandsrapporten, hvis der ikke er 15 cm fri sokkel.
Det er ikke det store, i denne regnfulde periode. Men det vil nok være gavnlig at grave dræn ned langs sokkel. Hvis det er for afledning af regnvand alene så skal det kun  30 - 40 cm ned under stenlaget. 
Det kan så tilsluttes ved tagnedløbs brønd. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
cdp skrev den 20-08-2023 07:50:04

Der er fliser omkring huset, og især den fugtige side tyder på fald mod huset. Ved store regnmængder løber det sikkert i inde ved grunden. Et omgangs dræn rundt ved hjørnet skader ikke. Ellers få gravet grund plast ned.
Er murpappet intakt så fugten stopper ved soklen?

Kan jeg tjekke murpappet uden noget indgreb i pudset på soklen?

GSH skrev den 20-08-2023 09:27:45

Hvad siger tilstandsrapporten for det hus du overvejer at købe?

Alt andet lige er der for lidt sokkel højde, normalt bliver det påpeget, i tilstandsrapporten, hvis der ikke er 15 cm fri sokkel.

Det nævner den ikke. Der står kun at terrænet (som er med fliser) hælder ind mod væggen.

Du kan ikke tjekke murpap uden at pille muren ned, så det er vist ikke dén vej at gå. 
Det er sikkert den meget regn og så at det ledes ind imod muren. 
Det kan ledes væk som jeg beskriver. Over drænslangen fyldes med dræn grus størrelse 1-8 mm eller lidt større

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
ev elmand skrev den 20-08-2023 12:14:39

Du kan ikke tjekke murpap uden at pille muren ned, så det er vist ikke dén vej at gå. 
Det er sikkert den meget regn og så at det ledes ind imod muren. 
Det kan ledes væk som jeg beskriver. Over drænslangen fyldes med dræn grus størrelse 1-8 mm eller lidt større

Ok, tak for input.

Så ikke umiddelbart noget man bør være bekymret over? Jeg overvejede hvilken person der vil være smartest at tage med på besøg. Murer, fugttekniker, byggesagkyndig…?

Man kan vel selv lægge drænet men hvad med tilslutning til brønd? 
Du kan godt tjekke for mur pap uden at "pille" muren ned. 
Det gøres ved at krasse en lodret fuge ud i det nederste murstensskift.
Det er dog ikke sikkert at du får lov til det før købet.   

Skaden er ikke alvorlig, hvis den bliver repareret.

@Trådstarter: Der er lidt vandrette revner i sokkel mellem overgang fra sokkel til mursten.
Har I råd til hvordan det skal udbedres?

Skaden  skyldtes højst sandsynlig den lille revne, som beskrevet, kombineret med fald mod væggen, samt lav sokkel.
Den kan nemt repareres med f.eks. cement. 
Det bedste er nok at lægge et Aqua dræn, som a la vedhæftet foto, alt andet lige kan det tage mere vand end et stendræn.

Som hjælp vil en Murer eller Byggesagkyndig være udmærket.

Det kræver ikke den store Raketvidenskab at tilslutte til en brønd, ej heller Kommunal godkendelse, mig bekendt, da det, alt andet lige, bliver en såkaldt tør rørledning.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis