Anbefal en robot klipper

Jeg synes det er uoverskueligt at finde en robot. Men tænker de jo snart kommer på efterårstilbud. Så hvilken vil i anbefale til en 250-300kvm have med nedgravet trampolin, 3-4 bede, bålsted med stenafgrænsning og hæk på 3 sider. Sidste side er træterrasse hævet over jorden.

Jeg synes de er dyre, men som allergiker vil jeg gerne undgå græsklipning om muligt 
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har husquarna, og er godt tilfreds. Kender 2 som har Landxcape som er meget billigere men det kører fint på en lille plæne. De har dog ikke mange programmerings muligheder. Her har Worx Landroid fra samme fabrik flere muligheder. 
Tryk her for link til test af forskellige Her er Landroid testet som den bedste til prisen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 16-08-2023 23:08:03

Jeg har husquarna, og er godt tilfreds. Kender 2 som har Landxcape som er meget billigere men det kører fint på en lille plæne. De har dog ikke mange programmerings muligheder. Her har Worx Landroid fra samme fabrik flere muligheder.
Tryk her for link til test af forskellige Her er Landroid testet som den bedste til prisen. 

 Når jeg læser om dem, så bliver jeg i tvivl: skal man lægge kanttråd rundt om træer og eks hævet terrasse og kampestensafgrænsede bede, eller fungerer de som robotstøvsugere, der selv kører udenom forhindringer? 


Der skal naturligvis kanttråd rundt om min have så den ikke også tager naboens have med på turen under hækken. 
Der skal lægges kanttråd rundt om haven, og den skal gå ind omkring bede som ikke er hævede. Dette sker som en "løkke" på kanttråden. Det vil sige at når man kommer rundt om hele haven, kører man videre ind til bedet, rundt om denne, og ud til yderkanten igen i samme rille som man kommer ind. 
Når jeg skriver rille, så er der nogle systemer som lægger kanttråd under pløkke, så det ligger synlig. I løbet af få måneder er det ikke synlig længere. 
Robotten mærker når den kører imod faste genstande og ændrer retning. Så de ting du nævner som faste forhindringer kører den bare imod og kommer selv videre. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 17-08-2023 08:54:42

Der skal lægges kanttråd rundt om haven, og den skal gå ind omkring bede som ikke er hævede. Dette sker som en "løkke" på kanttråden. Det vil sige at når man kommer rundt om hele haven, kører man videre ind til bedet, rundt om denne, og ud til yderkanten igen i samme rille som man kommer ind.
Når jeg skriver rille, så er der nogle systemer som lægger kanttråd under pløkke, så det ligger synlig. I løbet af få måneder er det ikke synlig længere.
Robotten mærker når den kører imod faste genstande og ændrer retning. Så de ting du nævner som faste forhindringer kører den bare imod og kommer selv videre. 

 Vil du mene et hønsenetshegn er fast nok, eller er det for tyndt? Ellers er det noget mere betryggende at opgaven med kanttråd ikke er større 

På robotten er der et skjold, som sidder fast med en fjeder. Så er der en føler som registrerer hvis skjoldet flytter sig i forhold til maskinen under. Så det kommer alt sammen an på hvor stram/stift denne fjeder er ( kan ikke justeres) 
Hønsenet er sikkert ikke nok, men det kommer jo meget an på hvor stramt det er spænt ud og hvor tæt stolper er bag ved. 
En række træpløkke med 30 cm afstand vil kunne holde den. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Mht. valg af mærke: Jeg har Gardena Sileno Life og er meget godt tilfreds. Det er Husquarna der ejer/laver Gardenas maskiner, så kvaliteten er høj, men den er billigere end Husquarnas eget brand.

Mvh. AllanE
Jeg har i øvrigt læst, at de nyeste Gardena-maskine har Lidar-sensorer og kan derfor registrere omgivelserne meget bedre. Så vidt jeg forstår, kan man noget af det, som robotstøvsugere har kunne længe, f.eks. i app'en at man tegner områder i haven, som den ikke må kører ind på (f.eks. et bed).
Men jeg har ikke prøvet det og ved ikke hvor godt det er.

Mvh. AllanE
AllanE skrev den 17-08-2023 13:45:16

Mht. valg af mærke: Jeg har Gardena Sileno Life og er meget godt tilfreds. Det er Husquarna der ejer/laver Gardenas maskiner, så kvaliteten er høj, men den er billigere end Husquarnas eget brand.

 Hvad er du mest og mindst tilfreds med?

Kan se Pro shop har tilbud pt på gardena https://www.proshop.dk/gardena-sileno?f~robotic-lawnmowers_recommended-area-m2=250-m2~400-m2~500&o=2052
vi har fået robot i år,
 Husqvarna 405x, som er GPS assisteret. Vi måtte købe den dyre model, fordi vores have har mange vinkler og buer med passager. Den kan styres via en app. .... tildels. Plænen en kun 330 m2. Robottens kapacitet 600 m2
læser jeg det sådan at du tror at du kan erstatte et afgrænsningskablet med et hegn af hønsetråd?den går ikke. Robotten kræver en kanttråd omkring plænen og så laver man øer med kanttråd rundt om træer, bede, trampoliner osv. desuden skal der en ledetråd igennem området (guidetråd). Det er samme slags kabel, men forbindes anderledes med ladestationen. Den leder robotten hjem til opladning når batteriet er ved at være tomt.
vores største udfordring var at finde er sted til ladestationens strømtilførsel og hvorfra elektrikeren skulle trække et elkabel.
i dag,, ca. 2,5 mdr efter robottens indtog kører alt som det skal og vi er tilfredse.

Når lysten driver værket
Denne robot ligger i den lidt dyrere ende (10.000-15.000,-) og jeg har ingen erfaringer med den men har selv kigget lidt på den. Nemlig en Works vision.
Det er works seneste skud på stammen, Så chancen for den er på tilbud er nok ikke så stor. Men den kræver ingen kanttråd, den lærer selv hvor dit græs er, og kører så derefter. Bemærk jeg har ingen erfaringer med den, så her kan andre måske byde ind.

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis