Hej alle sammen,
Vi har gang i en lille tilbygning på ca. 4,5x8 meter med muret gavl og saddeltag. Det oprindelige hus har sort glaseret tegl, og det ser vi jo også helst at den nye tilbygning får. Problemet er at tilbygningen er væsentligt lavere end det oprindelige hus, hvorfor taghældningen også bliver lavere - i omegnen af 10-15 grader.
Tegl kræver jo min. 25grader hældning, men spørgsmålet er hvorfor?
Fygesne/regn er jo en oplagt grund, og til at modstå det,var planen at gå "all in" på undertaget, med fast undertag i plader beklædt med tagpap. Dermed skulle undertaget i sig selv gerne være 100% tæt, og teglstenene vil i realiteten bare fungere som "pynt".
Dermed bliver det også et meget tungt tag, men af isoleringsmæssige årsager jeg skal i forvejen op i spær på min 300 mm i højden eller mere, så det burde der også være råd for.
Men er der andre årsager til kravet om 25 grader? Er der risiko for at hele taget blæser væk? Andre ting jeg har overset?
Plan B er (metal) tagplader der ligner teglsten - så hvis nogen har gode ideer i den retning er de også velkomne
Jeg har vedhæftet en skitse så i har en ide om hvordan det kommer til at se ud - lad høre hvis der er spørgsmål