ABS/ESP- fejl på fabia 2

hej, jeg har en Fabia 2 fra 2009 1,2 tsi. den melder abs/ESP fejl næsten altid.  Når jeg starter bilen så ingen fejl om morgen, den melder fejl først ca efter 50 meter.  Når jeg skal hjem efter arbejdet, om eftermidag så fejl er da også. 
men nogle gang ikke altid når bil har lige været  køret og jeg skal køre igen, så fejlen forsvinder. 

jeg haft billig tester på (ikke vcds) den finder ingen fejl.

jeg vil starte at skifte alle abs føler ud, men jeg tænker hvis føler er i stykker så de burde komme med fejl på abs konstant ikk?
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du kikket på den skive, som sidder tæt på ABS føleren. Den kan være rusten og ikke være tæt nok på føleren. Du skal have hjulet af for at skiven. Skiven er med en masse huller, så der dannes impulser, når hjulet drejer rundt.

fase
Bent Andersen skrev den 16-08-2023 12:20:46

Før du laver et stort nummer, så check om alle hjul har samme type dæk og det rigtige dæktryk.

Ja, ESP bygger netop på måling af hjulenes hastighed i forhold til hinanden på samme aksel. 


fase
S. Fabrin skrev den 16-08-2023 12:15:08

Har du kikket på den skive, som sidder tæt på ABS føleren. Den kan være rusten og ikke være tæt nok på føleren. Du skal have hjulet af for at skiven. Skiven er med en masse huller, så der dannes impulser, når hjulet drejer rundt.

 ja, det god pointe, jeg prøver at genemgår dækkerne i dag.

S. Fabrin skrev den 16-08-2023 12:15:08

Har du kikket på den skive, som sidder tæt på ABS føleren. Den kan være rusten og ikke være tæt nok på føleren. Du skal have hjulet af for at skiven. Skiven er med en masse huller, så der dannes impulser, når hjulet drejer rundt.

 jeg har haft føler helt af, og fik dem renset men ikke i selve "hul" det kan jeg også lige prøv at gøre. tak for svar.

Annonce
Bent Andersen skrev den 16-08-2023 12:20:46

Før du laver et stort nummer, så check om alle hjul har samme type dæk og det rigtige dæktryk.

dæktryk var som det skal på alle 4 hjul. tak for input.

 

I dag har prøvet at rense alt, det ikke fordi det var noget som ikke skal. Ledninger ser fint ud, abs føler ser fint ud. Så pillet batteri af, så ventet ca 30 min. Batteri på igen. Men men fejl kommer med det samm.
Alle ledninger er tjekket i motorrum for brud
Sikringer er tjekket.
Normal jeg er gøre det selv mand, det kan ikke passe at det skal på værksted 😊

Er det andre bud på hvad kan det være? 
Hej Darius...Først har du fået klaret problemet ? Dernæst: Vil det sige at, efter du har haft batteri frakoblet mm., er fejlen der så hele tiden og ikke kun periodisk ?
Vh. 

"Hvis du laver arbejdet ordentligt første gang, behøver du ikke lave det om"
Min polo 9n fra 2003 havde samme problem. det viste sig at der sidder nogle sikringer oven på batterikassen. det er nogle sikringer som bare er et stykke tyndt blik. en af den var knækket ikke brændt over. Da den blev skiftet var problemet løst . Så kig lige der. det tager ingen tid.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
El-mek67 skrev den 23-08-2023 17:42:56

Hej Darius...Først har du fået klaret problemet ? Dernæst: Vil det sige at, efter du har haft batteri frakoblet mm., er fejlen der så hele tiden og ikke kun periodisk ?
Vh. 

 hej EL-mek67, 


jeg har ikke for løst problem endnu. batteri var frakblet flere omgang i forbindelse med at jeg vil kigge ledninger under batteri kassen igenem om de ikke er knækket. men de så fint ud, ikke møret nogle ledninger. 

jeg synes før henne problemen forsvand NOGLE gang når motor var varm. det skal siges at kører fra arbejdet med tændt ABS/ESP 12km forbi brugsen, kommer fra brugsen starter bilen fejl forsvinder. intil næste morgen. men nu jeg synes at fejler er da helle tiden. 

jeg tror jeg skal finde en med VCDS og prøve at scanne, så prøver måske lokalisere fejlen.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis