Dør åbner af sig selv - hvad gør jeg?

Hej Lav-Det-Selv

Jeg har desværre en dør i mit hus, som åbner af sig selv som det kan ses på følgende video: ​https://www.youtube.com/shorts/P5RdAn1-kbQ​​​
Så det store spørgsmål er, hvordan jeg finder ud af hvilket hængsel jeg skal rette op og hvordan.

Som det kan ses af vedhæftet billede, så er afstanden mellem dør og karm noget større øverst, mens der ingen afstand er nederest, når døren er lukket. Derfor er min umiddelbare tanke at én af følgende vil kunne rette døren op:
- Hængslet nederst skal bankes til venstre 
- Hængslet øverst skal bankes til højre

Jeg har lånt en hængselsvrider, men den passer desværre ikke til hængslerne på min dør. Så nogle forslag til, hvordan jeg får vredet hængslet? Har selv overvejet at prøve med at rykke hængslet ved at slå med en gummihammer stille og roligt.

Alt input er velkommen. På forhånd tak :)
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du checket med vaterpas om væg og dør er i lod?
Ang. din video, se vedlagte

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Hej John

Jeps, dør og væg er i lod. Tak for info om vidoen, har rettet nu :)
Tænker 2 ting, enten gennemtræk eller skæv væg. Det sidste er checket, prøv at tage døren af og se karm hængsler flugter. Det er da muligt evt. spændinger ml. karm og dør giver en oplukkende effekt, især hvis både døren er skæv og hængler er ude af trit.
Prøv dig lidt frem og udeluk evt. fejl.

Døren hælder ud i rummet. Der skal en god loddestok til at kontrollere det. Der skal kun 5 mm forskel på top og bund førend det kan ske. Man kan altid teste en loddestok ved at vende den 180 grader og måle igen.

Døren åbner sig fordi tyngdepunktet for døren er lavere åben end lukket.

Hvis døren hælder ud i rummet, kan man ikke rette det med en hængselretter, da øverste hængsel skal tættere ind mod væggen og nederste skal væk fra væggen. Det bedste vil være at rette karmen. Dørdæmper eller mere friktion i hængsel kan måske løse problemet.

Hvis døren sidder skævt i dørhullet, vil man kunne forbedre eller løse det med en hængselretter, men det vil ikke ændre på at døren åbner af sig selv.
Døren hælder ud i rummet foroven. Hvis karmen og dermed døren sættes fast så døren hælder ind mod lukkesiden, vil døren prøve at lukke. Det nytter ikke at bukke hængsler. 

fase
Annonce
Jeg har en meget gammel (før 1900 tror jeg nok) dør. Når den lukkes presset dørens hængselside mod karmen forneden. Hvis den ikke lukkes komplet trykkes den halvt op igen af det nævnte pres.
Lever fint med det😎

Hej Alle. Tak for svarene, havde lige på håbet på en nem løsning med at rykke på hængslerne 😀 Jeg må få rettet hele karmen op og bruge en god loddestok så, jeg undgår at døren hælder ud i rummet. Jeg tænker det er problemet :/
Den bedste “lodstok” er faktisk en sytråd med et passende lod i bunden.

JohnLarsen skrev den 17-08-2023 19:07:12

Det er sværere at bruge end man skulle tro. Da loddet ikke kan komme  helt ind til døren, skal der på samme tid både holdes og måles uden at skubbe til tråden.

GodeVen skrev den 18-08-2023 12:13:52

JohnLarsen skrev den 17-08-2023 19:07:12

Det er sværere at bruge end man skulle tro. Da loddet ikke kan komme  helt ind til døren, skal der på samme tid både holdes og måles uden at skubbe til tråden.

Nååh, når jeg har brugt det sætter jeg tråden op f.eks. 20 mm fra tidspunktet  ladet loddet faldet til hvile, og mærker så positionen op på det malertape jeg har sat på gulvet eller ?

Et symmetrisk lod der ender i en spids er lettere at arbejde med.

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også