Dør åbner af sig selv - hvad gør jeg?

Hej Lav-Det-Selv

Jeg har desværre en dør i mit hus, som åbner af sig selv som det kan ses på følgende video: ​https://www.youtube.com/shorts/P5RdAn1-kbQ​​​
Så det store spørgsmål er, hvordan jeg finder ud af hvilket hængsel jeg skal rette op og hvordan.

Som det kan ses af vedhæftet billede, så er afstanden mellem dør og karm noget større øverst, mens der ingen afstand er nederest, når døren er lukket. Derfor er min umiddelbare tanke at én af følgende vil kunne rette døren op:
- Hængslet nederst skal bankes til venstre 
- Hængslet øverst skal bankes til højre

Jeg har lånt en hængselsvrider, men den passer desværre ikke til hængslerne på min dør. Så nogle forslag til, hvordan jeg får vredet hængslet? Har selv overvejet at prøve med at rykke hængslet ved at slå med en gummihammer stille og roligt.

Alt input er velkommen. På forhånd tak :)
Hej Lav-Det-Selv Jeg har desværre en dør i mit... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
I stedet for at kæmpe med hvordan man monterer en snor 20 mm fra en dørplade uden at skade døren, kan man bruge en loddestok/vaterpas.

Bedst er det, hvis den mindst er 1 meter langt. Hold loddestokken på og bemærk hvor boblen er i forhold til de to streger. Vend den om og se om boblen er det samme sted i forhold til de to streger. Hvis den ikke er det samme sted, er loddestokken ikke god.

Når man har tjekket loddestokken, trækker man den ud fra bund eller top til boblen er lige i midten. Afstand i top eller bund fortæller hvor stor hældningen er i forhold til stokkens længde.
GodeVen skrev den 18-08-2023 14:53:03

I stedet for at kæmpe med hvordan man monterer en snor 20 mm fra en dørplade uden at skade døren, kan man bruge en loddestok/vaterpas.

Bedst er det, hvis den mindst er 1 meter langt. Hold loddestokken på og bemærk hvor boblen er i forhold til de to streger. Vend den om og se om boblen er det samme sted i forhold til de to streger. Hvis den ikke er det samme sted, er loddestokken ikke god.

Når man har tjekket loddestokken, trækker man den ud fra bund eller top til boblen er lige i midten. Afstand i top eller bund fortæller hvor stor hældningen er i forhold til stokkens længde.

Det er derfor jeg sommetider bruger snor, i stedet for det ca 180 cm vaterpas jeg har.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også