Hvor stort et stød fik jeg?

Jeg har modtaget min autostart til spånsug, og det virker upåklageligt - bortset fra at det hele løb den forkerte vej.

Men den kom heldigvis med fasevender, og da jeg ikke lige har en skruetrækker inden for rækkevidde vender jeg den med fingrene, hvilket resulterer i et ordentligt rap over begge tomler. Jeg aner ikke hvorfor jeg brugte to hænder til det 😄

Men autostarten var ikke tilkoblet noget overhovedet, da det skete - hverken på indgang eller udgang - så jeg tænker det må være en kondensator, der har afladet. Kan det passe? Og i så fald kan jeg så overhovedet vide “hvor stort” et stød jeg fik?
Jeg har modtaget min autostart til spånsug, og det... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
LennartBertelsen skrev den 12-08-2023 21:11:36

karl smart skrev den 12-08-2023 18:26:34

Da jeg gik på  teknisk skole i tresserne opladede vi en pæn stor kondensator med en megger med håndsving , kondensatoren havde 2 store klemmer i toppen og en flad bund , så den kunne stå med klemmerne oppe , så blev den anbragt midt i en befærdet gang , og der var mange der hoppede på og prøvede at samle den op ved at tage i klemmerne , ondskabsfuldt  ja , men det var morsomt ................

Vel heller ikke helt ufarligt. En med dårligt hjerte eller pacemaker kunne vel kradse af?

Nu er der jo ikke spænding til jord , og strømmen går kun igennem 2 fingere ,  og det er jo kun i et splitsecund stødet varer , modsat en  HPFI afbryder , hvor man får et meget længere stød , før HPFI  kobler ud , og det foregik på teknisk skole hvor det var unge lærlinge , som det gik ud over .

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
Min gamle fysiklærer i folkeskolen påstod engang at der ikke fandtes gammel strøm - her måtte jeg protestere, da jeg netop dagen før havde fået et vældigt rap over fingrene ved at rode i en gammel rørradio - selvfølgelig med strømmen frakoblet - men så måtte jeg være kommet til at røre ved en større kondensator - Av for den. Fysiklæreren måtte så lidt modvilligt trække sine ord i sig igen.
Tak for svarene alle sammen - og sjov læsning om miljøet på datidens uddannelsesinstitutioner   
Jeg håber sandelig det foregår endnu, på de tekniske skoler. Vi skal ikke være så sarte m.h.t. til lidt drillerier. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Da jeg gik på skole som smed gav vi hinanden strøm med tig svejseren (højfrekvent strøm) Det kunne man godt få et gevaldigt shock af når man sad og prøvede at lave en pæn svejsning til at fremvise læreren.
Gode tider..
mvh.
Mikkel
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis