Hvor stort et stød fik jeg?

Jeg har modtaget min autostart til spånsug, og det virker upåklageligt - bortset fra at det hele løb den forkerte vej.

Men den kom heldigvis med fasevender, og da jeg ikke lige har en skruetrækker inden for rækkevidde vender jeg den med fingrene, hvilket resulterer i et ordentligt rap over begge tomler. Jeg aner ikke hvorfor jeg brugte to hænder til det 😄

Men autostarten var ikke tilkoblet noget overhovedet, da det skete - hverken på indgang eller udgang - så jeg tænker det må være en kondensator, der har afladet. Kan det passe? Og i så fald kan jeg så overhovedet vide “hvor stort” et stød jeg fik?
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Næh

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 12-08-2023 13:46:03

Næh

Næh, det kan ikke være en kondensator? 

Det kan godt være en kondensator , de kan godt give et pænt stød , ikke noget der er farligt , men ubehageligt .

Tak for at du gad læse mit indlæg .
asgerhallas skrev den 12-08-2023 14:27:00

JohnLarsen skrev den 12-08-2023 13:46:03

Næh

Næh, det kan ikke være en kondensator? 

Næh, “kan jeg så overhovedet vide “hvor stort” et stød jeg fik?”

Hvis du læser spec på kondensatoren kan du finde det maksimale stød den kan give, men da den nu er helt eller delvis afladet er det umuligt at “finde” flere detaljer.
Den viste “satan” kan selvfølgelig give et godt rap!

Den som JohnLarsen viser er en elektrolyt kondensator så den er kun til jævnstrøm.
En kondensator på almindelige hånd maskiner kn være på  5 - 10 mF og de skal aflade sig selv på ret kort tid. Men hvis du har været hurtig til at stikke fingre i den så har du fået at lille stød. På teknisk skole morede vi os ret meget med at oplade kondensatorer og kaste dem til hinanden. 
Det er ikke farlig med de små. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
Rigtigt elmand, viste den også mest for at illustrere at med std kondensatorer går det sjældent helt vildt for sig 💥

Da jeg gik på  teknisk skole i tresserne opladede vi en pæn stor kondensator med en megger med håndsving , kondensatoren havde 2 store klemmer i toppen og en flad bund , så den kunne stå med klemmerne oppe , så blev den anbragt midt i en befærdet gang , og der var mange der hoppede på og prøvede at samle den op ved at tage i klemmerne , ondskabsfuldt  ja , men det var morsomt ................

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
karl smart skrev den 12-08-2023 18:26:34

Da jeg gik på  teknisk skole i tresserne opladede vi en pæn stor kondensator med en megger med håndsving , kondensatoren havde 2 store klemmer i toppen og en flad bund , så den kunne stå med klemmerne oppe , så blev den anbragt midt i en befærdet gang , og der var mange der hoppede på og prøvede at samle den op ved at tage i klemmerne , ondskabsfuldt  ja , men det var morsomt ................

Vel heller ikke helt ufarligt. En med dårligt hjerte eller pacemaker kunne vel kradse af?

Ja hvis alle ods er imod så kan det vel ske. Men faren ved elektrisk stød er jo oftest den lidt længere varende strøm impuls, og energien i strømstødet.
Et elektrisk hegn til dyr, slår jo meget sjældent nogen ihjel. Her er der tale om op til 10.000 V som går  lige igennem et dyr. De mærker det men tager ingen skade af det. Der er ikke nogen særlig energi i stødet. Og det er netop en opladet kondensator som afgiver stødet, som så mange dobles i en transformator.
PS. der er eksempler på at f.eks. fulderikker er faldet i et elektrisk hegn og ikke kunne komme op igen. De mange stød har så fået fatale følger. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
De fleste dør ikke af spændingen, men af strømmen. Det er sandsynligt at finde brændemærker (forårsaget af strømmen), på en dødfunden hvis el har været involveret.

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis