Udskifte vinduesfuger i fugtigt vejr?

palle22
palle22
369 8000
Hej

Kan man skifte silikonefuger udvendigt omkring vinduer og døre i disse dage, hvor det har regnet meget, og der er risiko for byger? Det er trævinduer og mursten.

Ville det være bedst at vente til fx næste uge? Er der en tommelfingerregel ift fugt i træet, ligesom ved malearbejde?

Vi vil gerne have, at det holder 😊

Mvh
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
palle22
palle22 Trådstarter
369 8000
Håber, nogen kan give et hurtigt svar, så vi ved om vi kan starte i morgen tidlig 😊
cdp
cdp
886 5792
Hvis du fuger selv med byggesilikone, bagstop mv. skal fugen sikkert glittes med sæbevand efterfølgende. Så betyder et par dråber vand ikke så meget, når fugen er lagt. Men sten og træ skal være tørt ved fugning, ellers hæfter det ikke. Regn uden vind, burde ikke give våde vinduer ellers start i læside.

palle22
palle22 Trådstarter
369 8000
Ok, vi venter en uges tid for en sikkerheds skyld.

Mange tak 😊
AllanE
AllanE
2387 2650
Og brug endelig ikke silikone, men en MS-fuge / byggefuge   

Mvh. AllanE
BOFH
BOFH
2395 8600
Murværket skal være tørt for at fugen kan hæfte - og køb nu en ordentlig diffusionsåben fuge til formålet (eg sikaflex eller den fra Danalim), vigtigst er at den skal være alkoholbaseret og ikke en af de helt billige fra onkel h hvor de er eddikebaseret - den slags holder ikke længe.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
palle22
palle22 Trådstarter
369 8000
Så er fugemanden i gang, og det bliver flot i mine øjne - med sandstrøget fuge 😊

Han fuger helt ud til forkant af vinduesrammen - det er vel ok, når der er tale om trævinduer? Det siger han selv, at det er. Mener bare at have hørt, at den skal ligge lidt bag kanten, men det er måske kun ved træ/alu vinduer?
lyhne1
lyhne1
1813 4700
For at være sikker skal du læse producentens montagevejledning.. 
Men så vidt jeg ved, ja.. så er det ved alukapsel at fugen trækkes tilbage

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

palle22
palle22 Trådstarter
369 8000
Mange tak for svar.

Jeg kan se, at de har skadet vinduesrammen nogle steder - som fx her på billedet. Jeg tror det er sket, da de fjernede den gamle fuge med elektrisk fugeskærer.

Jeg kan jo pletmale så godt som muligt, men er det et problem hvis de har ødelagt malingen på vinduesrammen under fugen? Eller har det ingen betydning for vinduets holdbarhed?
De har ikke ødelagt noget, superflot stykke arbejde.
Plet mal de små hakker og mal hele vinduet når det er tid.
HrT
HrT
724 3400
lyhne1 skrev den 24-08-2023 19:35:40

For at være sikker skal du læse producentens montagevejledning..
Men så vidt jeg ved, ja.. så er det ved alukapsel at fugen trækkes tilbage

Er det ikke en skråne for alt andet end beton? Murstenshuse er vel diffusionsåbne nok til, at fugt ikke fanges i mellemrummet mellem de to fuger på et vindue. Sådan læser jeg det

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også