I min sammenlagte andelslejlighed har jeg konverteret et tidligere badeværelse til en gang.
Vi havde regnet med at gulv-fliserne lå på et tyndt lag beton, som vi kunne brække op og komme ned til strøerne nedenunder. Så ville vi kunne lægge et trægulv, i plan med resten af lejligheden.
Desværre viste det sig at hele etageadskillelsen på det lille badeværelse er i beton og at vores gulv derved er underboens loft. Derudover ligger betongulvet 5 cm over det øvrige gulvniveau i lejligheden (på de andre badeværelser i lejligheden ligger badeværelsesgulvet under niveau fra resten af lejligheden).
Nu står vi med et 5 cm trin og en ujævn betonbund, som vi gerne vil have ned i plan med resten af lejligheden, men hvad gør vi?
1. Hvilken slags håndværker skal hjælpe os?
- Jeg tænker at en murer kan fjerne de 5 cm og støbe en pæn overflade? En VVS-er skal også bruges til at lukke af for afløbene gennem gulvet. Eller er der noget jeg har overset?
2. Skal vi bruge en byggetilladelse/ingeniørberegninger
- Hvis vi fjerner materiale fra betonpladen, ændrer vi dens styrke? Eller er den formentlig så tyk, at de 5 cm ikke gør nogen forskel + at gulvet ikke længere skal understøtte et flisegulv.
Jeg har vedhæftet et billede af gulvet. Til info, drejer det sig om et område på cirka 1 m x 2 m.
Mvh Mathias