Tykkelse på betongulv i lejlighed

I min sammenlagte andelslejlighed har jeg konverteret et tidligere badeværelse til en gang. 

Vi havde regnet med at gulv-fliserne lå på et tyndt lag beton, som vi kunne brække op og komme ned til strøerne nedenunder. Så ville vi kunne lægge et trægulv, i plan med resten af lejligheden.

Desværre viste det sig at hele etageadskillelsen på det lille badeværelse er i beton og at vores gulv derved er underboens loft. Derudover ligger betongulvet 5 cm over det øvrige gulvniveau i lejligheden (på de andre badeværelser i lejligheden ligger badeværelsesgulvet under niveau fra resten af lejligheden).

Nu står vi med et 5 cm trin og en ujævn betonbund, som vi gerne vil have ned i plan med resten af lejligheden, men hvad gør vi?

1. Hvilken slags håndværker skal hjælpe os?
- Jeg tænker at en murer kan fjerne de 5 cm og støbe en pæn overflade? En VVS-er skal også bruges til at lukke af for afløbene gennem gulvet. Eller er der noget jeg har overset?
2. Skal vi bruge en byggetilladelse/ingeniørberegninger
- Hvis vi fjerner materiale fra betonpladen, ændrer vi dens styrke? Eller er den formentlig så tyk, at de 5 cm ikke gør nogen forskel + at gulvet ikke længere skal understøtte et flisegulv.

Jeg har vedhæftet et billede af gulvet. Til info, drejer det sig om et område på cirka 1 m x 2 m.

Mvh Mathias
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mathias_Kure skrev den 06-08-2023 22:20:59

I min sammenlagte andelslejlighed har jeg konverteret et tidligere badeværelse til en gang.

Vi havde regnet med at gulv-fliserne lå på et tyndt lag beton, som vi kunne brække op og komme ned til strøerne nedenunder. Så ville vi kunne lægge et trægulv, i plan med resten af lejligheden.

Desværre viste det sig at hele etageadskillelsen på det lille badeværelse er i beton og at vores gulv derved er underboens loft. Derudover ligger betongulvet 5 cm over det øvrige gulvniveau i lejligheden (på de andre badeværelser i lejligheden ligger badeværelsesgulvet under niveau fra resten af lejligheden).

Nu står vi med et 5 cm trin og en ujævn betonbund, som vi gerne vil have ned i plan med resten af lejligheden, men hvad gør vi?

1. Hvilken slags håndværker skal hjælpe os?
- Jeg tænker at en murer kan fjerne de 5 cm og støbe en pæn overflade? En VVS-er skal også bruges til at lukke af for afløbene gennem gulvet. Eller er der noget jeg har overset?
2. Skal vi bruge en byggetilladelse/ingeniørberegninger
- Hvis vi fjerner materiale fra betonpladen, ændrer vi dens styrke? Eller er den formentlig så tyk, at de 5 cm ikke gør nogen forskel + at gulvet ikke længere skal understøtte et flisegulv.

Jeg har vedhæftet et billede af gulvet. Til info, drejer det sig om et område på cirka 1 m x 2 m.

Mvh Mathias

Det er en så omfattende strukturel ændring, at jeg personligt havde fået en bygningskonstruktør / ingeniør til at regne det igennem baseret på tegninger mv og ikke blot billeder. Det ville være pænt øv hvis din lejlighed også blev slået sammen med underboens 

Det ser ud som om der er et pudslag ovenpå betonlaget. Det kan muligvis fjernes, men spørg lige en prof først.

fase
Hvornår er ejendommen fra?
Det kan sagtens være et betonlag der er udstøbt på indskudsbrædderne.
En måde at teste, er at bore et hul tæt ved væggen. Hvis betonen er tykkere end 10-12 cm, kan du nok kun fjerne afretningslaget, men hvis der efter 10-12 cm føles hulrum, eller endda kommer træ med op, er det udstøbt på indskudsbrædderne
S. Fabrin skrev den 07-08-2023 08:25:55

Det ser ud som om der er et pudslag ovenpå betonlaget. Det kan muligvis fjernes, men spørg lige en prof først.

Hej

Jeg tror billedet snyder - den sorte kant i bunden er resten af den koksvæg der udgjorde badeværelset.

GDS-manden skrev den 07-08-2023 19:18:18

Hvornår er ejendommen fra?
Det kan sagtens være et betonlag der er udstøbt på indskudsbrædderne.
En måde at teste, er at bore et hul tæt ved væggen. Hvis betonen er tykkere end 10-12 cm, kan du nok kun fjerne afretningslaget, men hvis der efter 10-12 cm føles hulrum, eller endda kommer træ med op, er det udstøbt på indskudsbrædderne

Ejendommen er fra 1934. 

Vi har banket et stykke ned i et hjørne, indtil vi fandt armeringsjern. Derefter opdagede vi, at loftet også var beton. Så jeg er desværre ret sikker på at det er beton hele vejen igennem.

Hvad ville jeres forslag være - kontakte en murer først, eller kontakte ingeniør med det samme?

Mvh Mathias

Arbejdet kræver byggetilladelse da i ændrer på afløbsforholdene i en etageejendom. Endvidere kræver sammenlægning godkendelse fra kommunen og registrering i bbr.

Det ser lidt ud til at gulvet er støbt op af koksvæggen, så prøv at fjerne et stykke af kiksen helt i bund, så kan du måske se hvordan gulvet er bygget op, fra siden.

Elektronikteknikeren
Annonce
Gregeren skrev den 08-08-2023 21:32:31

Arbejdet kræver byggetilladelse da i ændrer på afløbsforholdene i en etageejendom. Endvidere kræver sammenlægning godkendelse fra kommunen og registrering i bbr.

Det ser lidt ud til at gulvet er støbt op af koksvæggen, så prøv at fjerne et stykke af kiksen helt i bund, så kan du måske se hvordan gulvet er bygget op, fra siden.

Jeg har specifikt spurgt kommunen om selve sløjfningen af badeværelset krævede byggetilladelse, og fik nej. Så jeg regner ikke med at fjernelse af afløbet kræver noget. 

Selve sammenlægningen er allerede godkendt, det drejer sig om en ændring i en allerede sammenlagt ledighed. 
Spøjst, det står der ellers i BR at det kræver. Måske er det fordi det er en sløjfning st de så ikke mener at det er en ombygning. Men fint at slippe for.

Elektronikteknikeren
Gå lige i din kommunes byggesagarkiv - online på enten weblager eller filarkiv (eller via borger.dk)
Der finder du de originale byggetegninger.
Tjek om ejendommen er opført med etagedæk i beton.
Jeg lægger nemlig mærke til, du i rummet til venstre for gipsvæggen, har en strø retning, der indikerer at trægulvenes strøer ligger på betondæk, eller betonen i badeværelses må være udstøbt på bjælkelag, da bjælkelaget vil gå under betonen for at nå en bærende hovedskillevæg

Jeg har specifikt spurgt kommunen om selve sløjfningen af badeværelset krævede byggetilladelse, og fik nej. Så jeg regner ikke med at fjernelse af afløbet kræver noget. 

Afblænding af det eksisterende kloak er arbejde der kræver autorisation så der ikke opstår en rotterede.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 09-08-2023 09:50:50

Afblænding af det eksisterende kloak er arbejde der kræver autorisation så der ikke opstår en rotterede.

/BOFH 

Den er jeg med på! Vi skal bare lige udenom det problem at underboen har gemt faldstammen væk. 

GDS-manden skrev den 09-08-2023 08:40:11

Gå lige i din kommunes byggesagarkiv - online på enten weblager eller filarkiv (eller via borger.dk)
Der finder du de originale byggetegninger.
Tjek om ejendommen er opført med etagedæk i beton.
Jeg lægger nemlig mærke til, du i rummet til venstre for gipsvæggen, har en strø retning, der indikerer at trægulvenes strøer ligger på betondæk, eller betonen i badeværelses må være udstøbt på bjælkelag, da bjælkelaget vil gå under betonen for at nå en bærende hovedskillevæg
Som udgangspunkt har lejligheden ikke etagedæk i beton, men strøer og indskudt lerlag. Jeg har selv skiftet gulv i en anden del af lejligheden, så det er jeg sikker på. 

Jeg kan godt se dit argument om at betonen må være støbt oven på de strøer - de skal jo ind og støtte af på den bærende væg (den røde væg til højre). 

Grunden til at jeg har tænkt at det var etagedæk i badeværelset, var at jeg har beton i gulvet og beton i loftet. Så skulle betonen være støbt "rundt om" strøerne?
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også