Tykkelse på betongulv i lejlighed

I min sammenlagte andelslejlighed har jeg konverteret et tidligere badeværelse til en gang. 

Vi havde regnet med at gulv-fliserne lå på et tyndt lag beton, som vi kunne brække op og komme ned til strøerne nedenunder. Så ville vi kunne lægge et trægulv, i plan med resten af lejligheden.

Desværre viste det sig at hele etageadskillelsen på det lille badeværelse er i beton og at vores gulv derved er underboens loft. Derudover ligger betongulvet 5 cm over det øvrige gulvniveau i lejligheden (på de andre badeværelser i lejligheden ligger badeværelsesgulvet under niveau fra resten af lejligheden).

Nu står vi med et 5 cm trin og en ujævn betonbund, som vi gerne vil have ned i plan med resten af lejligheden, men hvad gør vi?

1. Hvilken slags håndværker skal hjælpe os?
- Jeg tænker at en murer kan fjerne de 5 cm og støbe en pæn overflade? En VVS-er skal også bruges til at lukke af for afløbene gennem gulvet. Eller er der noget jeg har overset?
2. Skal vi bruge en byggetilladelse/ingeniørberegninger
- Hvis vi fjerner materiale fra betonpladen, ændrer vi dens styrke? Eller er den formentlig så tyk, at de 5 cm ikke gør nogen forskel + at gulvet ikke længere skal understøtte et flisegulv.

Jeg har vedhæftet et billede af gulvet. Til info, drejer det sig om et område på cirka 1 m x 2 m.

Mvh Mathias
I min sammenlagte andelslejlighed har jeg... Vis hele indlægget
11 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Der kan være lagt en veksel ind i bjælkelaget, hvor din gipsvæg står. Men det forekommer mig lidt usandsynligt.
Jeg har heller aldrig hørt om bjælkelag af træ der var omstøbt af beton - men må da også erkende at de tidligere lavede interessante løsninger af og til.
Der er ikke noget at opspore på ejendommens oprindelige tegninger fra opførelsestidspunktet?
Var det mit gulv, ville jeg "grave" mig ned i betonen og se hvad der gemmer sig. Du skal jo bare lade være med at sætte den helt store nedbrydningshammer på.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også