Markise montering

Har før fået stor hjælp i dette forum, så prøver igen…..

Det drejer sig om montering af en markise (4,5 x 3 m) på en murstensvæg. Murværket  er checket af en prof. murer og fundet ok i bæreevne, så det er ikke det spørgsmålet går på…..

MEN….har problemer med at få de medfølgende ekspansion boltet (14 mm) til at bide fast. Det er cellisten på et skalmuret hus.

Kan forestille at cellesten  og ekspansions bolte er et dårligt mix. Er der nogen der har erfaring med andre monterings  muligheder……??? 

Ser frem til godt tips….

Mvh

Lars
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan prøve med almindelige rawplugs, de er ofte bedre i murværk end ekspansions bolte. 
Men det ultimative er naturligvis 2 komponent limanker. Så limer du gevindstang ind og sætter møtrik på ydersiden af det som skal fæstnes. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg ville helt sikkert bruge klæbeanker, jeg har god erfaring med denne her, og så er der et ekstra blanderør med, så kan man bruge resten på en senere tidspunkt, hvis der er noget til overs. LINK   
Men en passende rawpluk og skrue, kan du sagtens anvende.
                

Vi prøver igen, i morgen --
Enig! Helt sikkert gevindstænger der limes fast. Min markise på samme størrelse var af tidligere ejer sat fast med metal-ekspansionsbolte. Det har flækket de fleste af murstenene. Det vil nok være endnu værre med celle-sten.

Markisen sad fast alligevel, men jeg har skiftet stenene ud ifm. anden reparation af murværket. Det er nemt med limankre og det er langt mere stabilt nu end før. Men vær opmærksom på, at limen tørrer hurtigt, så alle huller skal være boret og pustet rene inden du tager hul på patronen. Jeg startede med at fylde lim i flere huller før jeg satte gevinstængerne i - det kan ikke anbefales! Lim ét hul ad gangen.

Mvh. AllanE
Alt skal være parat og ligge fremme. Det må tage 3-5 minutter for hver montering, så man skal skynde sig men langsom. Med det mener jeg at man må godt tage tiden, men heller ikke mere. Er der et sted som driller så skal der klemmes lim ud på et stykke pap inden for de 5 minutter. Så er limtuden nemlig startet på en ny hærdning og man har igen 5 minutter.
Jeg plejer at dyppe gevindstang i en klat ude på papstykket så man er sikker på at det er i kontakt med gevind.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
God ide med “5-minutters reglen”. Det kunne have sparet mig for den eneste ekstra-tud jeg havde og givet lidt mindre stress/pres. 

Mvh. AllanE
Annonce
Hærdningen er meget temperatur afhængig. Hvis man lægger patronen i køleskab kan man sikkert lave det om til 7-8 minutters regel. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
1000 tak for alle gode svar.

Lige et tillægs spørgsmål……

Hvor langt bør en gevindstang gå ind i murstenen når man bruger klæbeanker ?
7- 9 cm er ganske fint, vil du gøre lidt ekstra ud af det så køb en rustfri gevindstang og møtrikker (A2 kvalitet er fint til formålet)

Vi prøver igen, i morgen --
Apropos være klar.
For 10-15 år siden fik jeg sammen med beslag til stor belastning, leveret gevindstænger sammen med glasbeholder med lim. Ideen, der fungerede fint, var at man borede hullerne, testede med gevindstængerne at hullerne og dybden var ok, puttede glasbeholderne i hullerne, hamrede gevindstængerne i så glasbeholderne knustes og limen flød ud og begyndte at størkne hvilket den var færdig med mindre end en time senere.
Beslag og møtrikker på plads.
Har lige, uden held, prøvet at finde dem på nettet. Måske en af jer kender dem?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 08-08-2023 17:16:11

Apropos være klar.
For 10-15 år siden fik jeg sammen med beslag til stor belastning, leveret gevindstænger sammen med glasbeholder med lim. Ideen, der fungerede fint, var at man borede hullerne, testede med gevindstængerne at hullerne og dybden var ok, puttede glasbeholderne i hullerne, hamrede gevindstængerne i så glasbeholderne knustes og limen flød ud og begyndte at størkne hvilket den var færdig med mindre end en time senere.
Beslag og møtrikker på plads.
Har lige, uden held, prøvet at finde dem på nettet. Måske en af jer kender dem?

 De findes stadig, dem jeg har brugt skulle gevindstangen skæres skrå i enden, og skrues ind med en boremaskine, LINK



Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis