Støbning af betongulv (43 kvm) - jeres metode til korrekt niveau

Hej LDS

Endnu et indlæg omkring støbning - og jeg ved godt der er mange. :-)

Om lidt over en uge skal jeg støbe vores stue (43 kvm @ ca. 4,5 kubikmeter beton). Der er hyret venner, jeg har 2 tvangsblandere á 80 liter, 2 trillebøre, 8 spande til "afvejning" af sand/cement mv. Der er styr på alt, og jeg har støbt de øvrige gulve i vores hus - dog max 22 kvm som det største.

Jeg søger jeres erfaringer med at sikre den rette højde. Normalvis støber jeg med 0/8 støbemix og op til endelig højde minus 15-18mm (gulv + underlag er omkring 14-15mm). De sidste par mm tager jeg med flydespartel. Jeg laver dermed ikke slidlag.

Min metode er meget lavpraktisk. Jeg hælder beton ind, komprimerer den med skovlen, og når jeg er nået en meters penge lægger jeg vandrør ned (og laver en klump som den anden ende af vandrøret kan hvile på). Her bruger jeg lige lidt tid på at sikre, at rørene ligger i helt korrekt højde

Min eneste anke mod denne metode er, at man nemt under afretning kan komme til at presse røret et par millimeter længere ned, og når man trækker røret hen til "næste meter" tager det tid igen at sikre rette højde mv. Jeg kan forestille mig at i et rum på 10 x 4,5 meter, kan det hurtigt komme ud af kurs, men måske overtænker jeg det.

Så - mit spørgsmål: hvad er jeres metode til at afrette når I støber gulve? Jeg tænker på helt flade gulve uden fald. I kan se billedet for at få en fornemmelse rummet, det er dog gravet helt ud siden da (30-35 ture på genbrugspladsen :-)).

Til info har jeg under hele støbningen en laser til at skyde en vandret streg ud et par mm over færdig betonniveau. På den måde ved jeg, at hvis jeg ikke kan se laserstrålen på modsatte side, er niveauet for højt.
Hej LDS Endnu et indlæg omkring støbning - og jeg... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Dagen efter støber du bare.

fase
emilmandrupludvigsen skrev den 04-08-2023 12:13:17

Ildstaal skrev den 04-08-2023 12:00:46

Nu har jeg på det seneste set en masse youtube videoer med diverse proffer der støber gulve, og det ser ud til at de næsten alle "nøjes" Med bare at rette af i f. Eks. Begge sider og bruger et passende lige stålrør til at rette midten af efter den våde beton i korrekt niveau i siderne? Det lyder da mere lige til end alt det med rør i betonen som skal op igen og fyldes efter? 

Interessant perspektiv  

Men er det jordfugtig beton, og er det et lukket rum eller blot en af de videoer, hvor de viser et helt åbent concrete slab man kan gå rundt om og afrette perfekt på, ved at lade røret/afretterbrættet hvile på afgrænsningskanterne?

Husk jeg gerne vil være inden for sluthøjden - 2 mm. For hver ekstra mm det er under skal der bruges X poser flydespartel mere. 😁

Faktisk i flere scenarier, ved ikke lige helt mht. Til sammenligning af amerikansk beton op imod hvad du selv forventer at få blandet, men har da set det både med pumpet beton og leveret direkte fra beton lastbilen hvor det nok er lidt tykkere. Og nej de bruger faktisk den våde afrettede beton som "rettesnor" 

Men jeg skal absolut ikke gøre mig til ekspert på området, jeg er kun ved at undersøge emnet og derfor blot nysgerrig. 

Men det er bl.a. denne video jeg har fået idéen fra. 
Her kalder de det "wet screeding" 🤔

"Det er kun et spørgsmål om at finde en hammer der er stor nok"
Ildstaal skrev den 04-08-2023 13:27:29

Faktisk i flere scenarier, ved ikke lige helt mht. Til sammenligning af amerikansk beton op imod hvad du selv forventer at få blandet, men har da set det både med pumpet beton og leveret direkte fra beton lastbilen hvor det nok er lidt tykkere. Og nej de bruger faktisk den våde afrettede beton som "rettesnor" 

Men jeg skal absolut ikke gøre mig til ekspert på området, jeg er kun ved at undersøge emnet og derfor blot nysgerrig. 

Men det er bl.a. denne video jeg har fået idéen fra. 
Her kalder de det "wet screeding" 🤔 

Så lige videoen igennem. Det er meget fedt de kan den teknik - men jeg lover dig for, at det ikke kommer til at ske med alm selvblandet beton, og jeg vil aldrig kunne få det så lige.

Dog har GDS en artikel med støbning, hvor de støber lederne som Fabrin foreslog, og så lader dem "sætte sig" en time, hvorefter de bruger dem til afretning.

Jeg tror for en type som mig, vil det give mere ro at få dem støbt dagen forinden og rette af efter, for så er princippet faktisk det samme som i videoen (ingen rør der skal ned/op, men reelle betonledere).
Ved mange frivilliges hjælp, og som et projekt man er usikker på, ville jeg til enhver tid personligt vælge at støbe lederne dagen før i god ro og orden, og så på dagen fokusere på skala & finish. Der skal vel alligevel en art gulv ovenpå?
HrT skrev den 04-08-2023 14:58:43

Ved mange frivilliges hjælp, og som et projekt man er usikker på, ville jeg til enhver tid personligt vælge at støbe lederne dagen før i god ro og orden, og så på dagen fokusere på skala & finish. Der skal vel alligevel en art gulv ovenpå?

Er ikke usikker. Har støbt 6 gulve. Søger bare en bedre metode. 😊 Men point taken og enig. 

Ja, der skal trægulv på toppen. 
Annonce
Ja okay, kan også godt se fidusen med at støbe ledere først. Men hvordan påvirker det risikoen for revnedannelse? Den friske beton vil vel hærde og skrumpe anderledes end den fra dagen før. 

Ildstaal skrev den 04-08-2023 17:06:17

Ja okay, kan også godt se fidusen med at støbe ledere først. Men hvordan påvirker det risikoen for revnedannelse? Den friske beton vil vel hærde og skrumpe anderledes end den fra dagen før. 

Man kunne så også sige - hvad er konsekvensen ved en revne på 0,001 mm, når der er svømmende blødt gulvunderlag og trægulv på toppen. 

emilmandrupludvigsen skrev den 04-08-2023 17:07:39

Ildstaal skrev den 04-08-2023 17:06:17

Man kunne så også sige - hvad er konsekvensen ved en revne på 0,001 mm, når der er svømmende blødt gulvunderlag og trægulv på toppen. 

Ja det er selvfølgelig nok ikke et problem i dit scenarie, jeg tænkte mere generelt da jeg også står overfor et støbe projekt i nær fremtid, men med det rå beton som finish da det er et værksted. Her ville det være at foretrække hvis revner så vidt muligt kunne undgåes. 

Jeg genoptager lige denne med et nyt spørgsmål. :-)

Kan man egentlig i teorien støbe et grov- og "slidlag" i samme omgang, eller er det praktisk bøvlet?

Jeg har en laser på og faste målepunkter. Der er vel ikke noget til hinder for at støbe ca. 8 cm med støbemix - næsten på øjemål - få det kostet/skovlet godt under slanger og armering, og så bede blandeholdet om at lave et par blandinger med pudsegrus 0-4 og cement til de sidste par cm, inden der afrettes? 

Her tænker jeg på, at jeg ofte synes at køre sten rundt i pudsningen med efterfyldning som resultat, når jeg støber helt til færdigt niveau med støbemix.
Hej igen. Lige en Update.

Vi støbte gulvet i weekenden. Jeg forberedte ikke noget til lederne dagen før. Jeg satte løbende vandrør ned og målte højden ud fra en laser, der var i drift under hele processen. Dvs målte toppen af vandrøret op til laserstrålen.

Nu hvor det er støbt har jeg netop taget omkring 30 mål. Referencepunktet hedder 53,8 cm på tommestokken. Overalt svinger resultatet mellem 53,7 og 54,1 cm. Dvs afvigelser på Max 4 mm på 45 kvm. Jeg tror end ikke flydespartel er nødvendigt.

😊
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også