Hej LDS
Endnu et indlæg omkring støbning - og jeg ved godt der er mange. :-)
Om lidt over en uge skal jeg støbe vores stue (43 kvm @ ca. 4,5 kubikmeter beton). Der er hyret venner, jeg har 2 tvangsblandere á 80 liter, 2 trillebøre, 8 spande til "afvejning" af sand/cement mv. Der er styr på alt, og jeg har støbt de øvrige gulve i vores hus - dog max 22 kvm som det største.
Jeg søger jeres erfaringer med at sikre den rette højde. Normalvis støber jeg med 0/8 støbemix og op til endelig højde minus 15-18mm (gulv + underlag er omkring 14-15mm). De sidste par mm tager jeg med flydespartel. Jeg laver dermed ikke slidlag.
Min metode er meget lavpraktisk. Jeg hælder beton ind, komprimerer den med skovlen, og når jeg er nået en meters penge lægger jeg vandrør ned (og laver en klump som den anden ende af vandrøret kan hvile på). Her bruger jeg lige lidt tid på at sikre, at rørene ligger i helt korrekt højde
Min eneste anke mod denne metode er, at man nemt under afretning kan komme til at presse røret et par millimeter længere ned, og når man trækker røret hen til "næste meter" tager det tid igen at sikre rette højde mv. Jeg kan forestille mig at i et rum på 10 x 4,5 meter, kan det hurtigt komme ud af kurs, men måske overtænker jeg det.
Så - mit spørgsmål: hvad er jeres metode til at afrette når I støber gulve? Jeg tænker på helt flade gulve uden fald. I kan se billedet for at få en fornemmelse rummet, det er dog gravet helt ud siden da (30-35 ture på genbrugspladsen :-)).
Til info har jeg under hele støbningen en laser til at skyde en vandret streg ud et par mm over færdig betonniveau. På den måde ved jeg, at hvis jeg ikke kan se laserstrålen på modsatte side, er niveauet for højt.