Gulv i sommerhus

Hej

Det her gulv skal laves i et sommerhus. Der er støbt render som fungerer som et slags bjælkelæg (tror jeg). Jeg tænker at der skal graves ud imellem disse og ilægges ærtesten, sand og til sidst beton. Vil det være den rigtige måde at gøre det på? Se vedhæftede billede.
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor i himlens navn vil du ikke have isoleret gulvet når du nu er i gang ????? Så hedder arbejdsgangen grav ud ret af i sand lig flamingo gerne 300 mm og så slut af med beton
Hov, selvfølgelig skal der isolering :-D
Men der skal vel stadig ærtesten i nederst?

Altså:

1 Ærtesten, 2 sand, 3 isolering, 4 beton og 5 trægulv. Korrekt?

Hvordan tackler jeg radonsikringen?
Du behøver ikke ærtesten, da flimingo i sig selv er kapilærbrydende. Groft sand er også godt.

Radonspæring laver du ved at ligge en PE film ud før du støber - som også tapes sammen.

Når du nu er i gang - så koster det ikke så meget ekstra at ligge nogle gulvvarme slange i også - og evt. andre potentielle fordelingsrør (Vand, EL, data...) under betongulvet.
Tak for svar.

1. Hvor langt skal jeg grave ned for at få plads til både sandpude, 300 mm flamengo isolering, PE film og beton?

2. Sandpuden fyldes ud og vibreres. Korrekt?

3. Skal el, og rørføring for koldt vand ligge under sandpuden eller mellem sandpude og flamengo? Jeg tænker at rør til varmt vand skal pleceres ovenpå flamengo isoleringen for at undgå varmetab? Er det dumt? Altså under armeringsnettet som er løftet lidt op.

4. Skal PE filmen tapes på flamingo inden armeringsnettene til gulvarmeslanger kommer ovenpå flamingoen? Derudover skal armeringsnettet vel løftes lidt, så det ender midt i betonen?

5. Er vi ude i omkring 10-11 cm betonlag? og så trægulv på det?
Annonce
Ja, minimum 10 cm beton - bedre med 12-15 cm.

Varmt vand kan ligge hvorsom-helst - det skal alligevel ligges i rør-i-rør og også isoleres udenom.

Du behøver nok ikke stampe sandet - specielt ikke hvis du kan nøjes med 5-10 cm over jorden.

Ialt så se regnskabet minimum sådan ud:
Gulv-laminat-brædder + dæmpe-lag = 2 cm
Beton+afretningslag = 13 cm
Flamingo = 30 cm
5 cm sand
ialt = 50 cm.

Husk også kanisolering ud mod ydersoklen - 5 cm lodret isolering.

PE-filmen er lidt religøst minded. Nogen vil klæbe det fast til fundamentet og bruge en fuge - andre ligger det løst - andre i sommerhuse har slet ikke radonsikring.
Krav til betontykkelse er minimum 6 cm i trykstyrke på minimun 20 MPa.
Så 8-10 cm ville jeg vælge, vil anse alt derover for at være spild af beton, når det er gulv i almindelig bolig/sommerhus.
Lyder godt. Tak for super fin forklaring!

1. "Husk også kanisolering ud mod ydersoklen - 5 cm lodret isolering"

Er denne kantisolering en som kan bruges? https://www.billigvvs.dk/uponor-minitec-kantisolering-889522?gclid=Cj0KCQjw2qKmBhCfARIsAFy8buJGxthkzj2elNGnNKGE5o4hMO6T4eWkZL1rT3CbUDdQKvdXKou7u9MaAmJCEALw_wcB 

Kan se at det er 80 mm i højden. Så der skal lægges langs kanten hele vejen rundt om alle ydervægge i inden der støbes betondæk?

2. Hvis man kigger godt efter på billedet af sommerhuset, så er det små ventilationsriste/huller i væggen flere steder på huset lige nu. Fyldes de bare ud med beton? Der skal vel ikke være ventilation når der er tale om sand, flamengo og betondæk?
Den du linker til er ikke beregnet til den form for kant isolering. Der skal bruges alminelig  50 mm flamingo af samme type som du ellers isolerer gulvet med.
Forskellen på den almindelige isolering og kant isolering er blot at den sidste går op til overkant beton, så den " varme " beton plade ikke rører ved sokkel. Kant isolering skal kun være ved ydervægge.
Jeg er sikker på at de " beton sokler du har er små sokler for til tidligere skillevægge. Det ses også på aftegninger på loftet.
Det skal fjernes i samme omgang. Skal det rum indeles igen, så laver du lette skillevægge oven på beton. I så fald skal der være varmeslange for hvert rum.
De ventilations riste har ingen betydning i den nye gulvkonstruktion. Så de gemmes bag kant isolering og mures eventuelt til udefra. Eller lade dem blive hvis de er muse tætte. 
Hvis du bygger din isolering op af 200 mm plus 100 mm Eller 3 x 100 mm så er det godt at lægge radon spærre under øverste lag flamingo. Altså højst 1/3 nede i isolering. Så undgår du at den rives i stykker når du knokler med rionet, opklodsning osv. OG der bliver mulighed for at varm brugsvand slanger fræses ned i øverste lag isolering uden at gennembryde radonspærre. 
Kold brugsvand lægges nede i sand under isolering, fræses ind i vægge og mures efter inden radondug. kommer. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Det giver god mening. Tak.

1. 'Forskellen på den almindelige isolering og kant isolering er blot at den sidste går op til overkant beton, så den " varme " beton plade ikke rører ved sokkel. Kant isolering skal kun være ved ydervægge' 

Så Flamengo i betondækkets højde skæres til og limes eller hæftes på anden vis på alle ydervægge? Og er det hele betondækkets højde kantisoleringen skal dække? Altså de 10-13 cm alt efter hvad man går med?
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis