Utæt og ikke til at rokke

Jeg har købt en kolonihave, og de tidligere ejere har monteret vandhane til varm/koldt vand, men der er kun indtag til koldt vand.
De havde i første omgang bare lukket den “varme” slange med noget tape af en art, som selvsagt ikke holdt tæt.

Mit vvs-ordforråd er ret amputeret, men det lykkedes mig at finde ud af, at den fætter der kunne stoppe drypperiet hedder en slutmuffe.
Den har jeg nu monteret, og alt er godt. Lige der i hvert fald…🤪

Problemet er, at samlingen ved den “kolde slange” også er utæt… og sidder ubehjælpsomt fast!
- Og jeg aner ikke, hvad de to dele hedder, så jeg har ikke kunne google mig til hjælp.🤷🏻‍♀️

Jeg har forsøgt mig med rørtang og svensknøgle, og så tilpas meget hysteri at selve slangen begyndte at dreje med rundt. Jeg går ud fra, at det er knap så godt..

Den del, hvor slangen er monteret, som er en slags møtrik, drejer jeg mod uret…

Hvad gør jeg nu?🤓

Kan det på nogen måde tætnes udefra? (Det er kolonihave, så det skal bare kunne holde tæt…)
Hvis ikke, findes der et godt trick til at få det fra hinanden?🙏😊
Jeg har købt en kolonihave, og de tidligere ejere... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
UPS. Efter at have set nærmere på billederne, så må jeg give Kermit ret. 
ev elmand skrev den 31-07-2023 12:52:10

Du skruer møtrikken imod uret, så skilles det ad. I starten vil slangen dreje lidt med rundt, men den kan fastholdes. 

Hvordan holder jeg fast på begge “møtrikker” OG slangen?👀😊

PolkaOlga skrev den 31-07-2023 19:55:51

ev elmand skrev den 31-07-2023 12:52:10

Du skruer møtrikken imod uret, så skilles det ad. I starten vil slangen dreje lidt med rundt, men den kan fastholdes. 

Hvordan holder jeg fast på begge “møtrikker” OG slangen?👀😊

Du holder pos 1 fast så den ikke drejer, og så drejer du pos 2 mod uret..

Vi prøver igen, i morgen --
Kermit_369 skrev den 31-07-2023 14:47:01

Jeg vil stadig hævde at vi har at gøre med en tilslutningsslange som den der vist til venstre på dette billede.

Du har sikkert ret, men sådanne slanger bliver også leverede med omløber og pakning. 

Og slangen skal ikke holdes fast. Bare følg je_ns anvisning.

fase
Drej mod uret skriver Je_ns, ja det er da rigtigt hvis man ønsker at skille samlingen, men jeg ville da prøve at stramme lidt mere og se om det så ikke bliver tæt.
Annonce
Du drejer først møtrik samtidig med at du laver modhold ved hanen. Når så det er løsnet lidt, går det lettere og du behøver ikke at holde imod ved hanen. 
Så kan du mærke efter om ikke slangen også er løs ellers må du holde lidt fast i den. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
solaris skrev den 31-07-2023 21:54:08

Drej mod uret skriver Je_ns, ja det er da rigtigt hvis man ønsker at skille samlingen, men jeg ville da prøve at stramme lidt mere og se om det så ikke bliver tæt.

Jeg ville også skille samlingen ad for at se hvilken pakning, der sidder i samlingen. Hvis pakningen et en fiberpakning, kan den være svær at få tæt. En gummipakning klarere sagen.

fase
Hvis man zoomer ind på billederne, så kan man se at det er en overgangsmuffe 1/2 tomme/10mm.hvis det var typen med gummipakning, så ville den have siddet på et 1/2 tomme nippelrør. Altså det er kompressionsfitting, da det nok er lavet af en amatør (lige som mig selv) så har man muligvis ikke brugt støttebøsning og det kan være årsagen til utætheden. Hvis det er tilfældet, så kan man ikke bare adskille det og montere bøsningen, når det har været strammet, så sidder ringen fast. Man kan muligvis skære røret over lige ved ringen, sætte en ny ring og en bøsning, men måske er røret for kort til denne løsning, så må der en ny tilslutningsslange til. Mit råd til trådstarter, der selv angiver at have begrænsede evner inden for området, er at stramme omløberen mens der holdes imod som andre har beskrevet, hvis det bliver tæt så er det godt, og hvis ikke så spørg nogle af de gamle i foreningen hvem der ved noget om vandinstallationer, kolonihavefolk plejer at være meget hjælpsomme.
Nu har tråd-starter givet udtryk for at der er styr på alt andet undtagen det at få det afskilt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis