Vindskede træ / opbygning

Vores vindskeder er sat op forkert, så de - som træ gør - har vendt sig, men det væk fra huset, se billede. Det har medført at der er kommet fugt skader på gavlen. Som er i tilstandsrapporten som k2’er

Jeg tænker at skifte dem, med mindre det giver mening at vende dem om? Og kan man vende det bræt, det sidder nederst af de to (hhv top og øverste side), jeg tænker at skifte og samtidigt få vinklen til at passe?

Hvis skiftes har jeg kunnet finde stark brædder i nærheden. Andre bud på brædder, der efter skæring til vinkel skal være 5.10-5.15 (de var lidt svære at måle, fordi vi ikke målte vinkel spids til spids men kun en side).

Kan man nøjes med at male brædderne eller skal der aluprofil henover?
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det system med vindskede brædder er noget F.... har skabt. 
Udskift det med zink eller alu profil så holder det i rigtig mange år. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 30-07-2023 23:37:17

Det system med vindskede brædder er noget F.... har skabt.
Udskift det med zink eller alu profil så holder det i rigtig mange år. 

 Det hele eller bare det øverste bræt? Regner mig frem til 5-6.000 i alu profiler. Det virker ret dyrt 

Begge brædder erstattes af zink profiler. Prøv at tale med den lokale blikkenslager. Måske kan de laves billigere der.
De profiler jeg finder kommer ind under tagsten. Jeg syne sikke prisen er afskrækkende, da det holder de næste 30-40 år. og at det også beskytter sternkant lidt bedre. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Som du forklarer situationen ville jeg lade de brædder sidde som de gør, og vente til de direkte er rådne. Du kan eventuelt male dem samtidig med udhæng. Det her ingen betydning at de buer lidt opad.
Hvis du vil have det lavet så skal du, inden du bestiller den vindskede inddækning have brædder af og se om de er store nok. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
ev elmand skrev den 31-07-2023 22:56:39

Som du forklarer situationen ville jeg lade de brædder sidde som de gør, og vente til de direkte er rådne. Du kan eventuelt male dem samtidig med udhæng. Det her ingen betydning at de buer lidt opad.
Hvis du vil have det lavet så skal du, inden du bestiller den vindskede inddækning have brædder af og se om de er store nok. 

 Altså se om inddækningen er stor nok? 


Brædderne et sted er en k’er pga risiko for vand ned ved gavl. Reelt tror jeg det er mere safe than Sorry, men hvis ikke ordnet, dækker forsikringen jo ikke 
Jem og fix har alu Stern kapsler til 28kr meteren de monteres med søm med en gummiskive på bagsiden. Flå de øverste inddæknings brædder af og påmonter Stern kapsel
chrisbo skrev den 01-08-2023 08:45:12

Jem og fix har alu Stern kapsler til 28kr meteren de monteres med søm med en gummiskive på bagsiden. Flå de øverste inddæknings brædder af og påmonter Stern kapsel

 Ift at brædderne rækker 120 mm ind over taget, kan jeg ikke lure, hvordan Stern kapslerne skulle kunne levere samme beskyttelse mod slagregn ved tagets sider?

Stern kapsler kan bukkes lidt ekstra. Det er blot at spænde et bræt på hver side med skruetvinge. På den måde kan du få dem til at presse ned på tagsten.
Vandet afledes så på tagsten, altså i første vandledede rille. 
Ellers går de under tagsten, og skal så helst have en lille kant op under tagsten så vandet ikke ledes ind i gavlen.
Du skal hele vejen igennem tænke på " vandets vej. "
Når det er beskrevet i tilstands rapport så får du under ingen omstændigheder noget fra ejerskifte forsikring. Også selv om du fikser det. ( så sker der jo heller ikke nogen skade ) 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 01-08-2023 12:09:42

Stern kapsler kan bukkes lidt ekstra. Det er blot at spænde et bræt på hver side med skruetvinge. På den måde kan du få dem til at presse ned på tagsten.
Vandet afledes så på tagsten, altså i første vandledede rille.
Ellers går de under tagsten, og skal så helst have en lille kant op under tagsten så vandet ikke ledes ind i gavlen.
Du skal hele vejen igennem tænke på " vandets vej. "
Når det er beskrevet i tilstands rapport så får du under ingen omstændigheder noget fra ejerskifte forsikring. Også selv om du fikser det. ( så sker der jo heller ikke nogen skade ) 

 Tak!

Tænkte at skifte det for at være (for)sikret mod fremtidige skader. Prøver at købe en billig Stern kapsel og tester det. til den pris er det forsøget værd 
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også