Skotrende opbygning.

Goddag.

Jeg er lidt i vildrede med et GDS-projekt jeg sidder og arbejder på. 
Jeg har udfordringer med tagkonstruktion fra nye bygninger til eks. hus på grunden. Generelt skal der laves tilbygning.

Jeg har styr på alt det med spær mm. Valg af tagsten, letvægts tegl, og hvad der følger med.
Dog er jeg MEGET i tvivl om den bedste måde til at aflede regnvand fra taget mellem eks. hus og den tilbygning som har stueetage og 1.sal. Imellem eks. hus og hus med stue-etage og 1.sal, kommer der fælles arealer i stue-plan. Det er på denne bygning at tage vil blive med fald til begge sider, cirka 25 graders fald. Den ene side hælder mod det eks. hus og dette skal bygges sammen med en skotrende tænker jeg. Den anden side falder en mod væggen, på det nye hus, her jeg i tvivl om hvordan jeg leder vandet væk?

Jeg ved hæfter en PDF, som jeg håber kan hjælpe lidt til på min forklaring.

På forhånd tak, til alle som kommer med gode input og forklaringer.
Med venlig hilsen
Bo.

P.s. Jeg ved godt at der skal professionelle ind og hjælpe med taget, det her er for at jeg kan komme videre med ideer og tanker omkring mit projekt. Samt lave lidt budget på det.
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du spørger på selve tegning om der kan være loft til kip. Her må svaret være ja. det kan lade sig gøre, men du skal nok have en kip bjælke som ligger af på gavlene. Og så skal der fæstnes meget godt på murene for der vil jo være stort tryk ud på murene da spær vil " sprede benene " når der kommer tryk på taget ved vind eller snetryk. 
Kunne taget på den store tilbygning fortsætte ned og danne tag på den mindre mellem bygning ? Jeg kan ikke se alle problemer ud fra din skitse.
Der skal laves skotrende i begge sider, både ved tag / tag og ved tag / mur. Det laves med tagpap på tagkrydsfiner op til en vis højde, så der kan stå en ordentlig sjat vand. Tagpap fortsætter op på muren. Ved eventuel sne smeltning kan der komme store mængder vand der. 
Der skal laves fald så vandet ledes til nedløbs rør. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis