Oplade bilbatteri

Hej

Jeg har købt nyt bilbatteri (Exide AGM EK950 95 Ah/850 A). Jeg har ladet det op med min Ctek lader.
Inden jeg monterer det i bilen vil jeg tjekke batteriet med en tester. Men testeren har forskellige indstillinger bl.a. skal man indstille testområde. Man kan vælge mellem bl.a. CCA, IEC, EN, DIN, BCI osv. og det giver forskelligt testresultat når man bruger de forskellige indstillinger. I manualen står, at man kan se på batteriet hvordan testeren skal indstilles. Men der står intet på batteriet. Jeg har vedhæftet manualen til testeren, se side 22-23. Supporten kan ikke hjælpe mig med indstilling af testeren. Nogen af jer der har et bud på hvordan den skal indstilles?
På forhånd tak.
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nye bilbatterier er som regel opladede. Monter det i bilen, start og kør. Det er ikke raketvidenskab.
Din CTek dims er sikkert smart og nyttig hvert 10. år.

Det står tydelig og klart i manual hvad de forskellige målestandarder er.
CCA  f,eks, måler koldstart evner for batteriet
DIN måler kapacitet efter tyske ( europæiske standarder )
Men din oplader viser jo om ladning er færdig gjort så jeg ville undlade den indviklede måling og så bare montere den. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 29-07-2023 23:14:19

Det står tydelig og klart i manual hvad de forskellige målestandarder er.
CCA  f,eks, måler koldstart evner for batteriet
DIN måler kapacitet efter tyske ( europæiske standarder )
Men din oplader viser jo om ladning er færdig gjort så jeg ville undlade den indviklede måling og så bare montere den. 

Hvis jeg måler efter DIN standard står der Replace Battery. Ved CCA står der Battery Good. Og sådan fortsætter det ved de forskellige indstillinger. Jeg synes det ser mærkeligt ud.

Jeg har bl.a. også et par motorcykler som kun bruges om sommeren og derfor skal batterierne oplades ved sæsonstart. Derfor har jeg oplader og tester.
Smid det kinesiske bras ud.
Jeg kiggede på din vedhæftede brugsanvisning. Det er en kortslutningstester, noget man ikke bruger mere. Den måler kortslutningsstrømmen fra batteriet (hvilket er absolut brutalt), og alene batteriklemmerne samt målekabler er en vittighed.
Jeg håber ikke din "tester" har smadret batteriet (usandsynligt når man ser kablerne).
Lad dit batteri op igen, monter det og kør.
Og hold dig væk fra kinesisk "snake oil" i fremtiden.
T. Hansen? tsk, tsk, tsk.

Ok, men det ville være rart at kunne teste batterierne på en eller anden måde. Fx min bil begyndte at vise fejl på esp systemet. Det viste sig at være fordi batteriet ikke kunne levere nok strøm. Men det var svært at vide hvor fejlen var, hvis man ikke kan teste. Det hjælper jo ikke bare at lade batteriet op, hvis det er færdigt.
Annonce
OleSørensen skrev den 30-07-2023 15:12:18

Ok, men det ville være rart at kunne teste batterierne på en eller anden måde. Fx min bil begyndte at vise fejl på esp systemet. Det viste sig at være fordi batteriet ikke kunne levere nok strøm. Men det var svært at vide hvor fejlen var, hvis man ikke kan teste. Det hjælper jo ikke bare at lade batteriet op, hvis det er færdigt.

Lyder vildt, kan det ikke levere nok strøm til ESP, kan det formentlig heller ikke drive starteren, eller nogen ikke LED pærer.


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
OleSørensen skrev den 30-07-2023 15:12:18
 Det hjælper jo ikke bare at lade batteriet op, hvis det er færdigt.

Sagde du ikke det er et nyt batteri? Man kan også teste et produkt til døde.


Du kan langt hen ad vejen bruge et voltmeter, og en kendt belastning, så som et par forlygtepære.

Det er korrekt at et ellers fint batteri kan give problemer med esp når batteriet er lidt slidt.

ESP, ABS, og servo kan have momentant forbrug på 50-100A når systemerne sætter ind, det kan give problemer hvis batteriet ikke er i topform. Det kan være svært at teste for, men et nyt batteri skal bare sættes i, og så kører man.

Dine små Mc batterier kan med fordel testes med halogen og voltmeter.

Elektronikteknikeren
På det billede jeg fandt af omtalte batteri står der "850 A [EN]" på siden.

Det er meget vigtigt at du indstiller testeren rigtigt inden du tester batteriet. Hvis du tester et motorcykel batteri med 850 ampere startstrøm, vil du skade batteriet. Det vil måske stadig virke, men levetiden vil være forkortet.

Generelt bør man sætte sig ordentligt ind i funktionen af et nyt måleapparat. Hvis man ikke er sikker på hvordan apparatet virker, kan man ikke være sikker på at måleresultatet bliver rigtigt. Denne instruktionsbog fortæller ikke meget om virkemåden, men til gengæld beskriver den præcist hvordan man skal gøre. Så hvis du har et batteri hvor du ikke kender specifikationerne, bør du ikke bruge testeren.
Bent Andersen skrev den 30-07-2023 18:49:30

OleSørensen skrev den 30-07-2023 15:12:18
 Det hjælper jo ikke bare at lade batteriet op, hvis det er færdigt.

Sagde du ikke det er et nyt batteri? Man kan også teste et produkt til døde.


Jeg skrev, at jeg også har andre batterier fx til motorcykel.

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis